Hästtjejer protesterar mot 4H-stängning

När Vallentunas 4H-gård stänger försvinner även deras hästverksamhet. Nu kommer kritik från föräldrar som menar att alternativen till gården är alltför dyra.
Så problemet är alltså att annan hästverksamhet är för dyr för dem?? Att föräldrar vill ha kvar gården för att det är billigast för dem?
Då kan de gott vara utan.
 
Så problemet är alltså att annan hästverksamhet är för dyr för dem?? Att föräldrar vill ha kvar gården för att det är billigast för dem?
Då kan de gott vara utan.

Fast 4H går oftast inte att jämföra med
en ridskola och är det inte tråkigt om de med sämre ekonomiska förutsättningar inte ska få rida eller umgås med hästar för att ridning är en lyxsport?
 
Så problemet är alltså att annan hästverksamhet är för dyr för dem?? Att föräldrar vill ha kvar gården för att det är billigast för dem?
Då kan de gott vara utan.
Men hur kan du säga så? Det 4H-gårdar gör är ett viktigt jobb och att ALLA barn oavsett föräldrarnas förutsättningar kan besöka och delta. Man borde tvärtom satsa mer på verksamheten än välja att lägga ner.
 
Missförstå mig rätt/Jag uttryckte mig lite illa.
Poängen är att jag inte tycker att fokuset ska vara på att vissa föräldrar ser det som ett billigare alternativ,
alltså att det inte är den ekonomiska biten som får dem att protestera.
Utan att de faktiskt vill ha kvar allt som gården ger. Inte bara billigare ridning.
 
Missförstå mig rätt/Jag uttryckte mig lite illa.
Poängen är att jag inte tycker att fokuset ska vara på att vissa föräldrar ser det som ett billigare alternativ,
alltså att det inte är den ekonomiska biten som får dem att protestera.
Utan att de faktiskt vill ha kvar allt som gården ger. Inte bara billigare ridning.
Jag förstår inte varför det är fel om de protesterar pga kostnaden? Det handlar väl om att folk helt enkelt inte har råd?
Från artikeln;
"Andra ridskolor är för dyra, det är inget alternativ för oss, säger mamma Esther."
 
Missförstå mig rätt/Jag uttryckte mig lite illa.
Poängen är att jag inte tycker att fokuset ska vara på att vissa föräldrar ser det som ett billigare alternativ,
alltså att det inte är den ekonomiska biten som får dem att protestera.
Utan att de faktiskt vill ha kvar allt som gården ger. Inte bara billigare ridning.
Jag har jobbat på en 4H-gård och de barn som var mest där och red fick hjälpa till med alla djur. Städa till kaninerna vissa dagar tex. Hjälpa till att ta in getterna vid dåligt väder osv. Själva ridningen är inte på samma nivå som på ridskolor. Färre hästar, vi hade tre och bara det gör att det inte blir på samma sätt. Givetvis lär de sig en hel del, mycket runtomkring med att ta hand om djuren men även viss ridning/körning.
De flesta som har råd och intresserade barn ställer den tidigt på kö på ridskolan. Men långt ifrån alla har den möjligheten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 706
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 403
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 332
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp