Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fineheart

Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med hagkompisarna. Är relativt lätthanterlig och allmänt lugn. Anledningarna till att jag inte gillar honom, inte tycker att vi passar ihop är:
* Han stannar alltid minst två gånger i stallgången påväg till spolspiltan när han inser att han inte får gå direkt in i sin box. (Han är absolut inte rädd för den, vatten elr dyl.) När han väl står där kan man duscha, fast han går runt (kallvatten..) och han kan stå i själva vattnet som samlats och även på brunnen. Jag brukar få "slå" med änden på grimskaftet i sidan på honom, då tar han några steg sen är det stopp. Så håller det på tills vi kommit fram.
* Han är aldrig glad, alltid sur med öronen bakåt. Har aldrig sett honom med öronen framåt... Är sån mot alla. Står bara å surar å tkr allt är tråkigt. Bits aldrig men kan nafsa lite. Sparkas aldrig men kan lyfta bakhoven som en varning, då hjälper det om man säger till honom dock. Han brukar försöka mosa mig mot väggen i spolspiltan, då säger jag självklart till och "slår till" honom med handen. Han slutar för tillfället men försöker då och då när vi står där. Dock så gjorde han det bara de två första veckorna, har nu börjat igen.
* I ridningen i paddock/ridhus vill han inte gå fram och i traven kör han upphuvudet och stretar hela tiden. Hjälper lite med martingal. Han tkr det är superjobbigt att böja sig för innerskänkeln och flyttar hellre in bakdelen, framförallt i galoppen. Kan gå i form i alla gångarter, dock inte med mig. Gjorde det med förra ägaren och min kompis, förutom att han slog med huvudet med henne också och hon kan ändå rida vilken häst som helst.

* Går absolut inte att rida ut på honom. Han kan gå några meter från stallet sen tvärstannar han och börjar backa, om han inte får vända hem till stallet backar han på allt som finns och rätt ner i diken. Han gör detta även när andra hästar från stallet är med, dock har han lyckats "få igång" dom också så då började de också krångla trots att vissa av dom aldrig brukar bli påverkade av andra hästar. Han provat att backa åt det håll jag vill rida, rida på en volt, gå sidvärts, brukar smacka, skänkla och "slå" med spöt på baken samtidigt, han bryr sig inte ett dugg! En gång testade jag att använda sporrar också, då bockade han och sparkade bakut ist. Har även testat att vänta ut honom, inget funkar! Han är absolut inte rädd, har testat att hoppa av och leda (då går han) och hoppat upp sen, så fort jag styr dit jag vill backar han. Försökt med olika vägar. Har även testat att trava direkt för att få fram honom och så fort jag märker att han vill stanna å backa så har jag varit på honom men inget funkar. Har även testat att först rida i paddocken och sen rida ut, funkar inte heller. Alla hästmänniskor jag frågat har bara skakat på huvudet och inte kunnat ge mig något råd. Har kollat upp så all utrustning ligger bra och även låtit vet kolla på honom, så han har inte ont nånstans, tänderna är bra och utrustningen sitter rätt. Aldrig varit med om något liknande...

Mina intryck av honom är att han är:
* smart
* lat
* dum
* sur
Ingen glad och mysig häst. Allt ska ske på hans villkor.

I övrigt är han svårlastad och det går efter drygt en timme med linor. (Är ingen tävlingsmänniska så det gör inte så där jättemycket egentligen)

Han tycker att det är kul att hoppa dock och tar tag i hindret själv, han river oftast på 60 cm, men han tkr det är kul och spetsar öronen. Dock är jag hopprädd, men har försökt hoppa små kryss på 30 cm iaf, för hans skull. Annars varierar jag ridningen med paddock/ridhus, har försökt rida ut ett x antal gånger + ridit på gräset bakom hagarna (där backar han också men det går oftast att få fram honom där eftersom han ser stallet och kompisarna)
I ridningen har han aldrig bockat/sparkat bakut/stegrat, förutom den gången jag använde sporrar. När min kompis skulle fatta galopp i paddocken sparkade han bakut högt som fan två gånger och gjorde nästan sönder staketet. När jag rider i paddock brukar han öka traven på långsidan mot stallet och saktar sen ner när man travar på andra långsidan från stallet.

Jag tycker inte att det är kul att åka till stallet, vill inte rida honom, är inte rädd för honom på banan, men blivit mer osäker när han håller på utomhus.
Köpte min första häst i nov, men fick ta bort honom pga. skada efter 3 månader, han var världens snällaste och han var inte helt perfekt, men jag älskade honom och vi passade ihop. Så denna jag har nu är min andra häst. Han är 11 år, fullblodsvalack. Aldrig gått galopp, är inte stressad elr ett typiskt fullblod. Har kanonfin trav, sämre galopp..
Provred honom 3 gånger, i paddock och en sväng ute första gången (hoppade även). Andra gången en långtur i skogen + vadade i vatten. Tredje gången i ridhus + lite hopp. Vet. besiktad å allt.

Frågan jag ställer mig är om jag ska sälja honom elr fortsätta kämpa och isåf hur och hur länge??? Han blir bara värre och värre. Har slut på idéer och alla andra jag frågat vet inget heller. Så kom gärna med förslag! Har vart inne på NH men kan inte göra nåt på banan/ridhus då det alltid är flera ryttare där + hinder som oftast står framme. Möjligen kan jag stå på stallplan med ett grimskaft, men kan inget om NH så om någon har någon/några bra övningar är jag villig att testa! OBS! Jag är medveten om att allt handlar om att han bara testar mig och inte respekterar mig som ledare. Har i övrigt tagit det vääääldigt lugnt med honom och inte hoppat upp å ridit första dagen elr så. Jag känner att vi inte passar ihop överhuvudtaget och helst vill jag hitta en ny häst, särskilt när jag vet att det finns snälla hästar som min första häst och bara testade lite i två veckor. Självklart är det skillnad från häst till häst men jag orkar inte mer. Han har inte tävlat något. I övrigt är han låg i rang.
Köpte honom för att han verkade OK, inte perfekt men vilken häst är det? Och mina föräldrar orkade inte skjutsa runt mig mer. (Håller på och tar körkort)

En enda person har sagt att jag är för kräsen, är jag det? Detta är vad jag söker hos en häst:
* Snäll, lugn, trygg, ingen häst som tkr allt är läskigt ute
* Lagom pigg och sammarbetsvillig
* Ska vara utbildad LC dressyr
* Behöver inte ha tävlat något
* Vill kunna hoppa små skutt på 30-40 cm ibland

Vet inte om detta är för höga krav? Vad tycker ni? Vill bara ha en häst att ha kul med och så småning ev. tävla lite klubbdressyr på och så. Har ridit i 9 år, 7år på ridskola (2 på naturbruksgymnasium för tränare) och har tänkt rida för tränare hemma men vill ha en häst jag trivs med först.. Har ridit för tränare två gånger med honom, det gick inget vidare, kan ju inte rida för tränare varje gång jag ska rida och vill ju kunna rida ut. När jag köpte honom tke jag han var ok och trevlig, men har börjat ogilla honom mer och mer. Alla tkr han är sur, dum och konstig. Dock lätthanterlig och bits aldrig elr så. Enligt mig behöver han en bestämd och orädd ryttare med mer erfarenhet. Hoppas någon iallafall orkade läsa igenom all text. Evigt tacksam för svar då jag är helt ensam med dessa tankar och inte vet vad jag ska göra :confused:
 
Sv: Hatar min häst!

jag har inte orkat läsa hela inlägget men ska göra det senare... ville svara kort ändå. Känner du att ni inte passar ihop så sälj. Det ska vara roligt att ha häst och både du och hästen förtjänar en kompis som uppskattar en och trivs med en. Alla trivs inte med alla hästar, så är det bara. Jag tycker absolut inte du är kräsen! Leta noga och provrid många innan du bestämmer dig bara, gärna flera gånger om du hittar en favorit.

Lycka till!
 
Sv: Hatar min häst!

Du tycker inte om din häst och det märker han givetvis. Hästar är inte korkade och är mycket duktiga på att känna av vibbarna från en människa. Så för din och hästens skull bör du sälja honom till någon som tycker om honom och leta efter en häst som du tycker om från början.

Min barndomsponny som jag fick när jag var 13 var en riktig buse och hittade på allt möjligt ofog med mig i början (många likheter med din häst förutom hotandet med bakhovarna och försök att trycka upp mig i väggen). Men, jag älskade min ponny och därför kunde jag ta mig igenom våra svårigheter. Efter något halvår fungerade allt mellan oss (utom lastning) och vi hade ett roligt liv tillsammans. Förutsättningen för att det funkade till slut var enbart för att jag verkligen tyckte väldigt mycket om min häst. Annars hade det aldrig blivit bra.

Efter den erfarenheten råder jag dig därför till att sälja och köpa en häst som du trivs med från början. Den dragkamp som du har med din nuvarande häst kommer aldrig att ta slut enligt min mening.
 
Sv: Hatar min häst!

Tycker det låter som att det är helt fel häst för dig. Ni passar uppenbarligen inte ihop och han kör med dig. Hästen är säkert varken dum eller lat men det verkar inte vara en häst för dig. Dina krav är inte för höga, det finns många hästar som passar in på din beskrivning. Sälj den du har till ngn som han passar ihop med och köp en annan som du passar ihop med.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag instämmer.

Det är dyrt att ha häst. Det är inte alltid en dans på rosor, och vi har nog alla perioder då det är riktigt jobbigt (speciellt då/när det blir skador etc). Men det ska överlag vara roligt. Man behöver kanske inte älska sin häst, men häst och ryttare måste trivas ihop för att det ska kännas bra och fungera i längden.
 
Sv: Hatar min häst!

Som alla andra instämmer jag att det bästa kanske vore att sälja och köpa en som passar dig bättre.

MEN om du nu skulle välja att behålla din häst så skulle jag skaffa en riktigt bra NH eller positiv kommunikations Tränare som kan hjälpa dig få ordning på hästen. För jag tror inte den e lat eller dum utan den testar vad den kan göra.
 
Sv: Hatar min häst!

Sälj hästen och skaffa en häst du trivs med. Som det är nu verkar det plågsamt både för dig och hästen att umgås med varandra.
 
Sv: Hatar min häst!

Är relativt lätthanterlig och allmänt lugn.

:confused:

Som du beskriver honom låter han allt annat än lätthanterlig. Nafsar, hotar, vägrar gå fram...

Nu vet jag ju inte alls hur han var hos tidigare ägare, men en elvaårig häst kan ha befäst sina ovanor rejält.

Sälj. Och vänta med nästa köp tills du hittar en häst du verkligen vill ha.
 
Sv: Hatar min häst!

Förmodligen trivs han inte och har heller inte på endast 3 månader hunnit lära känna dig så att han litar på dig. Endera får du försöka att lära känna hästen och inte ha så höga krav (vem vill bli duschad i kallvatten t.ex.???) och rida ut med sällskap tills han fått förtroende för dig, eller så får du sälja honom till någon som han trivs bättre hos.
 
Sv: Hatar min häst!

Sälj! Om jag tänker mig in i hur din häst har det hos dig skulle jag vilja säga att det är som att ha en chef eller en lärare som inte tycker om en, oavsett vad man gör. Det är ingen person man vill anstränga sig och göra ett bra jobb för. Hur duktig man än är egentligen. Med det vill jag INTE säga att du är en dålig ägare, det är bara det att du och den här hästen är en dålig combo, så gör er båda en tjänst och sälj.
 
Sv: Hatar min häst!

Köpte honom för att han verkade OK, inte perfekt men vilken häst är det? Och mina föräldrar orkade inte skjutsa runt mig mer. (Håller på och tar körkort)

Ojdå:crazy: De orkade inte skjutsa runt dig?
Sälj och se till att köp en häst som du VILL ha! Inte bara en som känns ok, då kan det lika gärna vara!
 
Sv: Hatar min häst!

Sälj en häst som du inte vill ha. Tycker jag. Det är för dyrt att ha en häst om det inte är ett nöje. Låt en försäljningsfirma sälja hästen så att du inte ger ett intryck som hästen förmodligen inte förtjänar. Det är säkert en trevlig häst men just nu fungerar det inte , kanske du fortfarande har sorg över din gamla häst.
 
Sv: Hatar min häst!

Man är väl olika, men för mig funkar det inte att köpa ett djur med känslan "den är ok, och ingen är ju perfekt".
För mig måste det hugga till i magen, det måste klicka, det måste kännas i hela kroppen att jag inte kan vara UTAN just den hästen!

Senaste hästen var både anskrämligt ful(unghäst) och inte alls vad jag tänkt köpa, men hans ÖGON :love: de sa att han var min häst, och det köpet har jag aldrig ångrat :love:

Ingen är perfekt, men för mig måste kemin finnas där. Kanske är du likadan.

Trivs du inte med hästen så byt, är mitt råd, även om du får vänta tills du har körkort. Det är LÄTT värt att åka runt och kolla många hästar innan man bestämmer sig.
 
Sv: Hatar min häst!

Förmodligen trivs han inte och har heller inte på endast 3 månader hunnit lära känna dig så att han litar på dig. Endera får du försöka att lära känna hästen och inte ha så höga krav (vem vill bli duschad i kallvatten t.ex.???) och rida ut med sällskap tills han fått förtroende för dig, eller så får du sälja honom till någon som han trivs bättre hos.


Håller med.

Du gillar inte honom, har du ställt dig frågan varför han inte gillar dig?

Det kan ta lång tid att lära känna en häst och få hästens fulla förtroende.

Det är inte alltid det är som i alla hästböcker där allt är perfekt från första början.
 
Sv: Hatar min häst!

Orkade bara läsa hälften men förstår ändå att han är en mycket jobbig tålamodskrävande häst.
Han behöver nog vara hos någon som orkar med det på ett bra sett..
 
Sv: Hatar min häst!

A/ När han väl står där kan man duscha, fast han går runt (kallvatten..)


B/ Står bara å surar å tkr allt är tråkigt. Bits aldrig men kan nafsa lite. Sparkas aldrig men kan lyfta bakhoven som en varning, då hjälper det om man säger till honom dock. Han brukar försöka mosa mig mot väggen i spolspiltan, då säger jag självklart till och "slår till" honom med handen.


C/ I ridningen i paddock/ridhus vill han inte gå fram och i traven kör han upphuvudet och stretar hela tiden. Hjälper lite med martingal. Han tkr det är superjobbigt att böja sig för innerskänkeln och flyttar hellre in bakdelen, framförallt i galoppen. Kan gå i form i alla gångarter, dock inte med mig. Gjorde det med förra ägaren och min kompis, förutom att han slog med huvudet med henne också och hon kan ändå rida vilken häst som helst.

D/ Går absolut inte att rida ut på honom. Han kan gå några meter från stallet sen tvärstannar han och börjar backa, om han inte får vända hem till stallet backar han på allt som finns och rätt ner i diken. Han gör detta även när andra hästar från stallet är med, dock har han lyckats "få igång" dom också så då började de också krångla trots att vissa av dom aldrig brukar bli påverkade av andra hästar. Han provat att backa åt det håll jag vill rida, rida på en volt, gå sidvärts, brukar smacka, skänkla och "slå" med spöt på baken samtidigt, han bryr sig inte ett dugg!

E/ En gång testade jag att använda sporrar också, då bockade han och sparkade bakut ist.

F/ Har även testat att vänta ut honom, inget funkar!


G/I övrigt är han svårlastad och det går efter drygt en timme med linor. (Är ingen tävlingsmänniska så det gör inte så där jättemycket egentligen)

H/Han tycker att det är kul att hoppa dock och tar tag i hindret själv, han river oftast på 60 cm, men han tkr det är kul och spetsar öronen.

Ok då tar jag det här i tur och ordning. Har haft egna hästar i mer än 30 år så jag har lite erfarenhet att ösa ut.


A/ Antingen gillar han inte att duscha rent generellt eller också gillar han inte kallt vatten. Finns många ypperligt bra hästar som lever rullan när man ska duscha dem. Finns ingen anledning att hetsa upp sig för detta. Det går lika bra att ta vatten i en spann och svampa av hästen efter ridning om man nu tvunget ska blöta ner hästen efter det att man har ridit. Notera att hästen klarar sig bra utan avdusching, man kan gå en sväng och skritta av vid hand istället.

B/ Om han nafsar så tryck undan hans huvud och säg lugnt NEJ. Ignorera att han lyfter ena bakbenet. Så länge han inte sparkas kan man ignorera det, många hästar kör ett litet dominansspel för gallerierna för att kolla om man blir rädd. Att han trycker in dig i väggen i spolspiltan är allvarligt just här måste du säga ifrån riktig ordentligt( men inte om det ligger rädsla bakom), beteendet kan hänga ihop med att han ogillar att bli duschad av någon anledning, svårt att säga om det ligger rädsla i grunden om man inte sett hästen. Är det bara spolspoltan han gör detta i skulle jag snarare binda upp hästen någon annan stans när jag spolar av eller svampar av hästen, det finns ju långa vattenslangar man kan koppla på så att man kan stå ute. Att ta en rejäl fight när det gäller upptryckning i väggar i ett så trångt utrymme som en spolspilta skulle jag inte göra. En människa som inte har plats att flytta på sig blir väldigt platt mellan en stor häst och en vägg.

C/Hur är din hand? Vad rider du på för ett bett? Hästar som är känsliga i munnen kastar ofta upp huvudet. Hur är din sits? Har du provat att rida hästen utan att ta i munnen mer än mycket lätt, alternativt provat med bettlöst. (Ett enkelt & billigt sätt att göra detta är att ha på grimma under tränset och så spänna ett par extra tyglar i grimmans sidoringar. På så vis kan man pröva hur hästen reagerar på bettlöst och samtidigt ha kvar bettmöjligheten för nödsituationer... Rid alltså ungefär som om du skulle rida på kandar och låt de bettlösa tygeln vara din bridongtygel och tygeln som går på bettet din "stångtygel"

d/ Ganska typiskt beteende på hästar som känner sig mer trygga i stallet än tillsammans med sin ryttare. Jag skulle rida korta turer dvs rida fram dit där han brukar börja bråka, göra halt lite innan. Vända rida tillbaka. Göra halt vid stallet, vända rida tillbaka och sedan vända igen innan han börjar bråka. Vid varje runda som han gjort utan att börja bråka skulle jag ge beröm. Dvs försöka bli den som bestämmer vart han ska gå. Och så öka på turen med en liten bit i taget. Typ alltså skritta runt på små krumelurer i stallets närhet. Eftersom jag själv är en ohyggligt envis människa skulle jag bara göra halt om han börjat tramsa sig ute på tur och så vänta ut honom. Har själv väntat ut min ponny jag hade i tonåren vid en stor vattenpöl en gång, det tog väl ett par timmar, sedan när han gick över så vände jag honom och skulle över igen. Tog lång tid innan han gick över, men jag höllt på tills han gick på när jag anmodade honom, och sedan hade jag inte bekymmer med sånt med honom även om andra hade det. Det var mörkt när vi kom hem kan jag säga. Ska du vänta ut hästen så får du inte ge upp efter en halvtimme, d u måste helt enkelt bara vänta och det får ta den tid det tar.

E/ Sporrar ja. Det är lite som det där med vatten, inte alla hästar gillar sporrar, och om du kanske inte är van att rida med sporrar så är det inte så lätt heller att använda dem så att de inte stör hästen. Är han van att bli riden med sporrar hos den förre ägaren? Om inte kan det varit överraskningen som gjorde honom vild när ni red med sporrar.

F/Hur länge sitter du och väntar ut honom då? Utväntning kan ta flera timmar innan hästen ger med sig.

G/ Svårlastade hästar blir mer lättlastade om man tränar ofta. Lasta hästen och åk en liten kort runda i långsam fart. Gör detta OFTA. Dvs 2-3 ggr i veckan. Och när väl hästen är inne i transporten och bakrampen är uppe etc gå in där fram och ge hästen beröm, en klapp och en bit morot eller annat godis som hästen gillar. Innan ni kör iväg.

H/ Han gillar att hoppa, men använd detta då som ett lockbete eller en belöning. Tex om han nu inte vill gå iväg från stallet, lägg några små låga hinder som ni kan skutta över på väg från stallet. Första hindret precis efter där han brukar börja att vilja vända. Så att han lockas av att förflytta sig en 10 meter extra för att få hoppa lite. När du rider eller tränar sånt han inte gillar ha ett litet hinder i närheten och lägg in ett litet skutt då och då som belöning.

Typ 5 minuter dressyrridning- ett litet skutt- mer dressyrridning, ett par små skutt... dressyrridning... avskrittning och så ett pyttelitet skutt innan du sitter av och leder honom till stallet.

Gör hindren så små att du själv inte känner dig osäker, och öka på allt eftersom...
 
Sv: Hatar min häst!

Har endast kallvatten i stallet och jag tkr inte det är något problem att han går omkring då, ville bara nämna det, sen så har jag endast duschat honom två gånger då han var genomsvettig och det var varmt ute så det är absolut inte så att jag duschar varje dag! Jag rider med väldigt mjuka händer, flera hästmänniskor har berömt mig för det och han rids på vanligt tredelat. Förra ägaren red jämt med långa sporrar på honom på banan. Vi har ungefär 2 km asfaltsväg innan man kmr till skogen så det går inte att lägga ut några hinder direkt..
 
Sv: Hatar min häst!

d/ Ganska typiskt beteende på hästar som känner sig mer trygga i stallet än tillsammans med sin ryttare. Jag skulle rida korta turer dvs rida fram dit där han brukar börja bråka, göra halt lite innan.

Han går inte ett steg utanför stallplan ens. Testade t.o.m att sitta upp på pallen som var utanför paddocken och skulle sen rida in där, men då började han backa direkt in i stallväggen... Jag fick hoppa av och sitta upp inne i paddocken istället.

G/ Svårlastade hästar blir mer lättlastade om man tränar ofta. Lasta hästen och åk en liten kort runda i långsam fart. Gör detta OFTA. Dvs 2-3 ggr i veckan. Och när väl hästen är inne i transporten och bakrampen är uppe etc gå in där fram och ge hästen beröm, en klapp och en bit morot eller annat godis som hästen gillar. Innan ni kör iväg.

Vi har inte tillgång till någon transport.
 
Sv: Hatar min häst!

Han går som sagt inte att rida ut på överhuvudtaget, spelar ingen roll om stalllkompisarna är med. Det är absolut inte så att jag brukar duscha honom i kallvatten! Har gjort det två gånger då han var genomsvettig och det var varmt ute. Tkr inte att det är något direkt problem att han går omkring då, förstår han, men ville bara nämna att han gör det..
 
Sv: Hatar min häst!

Fast..angående duschandet. Jag skulle aldrig, aldrig duscha min häst i enbart kallvatten - speciellt inte när hästen är varm efter ridning. Ljummet eller svalt vatten, absolut, men inte iskallt. Inte för att hästen fryser av att bli blöt, men tänk dig kontrasten mellan uppvärmda muskler och kallvatten. Att kyla t.ex. benen är en sak, men hela kroppen..jag skulle oroa mig för stela muskler av det. Om du inte leder hästen torr efteråt? Tips: häll upp en hink vatten när du kommer till stallet, och ställ i solen. Då borde vattnet ha värmts upp lite grann, tills efter ridningen. Kanske reagerar hästen annorlunda på vattnet då? (Ja, jag läste att du inte duschar hästen dagligen.)

Angående uteritterna. Har du provat att promenera med hästen, från marken, så att han har sällskap av dig? Blir resultatet detsamma?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp