Bukefalos 28 år!

Hatar saltstenen..

H

HarryBarry

Läst inlägget om salt, och kom då att tänka på att min häst aldrig, ch då menar jag aldrig slickar på sin saltsten, varför? Det är en riktig saltsten och inte en med mineraler.. Han får en ny varje höst efter betet. Sen kastar jag den på våren när vi tvättar stallet, helt oanvänd.:crazy:
 
Sv: Hatar saltstenen..

jar lagt ner att ha saltsten åt mina för dom rör inte heller den, finns väl salt så det räcker mineralerna... ;)
 
Sv: Hatar saltstenen..

Min häst slickar inte heller på saltstenen inne, den i sommarhagen kan hon slicka på ibland. Jag ger henne salt i betforn istället.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Salt är ju en av dom mineraler som hästar tydligen kan reglera rätt bra själva. så din häst behöver väl inte. Om du nu ger mineraler så är det ju ok..
Min häst kan periodvis vräka i sig en sån där liten sten på typ 2-3 veckor ibland. Och vid andra perioder tar det 3-4 månader att få slut på den. :confused:
Vad vet jag, men dom där hästarna vet oftast bäst själva ibland
 
Sv: Hatar saltstenen..

Salt är en sånn sak som hästarna oftast fixar att hålla balans på själva.
Om hon inte verkar kass, tex dricker för lite (som ju kan bero på saltbrist) så hade inte jag tyckt det var farligt.

Men jag tycker nog inte att du ska hoppa över det helt. Möjligheten måste ju finnas där för henne.

Du kan ju testa att byta ut den mot löst salt istället och se om hon tar det då.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Hästar reglerar oftast inte själva sitt saltintag.
I mineralfoder finns inte tillräckligt med Na. Ger man rejält med färdigfoder så kan man komma upp i dagsbehovet men svettas hästen behöver den mer.
Köp en säck salt o ge i fodret dagligen. Det kan hända att hästen kommer igång med att använda saltstenen då.
Eller lägg saltstenen i krubban så smälter den lite var dag hästen äter. Väg den imellanåt så vet du hur mycket som försvinner.
// Linda
 
Sv: Hatar saltstenen..

Hur mycket salt ger ni era hästar per dag? När ni ger det i fodret?
Jag tränar inte jätte hårt, han blir kanske svettig 2 - 3 dagar i veckan.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Salt förbrukas ganska så omgående, det funkar alltså inte för hästen att ha en saltreserv i kroppen att ta av vid behov. Har alltid bara haft saltsten tills för ett årm sedan, då jag läste en lite mer djupgående kurs i foderlära och fick lära mig att många hästar inte fattar att äta salt. Det finns inte tuillräckligt med salt i mineralerna ens för att riktigt tillgodose underhållsbehovet, då tillverkarna troligen räknar med att hästarna slickar på stenen - vilket inte alla gör.

Mitt gamla ponnysto reglerar det där bra själv. Om hon har svettats både slickar hon salt och dricker. Enkelt. Halvblodsvalacken, däremot, fattar nada av den vita klumpen på väggen, och jag noterade tidigt att han drack för lite. Började ge honom 1 msk salt i fodret per dygn (och mer om han har svettats rejält) och ganska direkt blev vattenkomsumtionen mer normal. Saltintaget påverkar nämligen hästens förmåga att känna törst. Saltbrist - blir inte törstig - dricker för lite - uttorkning.

Å andra sidan ska man ju inte få panik för det, för många hästar överlever ju i hela sina liv med endast saltsten som de slickar för lite på, men så här är det enligt vad forskarna kommit fram till. Har också märkt skillnad på min valack sedan han började få salt i maten.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Våran valack rör inte heller saltstenen medan mitt sto slickar på den varje dag i princip. Ger valacken extra salt i maten i stället för att han ska få i sig. Stot får också extra under sommaren och hård träning.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Läst inlägget om salt, och kom då att tänka på att min häst aldrig, ch då menar jag aldrig slickar på sin saltsten, varför? Det är en riktig saltsten och inte en med mineraler.. Han får en ny varje höst efter betet. Sen kastar jag den på våren när vi tvättar stallet, helt oanvänd.:crazy:

Jag upptäckte att min häst inte tycker om att börja slicka på sin saltsten när den är ny. Den ska vara halvsllickad innan hon ger sig på den. Upptäckte detta när hon fick byta box med en annan häst.
Nu tar jag en halväten saltsten till henne, sätter in en ny till nån annan eller så tvättar jag den grundligt med svamp och vatten innan.
Kanske värt att prova för dig också?
 
Sv: Hatar saltstenen..

Sitter saltstenen på ett bra ställe? Vi har våra lågt, vid vattenhinkarna och har sett flera hästar som inte förut slickat så bra som då ökat konsumtionen.

Salt är som sagt viktigt, både hippocampus och travsport har några avhandlingar att läsa som är intressanta. Vi ger numer extra salt i fodret när hästarna gått hårdare pass.
 
Sv: Hatar saltstenen..

Ger ni vanligt "mat" salt? Har väldigt gott om havssalt, alltså helt naturligt, på jobbet,:idea: (= gratis) tror ni att jag kan använda det? Det är havssalt för människor..
 
Sv: Hatar saltstenen..

och förresten, tack snälla för alla snälla svar! Ska prova lite av varje och se om det blir någon skillnad.

Min häst dricker ca 30 - 40 liter vatten inne under varje kväll/natt, är detta för lite? Han dricker sedan ute i hagen också, men där är det svårt att mäta då de är flera stycken..
 
Sv: Hatar saltstenen..

Jag ger jozo-salt från Coop, 2 kg för 6 kronor eller så. Utan jod, funkar utmärkt :)
Låter ändå som din häst dricker rätt bra, men det är en viktig sak att hålla koll på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 140
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 907
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: Ajaj
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp