Hattdilemma

Secretlove

Trådstartare
Hur pass hårt sitter era hattar? Jag har köpt en vit filthatt för några dagar sedan på en westernbutik som ligger många mil hemifrån. Jag stod och dividerade mellan två storlekar. Den ena satt lite tajt och nästa storlek satt ju på men frågan är om den verkligen sitter kvar om det blåser. Jag tog till slut den tajta, men jag funderar på om jag inte kommer få ont i skallen av den efter några timmar. Jag får som röda märken i pannan ganska snabbt.Kommer en filthatt ge med sig något eller kommer den sitta exakt såhär efter ett tags användning? Funderar på om jag ska lämna tillbaka den och byta till den storleken större.
 
Sv: Hattdilemma

Jag hade nog bytt till storleken större och satt något tunt band under bandet på insidan av hatten. Hör med butiken om de har nåt sånt, de brukar ha en milimetertunn skumgummiremsa som man kan använda för att reglera storleken lite neråt.

Jag har en hatt som är lite stor utan "inlägget, en som är lite liten (som jag väldigt sällan använder just därför - den blir obekväm efter några timmar) och två som sitter helt perfekt :)
 
Sv: Hattdilemma

Jag har märkt att min storlek varierar kraftigt beroende på temperatur. I sommarhetta växer huvudet och då får jag ta bort korkinläggen, men sen om det är svalare så behöver jag inläggen för att inte tappa hatten i fartgrenar. I lugna grenar spelar det ingen roll, då sitter hatten bra. Men när jag rider fort kan hatten sitta löst trots inlägg. Och då sitter ändå hatten så tight så att jag får huvudvärk om jag måste ha den på länge. Passformen är väl inte helt perfekt för mitt huvud tyvärr.
 
Sv: Hattdilemma

jag angade min gamla filthatt, trock pa den pa skallen och knallade runt med den tills den torkat. Funkade finfint. inte helt hundra pa om den var sa pass tight som din, svart o saga, anvande inte inlagg, fick inte huvudvark, blaste inte av trotts hard vind.
 
Sv: Hattdilemma

Min är lite för stor. Håller på att tappa den om jag galopperar och det blåser, vilket är riktigt irriterande. Det där med skumgummi som någon skrivit, var en bra idé. Eller en annan textilremsa (har stora, tunna bomullsnäsdukar; kanske ska använda en av dem...)
 
Sv: Hattdilemma

En del leverantörer har även en maskin som "ångar upp" hatten lite.. Du tar på dig hatten tills den svalnat så är den formad efter ditt huvud.. Vet att Milsta Western Supply har en sån..
 
Sv: Hattdilemma

Det finns korkinlägg att köpa som man lägger inne i hatten. De flexar lite så att man får bättre passform.
 
Sv: Hattdilemma

Filt hat strakker sig lidt med tid. Tag ud og blive godt svedigt med den på. Så passer den nok bedre derefter. Damp bruges tit til at justere facon og tilpasse. Men det er ikke fornuftigt at lege med når du ikke ved hvad du laver. ellers mister hatten pludselig alt facon.

Hatten skal sidde godt stramt hvis du ønsker at kunne ride i den. Ellers skal du få noget med stampede strings.

Et styk køkkenrulle foldet sammen er en udmærket indlæg til den lidt for stor hat. Og nemt at skifte ud hvis man har svedt en del.
 
Sv: Hattdilemma

Tack för alla svar. Jag har varit och provat storleken större och den sitter alldeles för löst, så jag ligger uppenbarligen mitt mellan storlekarna. Så jag behöll den mindre och ska försöka töja den lite med vatten och ånga. Jag tycker redan att den efter jag suttit med den lite blöt är större redan, så det löser sig nog.
 
Sv: Hattdilemma

Min är lite för stor. Håller på att tappa den om jag galopperar och det blåser, vilket är riktigt irriterande. Det där med skumgummi som någon skrivit, var en bra idé. Eller en annan textilremsa (har stora, tunna bomullsnäsdukar; kanske ska använda en av dem...)

Det hade du kunnat fråga mig om..vet nästan allt om hur man får en hatt att sitta, har skumgummi i min nuvarande grå plus att jag har på hårspray på insidan runt bandet för att få den att sitta ännu bättre...;)
 
Sv: Hattdilemma

Min hatt sitter ganska så lagom men brukar tupera håret och spraya hårspray i hatten innan jag trycker den på plats så sitter den där den ska.

Hatten jag hade tidigare var lite för liten = röda fula märken, inge skönt och hatten åker upp.

Jag skulle hellre ta lite större, finns ju knep för att få hatten att sitta på plats :-) (Om den inte är alldeles för stor vill säga)
 
Sv: Hattdilemma

Har tävlat i helgen och är glad nu i efterhand att jag tog det mindre hatten, för den har gett med sig lite, och det var inga problem att ha den på sig hela dagen, den har blivit rätt skön, och den satt bra kvar i alla klasser utan att behöva nojja över att den ska flyga av:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 925
Senast: MimmiNO
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 132
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 468
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp