Bukefalos 28 år!

Havandeskapspenning ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mynta2

Trådstartare
Jag och min gravide kompis tvistar om Havandeskapspenning ;). Hon påstår den inte finns, och OM den finns (enligt henne) så är det något som är jättenytt ;)....och hon tror inte på att jag läst infot på F-kassans sida ;)..Löjligt, hon är gravid å inte jag, alltså borde hon veta. MEN när instiftades denna penning ? Alltså, när blev den lagstadgad ? Sedan satt vi och disskuterade en annan sak hennes barnmorska sagt: Min kompis vill mer än gärna säga upp sig från sitt sopiga jobb, men då säger henne BM att OM hon blir arbetslös så kommer det påverka hennes föräldrapenning. Alltså hon kommer få urusel penning baserad på att hon är arbetslös. Kan det stämma ? Ska det inte baseras på lön från det jobb hon haft ? Hon har haft detta jobb i 3 år. Eller hur funkar det ? Hon kan inte så mycket om detta heller, och jag är bara nyfiken. Att läsa på F-kassans sida säger inget om detta vi/hon undrar om...eller så letar jag dåligt..för vi hittar ingen info.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Ang havandeskaps penning så har det funnits i ex antal år (vet el hur många år ) .
Den fanns för drugt 1 1/2 år sen .
Ang att säga upp sih från jobbet är rätt korkat ,av flera andledningar .
Det bm säger vet jag inte vad som är rätt eller fel.
Dels om hon inte hittar något nytt jobb när fp tar slut.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Ok, tack för svaret. Att säga upp sig är faktiskt det bästa hon kan göra för att inte helt klappa i hop. Dels pga mobbing från sina chefer, en massa lögner om henne som gör att hon hela tiden måste få upprättelse, folk som ger henne jobb hon ska hinna på en viss tid som INGEN hinner på den tiden..men om männen får samma slags jobb så får dom tillräckligt med tid för att hinna, OCH eftersom hon ej kan få en del jobb klara på så lite tid så blir hon inkallad titt som tätt till chefen för att förklara hela tiden...fast det egentligen är chefen ute i verkstadens fel...dels pga tunga lyft (snickare). MEN nästa vecka kommer facket på besök, och då ska det talas ut...förhoppningsvis blir det ändring..men tveksamt :(. Hon vågade faktiskt inte tala om att hon var gravid från början eftersom hon trodde hon skulle få kicken bara för det. Så roligt jobb har hon :(
 
Sv: Havandeskapspenning ?

För över tre år sedan när jag blev gravid första gångne så fanns havandeskapspenning, det hade nog funnits ganska länge innan det också av vad jag förstod på andra i min närhet som pratade om det.

Ang. föräldrapenningne så baseras det på vad hon jobbade med 6 månader innan barnet föds. Är hon beräknad till den 1juni är det ingen fara, då beräknas det på hennes jobb. (80% av lönen och så drar de av skatt på det), men är hon bara gravi i typ 5 veckan så hinner hon vara arbetslös i mer än 6 månader när barnet föds. det bästa vore att stå ut så länge som möjligt så att hon kan få så bra föräldrapeng som möjligt.

För 3 år sedan fickk jag 120 per dag och så drog de skatt på det. Det blev inte mycket! För snart 2 år sedan fick jag 180 kr och så skatt på det, men det blev inte heller sådär jättemycket utbetalt.
Nu till sommaren har jag flera dagar kvar att ta ut. 9 sjukpengsbaserade dagar ( för min del och för de som är arbetslösa mer än 6 månader innan så blir det ju 180 kr) och 90 lägsta nivådagar, 60 kr om dagen för alla.

Nu har jag en fråga som jag hoppas någon kan svara på; Min man och jag fick en lapp på en pojke var och där stod det vad vi har kvar i föräldrapeng att ta ut. Min man fick på vår äldsta och jag fick på vår yngsta, men jag undrar om jag kan ta hans dagar också ( han hade bara lägstanivådagar)? Han har använt sina 60 dagar/ till och med hälften av de 480 dagarna har han använt. Sedan undrar jag, på mitt besked, är det på båda barnen jag har de här dagarna, varför har de skcikat en till min man och en til mig? förresten, det är nog för att jag lånade dagar av min man när jag var mammaledig åt första barnet och så har han lånat av mig när han var pappaledig. Ksan det vara så då?
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Ursäkta att jag frågar, men har din kompis alla hönsen hemma, egentligen?
Det kanske är det som är problemet - inte arbetskompisarna eller chefen?!

:smirk:
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Jobbet hon är på är mansdominerat, det har nästan aldrig jobbat tjejer där, ev 2-3 st genom alla dessa år, några tjejer före har även dom slutat pga mobbing. Facket har varit inblandad miljoner ggr pga hur folk beter sig där. Chefen på golvet har fått massa varningar, inget händer, ägarna har även dom försökt med åtgärder...inget händer..Så visst är hönsen hemma...med besked.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Det finns och har funnits länge. Men det är inte så lätt att få det.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Jasså, varför då ? Är det lättare för arbetsgivaren (kanske billigare) att fixa en omplacering till lättare/mindre farligt arbete ? Fast om dom inte kan det, omplacera henne till lättare uppgifter, så får hon väl havandeskapspenning ?

*tack alla för era svar*
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Ok, hon beräknas föda den 3: e oktober....Hon kanske klarar sig då. Fast det är bara i funderingsstadiumet ännu ang säga upp sig.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Havandeskapspenning fanns för 19 år sen i alla fall.
Att säga upp sig från jobbet är mer än idiotiskt, är det oegentligheter på arbetet kontaktar man sitt fackombud och talar om vad som pågår och sen får fack/arbetsgivare reda ut saken. Om det visar sig att det är arbetsgivaren som gjort fel så är man oftast berättigad till skadestånd samt att man faktiskt får upprättelse.
Man ska aldrig säga upp sig själv i en sån här situation.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Fackombudet :rofl: ...han vågar ju knappt säga halv fem ens...*kappan efter vinden* som det heter.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Enya skrev:
Ang. föräldrapenningne så baseras det på vad hon jobbade med 6 månader innan barnet föds.
Det är inte sex månader längre. Man måste ha arbetat en längre period, TROR att det är NIO månader nu.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Men vart på F-kassans sida står allt detta egentligen ? eller är det sånt som folk måste fråga om eller klura ut själva ?? Menade då detta om hur föräldrapenningen påverkas av en uppsägning/arbetslöshet mm.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Det är höga krav på att få det, iaf här. Jag har t ex en kompis som jobbade på småbarnsavdelning på dagis, hon fick gå ner på halvtid den sista månaden men det var också allt.


Mynta2 skrev:
Jasså, varför då ? Är det lättare för arbetsgivaren (kanske billigare) att fixa en omplacering till lättare/mindre farligt arbete ? Fast om dom inte kan det, omplacera henne till lättare uppgifter, så får hon väl havandeskapspenning ?

*tack alla för era svar*
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Jag hade ingea som helst problem att få det.
jobbar på timvik på demensboende, med tunga lyft.
Arbetsgivaren behövde bara intyga att det var tunga lyft samt risk för slag från boende.. :p
 
Sv: Havandeskapspenning ?

ÄR det?? Ja, det är ju ett tag sedan min yngste var nyfödd! Eftersom jag mest pluggat och haft enstaka ströjobb så har jag aldrig fått 80 % av lönen utan fick nöja mig med 180 kr om dagen. Den summan har väl knappast höjts?
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Enya skrev:
ÄR det?? Ja, det är ju ett tag sedan min yngste var nyfödd! Eftersom jag mest pluggat och haft enstaka ströjobb så har jag aldrig fått 80 % av lönen utan fick nöja mig med 180 kr om dagen. Den summan har väl knappast höjts?

Nu har jag varit inne på FK och läst. 240 SGI dagar är det som gäller nu för att få föräldrarpenning, alltså 8månader! Visste att det höjts sedan det var 6månader som gällde men inte hur mycket. 180kr/dag står dock kvar.
 
Sv: Havandeskapspenning ?

Då vänder man sig till fackavdelningen som har ombudsmän som ska gå in en sådan gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 324
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp