Bukefalos 28 år!

Havre fritt foder!

J

Jallzon

Min häst blir Istadig 6 fullkomligt galen av Havre, kommer ni på nått
bra foder, utan för mycket fett i som han kan gå med? Just nu har han korn kross och Mineraler, är det bra?
jag är rätt dålig på foder är tacksam för hjälp av nån med erfarenhet!

Elin
 
Sv: Havre fritt foder!

Satsa i första hand på ett grovfoder som inte behöver kompletteras, det brukar lösa de flesta foderproblem.

Annars finns ju korn, betfor, lucern, olja, havrefria färdigfoder etc att ta till.

Vilket av dessa du väljer beror ju på vad som passar in i foderstaten, så om du ger korn nu så varför inte fortsätta med det om det fungerar.:)
 
Sv: Havre fritt foder!

Jo men jag känner mej bara orolig, ifall att han inte nu får nån energi alls och typ inte alls orkar, hur mkt korn kan man ungefär ge?? Han får ½ liter nu, är det för lite kanske..?

Hjälp!! :confused:
 
Sv: Havre fritt foder!

Jallzon skrev:
Jo men jag känner mej bara orolig, ifall att han inte nu får nån energi alls och typ inte alls orkar, hur mkt korn kan man ungefär ge?? Han får ½ liter nu, är det för lite kanske..?

Hjälp!! :confused:

Som Pinky skrev - satsa på grovfodret! Det är inte så att hästar inte får någon energi om de inte får kraftfoder. Om grovfodret innehåller tillräckligt mycket protein så ska det inte vara något problem innan hästen inte klarar av att äta mer. Det skadar ju dock inte med en mindre mängd av något, t ex korn som den får nu, för att "lura" i den sina mineraler.

David
 
Sv: Havre fritt foder!

DEt beror på hur stor h*n är och hur mkt ni jobbar. ½ kg lagom till ponny skulle ge ca 1 kg/mål till storhäst
 
Sv: Havre fritt foder!

Okej så ska jag fortsätta att ge honom ½ l korn & 1½ dl mineraler??
Han går ju bra med det, han är en riktig energi knippe oftast så jag är ju något snål med fodret, jag rider honom väl men han är oftast på högvarv..

Jag vill inte ha för dyrt foder, det är det jag oroas för.. Jag har oxå Lucern pellets med Melass i, men det ger jag inte honom nu, då han har blivit så fet så sadeln rullar och glider fram..
Så jag ska börja ge honom det på höst, vinter och vår kanten, då han lätt magrar av. Låter det som en bra idé?
Jag är så dålig på att vara självständig och jag har inte direkt så många nära som är bra på foder.
 
Sv: Havre fritt foder!

Jag rider ca: 1h om dagen, ibland mera.
Han får också ca: ½ kg hö efter ridningen..
 
Sv: Havre fritt foder!

Men du vet ju inte vad trådskaparens häst äter i övrigt, vilka värden höet har osv...:confused:

Till trådskaparen:
Om din häst är så fet att sadeln inte ligger still är nog kraftfoder det sista du bör ge...

Kraftfoder är inget man ger för att få en pigg häst, utan för att grovfodret inte ger tillräckligt med näring. Är hästen fet har den ju ett stort överskott på näring (energi), och du bör nog i första hand begränsa betet eller ge ett magrare grovfoder och/eller öka på motionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Havre fritt foder!

Min ena häst blev också helt galen när han fick havre. Så nu har jag bytt till Mustang original pellets som är havrefritt. Det fungerar han jättebra på! Och det är inte så där våldsamt dyrt heller. 115 kr för en 25kg säck!
 
Sv: Havre fritt foder!

Var det menat till mig?

I vilket fall har ju trådskaparen tydligen en fet häst, så något kraftfoder, med eller utan havre, är ju knappast att rekommendera.

Det lilla man möjligtvis ger för att få i mineraler behöver ju inte vara något dyrt färdigfoder.
 
Sv: Havre fritt foder!

Om hästen är så fet som du beskriver är kraftfoder överflödigt. Kanske går den på bete och får vad den behöver därifrån?

Många märken har havrefritt foder, Hippo t ex.

Men som andra redan påpekat, är hästen tjock kanske du ska fundera på att helt ta bort kraftfodret?
 
Sv: Havre fritt foder!

jag kan bara säga att han inte är fet! Han är normal, men det är så att sadeln köptes när han var väldigt väldigt smal, i vintras. Och det ångrar jag nu, och den är inte heller ordentligt inriden, så kom inte och säg att hästen är fet, han har svårt att ta hand om vissa energier i och med att han är istadig och oroligt temperament.
Det enda jag vill är att få ett bra svar på min fråga om ett stabilt foder som inte ger för mkt energi (HAVRE, som han inte tål) som han kan gå på utan jobbiga foderbyten året om! Så snälla dra inte upp att ponnyn är fet, för det är han inte.
 
Sv: Havre fritt foder!

Jallzon skrev:
jag kan bara säga att han inte är fet! Han är normal, men det är så att sadeln köptes när han var väldigt väldigt smal, i vintras. Och det ångrar jag nu, och den är inte heller ordentligt inriden, så kom inte och säg att hästen är fet, han har svårt att ta hand om vissa energier i och med att han är istadig och oroligt temperament.
Det enda jag vill är att få ett bra svar på min fråga om ett stabilt foder som inte ger för mkt energi (HAVRE, som han inte tål) som han kan gå på utan jobbiga foderbyten året om! Så snälla dra inte upp att ponnyn är fet, för det är han inte.

Då rekommenderar jag Mustang original pellets (havrefritt). Det blev min häst mycket stabil av. Har även hört andra som är mycket nöjda med just det fodret.
 
Sv: Havre fritt foder!

Har du en uträknad foderstat så att du vet att det inte är andra saker som gör hästen pigg?
 
Sv: Havre fritt foder!

Ok, nu har jag läst igen (och igen) och fattat att du letar ett kraftfoder till hösten?

Då har du fått bra svar i de första inläggen i tråden!:D
 
Sv: Havre fritt foder!

jag är varken rädd för havre eller energi!

Hör här... Min häst tål tyvärr inte havre, utan det går direkt upp till hans hjärna så kan han inte tänka rätt, han liksom bryter ut och blir helt istadig, går mest på bakbenen och sticker m.m han blir helt annorlunda, men jag funderar på Patcher mix, lr hur det nu stavas.
Det är en örtblandning som är bra energier i och det ska typ bara ges med mineraler..
 
Sv: Havre fritt foder!

Jallzon skrev:
Okej så ska jag fortsätta att ge honom ½ l korn & 1½ dl mineraler??
Han går ju bra med det, han är en riktig energi knippe oftast så jag är ju något snål med fodret, jag rider honom väl men han är oftast på högvarv..
.

Om det är så mycket mineraler han behöver - Varför inte? Det finns ingen anledning att göra det krångligare än det behöver vara! Tappar han sedan i hull i höst så börja med att öka grovfodret.

David
 
Sv: Havre fritt foder!

Det är många hästar som reagerar på havre, vårt fullblod är en av dem. Han mår inte själv bra av att vara halvtokig. Han får Hippos Cool (havrefritt) tillsammans med Hippo Alfa. Denna diet fungerar mycket bra med grovfodret, och efter den inledande uppfettningen (han föll ur mycket i vintras) har vi nu kunnat gå ner till snart hälften av ursprunglig giva.

Det låter som mycket mineraler, men som David sa, är det vad han behöver så är det ju bara att fodra på. Men blir det inte för mycket av någon fettlöslig vitamin med den relativt höga givan? (vet inte vad du har för några så jag frågar)

Jag hade - om hästen behöver det - ökat grovfodret så länge det har en bra kvot som gör foderstaten balanserad.
 
Sv: Havre fritt foder!

Jag har en arabhingst på 4 år som inte heller klarar av verken havre eller betfor..så jag har bytt till Mustang musli orginal ett havrefritt färdigfoder och han funkar kanonbra på det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 198
Senast: Habina
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
606
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 317
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 253
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp