Bukefalos 28 år!

Havre och dess inverkan

M

Mumlan

Igår hade vi en diskussion i stallet om hur havre verkar på hästar. Många menar ju att hästar blir "tokiga" på havre och jag är en av dem eftersom min pålle flyger i taket och tycker att hela världen är livsfarlig om han får havre. Om han i stället får samma energimängd av annat foder funkar han bättre. Nu till frågan: Vad är det i havre som skulle göra hästar tokiga? Skillnad på havre sorter? Någon sa igår att "gammaldags" havre som inte är förädlad inte hade samma egenskaper som "modern" havre. Är det någon som har någon uppfattning om det påståendet här? Skulle väldigt gärna vilja veta varför hstarna reagerar som de gör på just havre... :confused:
 
Hörde till de som var mycket skeptiska mot att hästar faktist blev tokiga av havre. Ansåg att det mer handlade om att ägarna gav hästen för mycket energi överlag eller att det var fel i hanteringen/ridningen.
Nu är jag dock överbevisad! Har träffat och ridit en häst som faktist blir knasig av havre och då pratar vi enstaka decilitrar , alltså inga mängder. Hästen i fråga blev mycket tittig ute (jag red den dock aldrig ut) och i dressyrarbetet fick hästen plötsligt en helt annan energi, vilket iof var positivt. Sen dess har jag helt svängt om!

Tyvärr vet jag inte vad det är i havre som "stiger de åt huvet" men något är det. Jag tror tyvärr också att vetenskapen än så länge har gått bet i frågan och de orsaker som finns idag tror jag bara är teorier än så länge.

//Alice
 
Ja viss är det konstigt! Min häst reagerar alltså på en näve havre om hanskulle få det ngn gång tex. som muta för att gå på transporten eller liknande. Han blir "tossig" direkt. Något måste det ju vara i havren som gör att det blir så... :confused:
 
det jag har hört är att det är några särskilda enzymer i havren som gör vissa hästar extremt pigga av havre, i fall havren krossas så försviner det mesta av dom enzymerna :)

min valack går inte att ha på hel havre han blir som en ångvält, däremot så fungerar han bra på krossas havre :D

det finns rätt många olika havre sorter och dom har olika värden men jag är tyvär inte insatt i hur många olika sorter det finns och vad det är för skilnad :crazy:
 
Hej
Man vet vare sig om begreppet "havrehet" existerar eller vad det, om det finns, kan bero på.

Den mest sannolika, eller iallfall vanligaste, orsaken tror jag fortfarande är överutfodring, kan vi kanske kalla det "falsk havrehetta" *fniss*

Om det finns en äkta variant så har jag hört två olika förklaringar, den första går ut på att havre via någon kaskadmekanism med insulin skulle öka halterna av signalsubstansen serotonin i hästens hjärna, denna styr i hög grad "vakenheten" och skulle då ge hetare eller tittigare hästar. På Hippocampus hemsida har jag läst att havren i hög grad skulle tas upp i tunntarmen som glukos och därmed i hög grad utnyttjas som "snabb" energikälla. Hm, ja inte vet jag... Om det senare stämmer borde högfetthavren, t ex Matilda, inte ge samma mönster.

Men, jag har feber idag och känner mig lite tvärvetenskaplig, så ta inte mitt svammel på för stort allvar... :crazy:
 
Igår hade vi en diskussion i stallet om hur havre verkar på hästar.

Måste bara flika in att jag tycker havre är ett utmärkt fodermedel för hästar, har ju fungerat i många hundra år. Mina hästar går bra på det. Jag tror att hästar som blir "heta" av havre inte direkt är överrepressenterade, tvärtom att det är sällsynt och att det ofta då handlar om felaktig utfodring.
 
[/quote]
Jag tror att hästar som blir "heta" av havre inte direkt är överrepressenterade, tvärtom att det är sällsynt och att det ofta då handlar om felaktig utfodring.


[/quote]

Hm.. Jag tillhör oxå den lilla gruppen som har häst som blir tokig/pigg/galen/hopplös/glad av havre... Jag har tagit bort allt vad som heter havre och hon har lugnat sig lite MEN hon är fortfarande het... Hur kan hon vara så himla het när jag inte överdosserar med kraften? Man blir ju galen av allt detta :) hehe... Kan inte påstå att jag gör en felaktig utfodring?! Hon är jätte het och om jag ger henne havre så flyger hon i taket... hm.. :confused:
:)
 
Trodde (innan min nuvarande häst) också att havreheta hästar var en myt... men min kan utan problem äta 2 - 3 kilo kornkross per dag, men på 1 kg havre blir hon halvgalen. Visst kan hon vara het men med havre blir hon EXPLOSIV :crazy: och ser spöken överallt.

Har inte provat havrekross men det kanske vore att värt det.
 
När jag köpte min kallblodstravare för tre år sedan fick jag veta att hon absolut inte skulle äta havre - hon blev alldeles vansinnig av det, sa man.

Vi började ge henne havre efter några månader och har successivt ökat mängden. Idag går hon på 3 kg havre om dagen, utan några som helst problem.
Hon rids akademiskt, ca 30 minuter om dagen sex dagar i veckan....

immer
 
Det är just det, hundra år skrev du... Såg havren annorlunda ut då?? Och sen har min häst en väl uträknad foderstat (utan havre) men omjag skulle sätta honom på samma MJ men med havre som kraft blir han heltokig!!!
 
Jag har testat både havrekross och hel och det ger samma resultat... :smirk:
 
Jag fick höra det samma om min IC och trodde inte på det, och började i höstas ge honom havre succesivt men det har inte gått... Han blir tokig, tittig och explosiv på ett negativt sätt. Han funkar som en sån där leksak som man drar upp och som sedan studsar runt på bordet en stund - all energi på en gång och sedan hel slut... Och då har han aldrig gått över 1 kg havre om dagen i giva. Jag har aldrig varit med om fenomenet förut utan trott att det var en myt och det bara varit dåligt beräknade foderstater.
 
Tror du har rätt i att större delen är felutfodrade hästar, men tror också att det finns några enstaka fall som inte kan äta havre.

Har själv en valack som förra ägaren sa att han inte kunde äta havre, och vi gav honom länge korn istället.

Men förr ungefär ett år sedan provade vi med havre. Under den första veckan såg han spöken överallt, men efterhand lugnade han ner sig så nu är precis lagom.

Jag tror att det till en del handlar om att dom behöver vänja sig.

Mvh

Camilla
 
Jag har jort den erfarenheten när det gäller havreheta hästar att piggheten är övergående fenomen. Om hästen får en lugn ökning av havregivan och att man själv härdar ut att hästen är lite på tårna under en period så planar piggheten ut så småning om.

Sen finns det hästar som defacto står på för hög krafftfodergiva och det är det som är orsaken till hästens humör. Men det är enklare och mer vedertaget att skylla på havren.
 
Vet du var man kan få tag på mer info om serotonin-mekanismen?
Krya på dig!
 
Min före detta ridlärare som är agronom säger att havre innehåller alkaloider som är en drog (tex nikotin och koffein är alkaloider). Jag har en häst som blir jobbig av havre han är het även utan att få havre, jag get honom Hippo Basic, men är mer hanterbar.
 
När jag antydde för min tränare (mkt erfaren) att mitt fullblod blev för piggt på havre sade hon att ,det det är bara en ursäkt för en olydig häst dvs en lydig häst sköter sig med ryttare på ryggen även om den är pigg. Tokspringa skall dom göra i hagen. Har kommit på att det ligger ganska mkt i det :D Nu (några år senare)får min häst 3,5 kg ock är mkt lättare att rida trots överenergi,då hon nu blir mer energisk och uppåt än springig.
 
Jag lästen en studie för en tid sedan som var gjord av SLU i samarbete med flyinge...
Man studerade hur hästarna påverkades av högfetts havre och vanlig havre.
Hästarna var i genomsnitt lugnare på Matilda havre(högfett) än vanlig havre, men man märkte också att ston påverkades mer än valacker och hingstar. Nästan alla hästar hadde en mindre reaktion för plötsligt uppdykande föremål när dom gick på Matilda havre än på vanlig havre.På vissa hästar påverkades ridbarheten positivt(ston mer än andra).
 
Mja. I studien fann man en tendens till ökad framåtbjudning samt en något ökad känslighet för hjälper hos de hästar som utfodrades med Matildahavre. Resultaten var inte entydiga. I beteendetesten (man skrämde hästarna med ett paraply i ett ridhus) sågs ingen skillnad hos de enskilda hästarna beroende på om de utfodrades med "vanlig" havre eller högfettdito. 13 hästar, varav 3 ston, ingick i studien.

Det går att läsa mer här:
http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhäst.pdf

Här och var nämns även serotoninteorin.

Vill bara tillfoga att jag har fått förklarat för mig att högfetthavre framförallt är positivt till hästar som utför hårt men submaximalt arbete, exempelvis distanshästar som inte kommer upp i samma puls som exempelvis travhästar.
 
Vet du om det finns fler studier man kan läsa som har med fett i hästens foderstat att göra?
Jag har nämligen bara lyckats hitta denna...
Tycker att det är mycket intressant just det här med hästar och fett rikt foder, olja och liknande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det bara snöar och snöar och snöar. Jag vill inte gå ut för det är för kallt och för svårt/jobbigt att ta sig fram i snön. Jag vill inte...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Magiana
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 578
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp