Bukefalos 28 år!

Havre,vatten och salt?

S

Sandra_93

;) Har en hyrhäst nu (bara 12 dagar kvar :cry: ) och jag har lite frågor.

Han har fint bete och rids, står i hagen nätter och mycket under dagarna. Men ägaren sa att vi ska ge honom havre iallafall. Är det dumt? Eller tycker ni det är okej? Mina kusiner sa "Onödigt men kan ges i mindre mängder". Han får ungefär 3 nävar av mej, 4 ibland. Borde det sänkas? Eller kanske till och med inte ges alls?

Han dricker inte så jätte mycket vatten, några tips hur vi kan få honom att dricka mer vatten?

Och slutligen, han äter inte ett dugg på sin saltsten! Vi har den i hagen han går i och vi brukar försöka bära den dit han är osv, men han har knappt rört den under en månad. Vad ska vi göra, tycker ni? Hur pass viktigt är det att han äter saltet?

Tacksam för svar, bara jag hittar igen tråden så kommer jag och kika varje dag och hoppas på en fullsmäckad brevlåda
 
Sv: Havre,vatten och salt?

När du ger så lite havre spelar det inte så stor roll, rätt onödigt att ge det med andra ord. Att han inte dricker och att han inte slickar på saltstenen hänger säkert ihop. Dom dricker iofs mindre när dom äter gräs eftersom gräs innehåller mycket vatten. Men om du ändå ger havren så kan du ju blanda ut salt i den :idea: Äter han inte havren så kanske du kan ha i lite melass/sirap eller blanda det i betfor istället.
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Okej det med blanda havre & salt ska jag testa imorgon. Tack för tipsen ;)

Tycker ni jag borde sluta ge han havre annars då eller?
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Okej, hur mycket salt lägger du i?
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Hm jag vet inte riktigt.. vad tycker du?

½ dl? Mer? Mindre? :p
 
Sv: Havre,vatten och salt?

1 matsked räcker nog bra.
Är det så varmt att h*n svettas i hagen kan du ge mer.
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Jaha ok då kör jag på det imorgon då :)
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Vanligt NaCl, koksalt.
Jag brukar köpa 2 kg-påsar på Willys eller Coop, men ska du bara ha hästen så kort tid så räcker nog en mindre förpackning.
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Haha vad är NcAL salt eller vad du nu sa? :o
 
Sv: Havre,vatten och salt?

NaCl betyder natriumklorid och är vanligt koksalt.
 
Sv: Havre,vatten och salt?

--> Haha jag suger :rofl:

Jaha ok, mamma får fixa det då :angel:
 
Sv: Havre,vatten och salt?

kan man ge för mycket salt? Jag ger en halv matsked (till en ponny) är det bra? För lite/ Mycket?
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Sandra_93 skrev:
Hm jag vet inte riktigt.. vad tycker du?

½ dl? Mer? Mindre? :p

Herregud!! Hur mycket salt ska du trycka i stackarn? Om jag fodrar med extra salt rör det sig om teskedar. tänk på att salt är inte nyttigt i för stora mängder.
Kan det inte vara så att han har slickat på saltstenen, men att det inte syns, vilket det inte brukar göra när de är nya. De ska inte ÄTA på stenen, just av den anledningen att för mycket salt är inte nyttigt. Jag vet hästar som inte kunnat ha tillgång till saltsten då de "missbrukat" den, och man har varit tvungen att fodra dem rätt mängd istället.
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Fast å andra sida är 0,5 dl inte så rasande mycket heller.

1 msk mostvarar ungefär dagsbehovet i vila för en normalstor häst, och om hästen svettats mycket kan man ge flera gånger så mycket utan problem.

Hästar är stora djur...:)
 
Sv: Havre,vatten och salt?

så om en häst (i detta fallet en ponny) tränas mycket och svettas nu på sommaren så kan man ge upp till en dl, eller?
 
Sv: Havre,vatten och salt?

Köper du kraffts salt står det hur mktt du kan ge, köper du vanligt salt köp salt utan jod.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 256
Senast: mackan
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 367
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 659
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp