Tossa90

Trådstartare
Förr var det många som använde havre men nu verkar det som många undviker havre? Varför är det så tro? =)

Vad finns det för för-och nackdelar med hel havre?

tack på förhand =)
 
Födelar är priset och smakligheten. Nackdelen är att det inte fungerar i alla foderstater och att vissa hästar reagerar med att bli spattiga (mer sällsynt tycker jag). Det kan också vara svårt att få tag på fräsch havre, och vill man sedan ha krossad säd behöver man investera i en kross (för stora förluster i näring att köpa färdigkrossat).
 
Förr var det många som använde havre men nu verkar det som många undviker havre? Varför är det så tro? =)

Vad finns det för för-och nackdelar med hel havre?

tack på förhand =)
Idag har medvetenhet ökat och forskning har visat att de flesta hästar inte har behov av kraftfoder alls. Förr ifrågasattes inte traditionen att alla hästar skulle leva på hö och havre. Vissa saker har utvecklats åt det bättre och en del åt det sämre, idag finns det verkligen ett helt enormt utbud av mat och tillskott till hästar vilket är helt stick i stäv mot den forskning som visat att ett bra grovfoder räcker långt, även för tävlande hästar.
 
För min del så behöver jag oftast inget mer än grovfoder och mineraler, och behöver jag så finns det andra både protein och energi foder som ger mer av just det som behövs och är snällare mot magen.
 
Jag tror det har dött ut lite.

Sen min egna högst ovetenskapliga tanke är att hästfoder är mer gjort för just hästar numera?

Hur är det med stärkelsen i havre? Är det inte den som gör att många väljer bort den?
Och att man tror(?) att hästarna kan bli tokiga av havre och därför väljer annat.


Nu ger jag lite havre ändå trots mina funderingar. Om det passar med hövärdena.
Men OM jag behöver stötta till med något så jag väljer det kraftfoder som passar mitt hö, inte öht vilket märke det tillhör.
 
Havre var nog mycket bra, till hästar som arbetade långa pass i sele. Jag har svårt att se att män skulle fodra med något som gör hästen till ett sämre redskap. Man tog det som fanns och det man kände till fungerade. Nu går våra hästar en timme om dagen och mera explosivt, i fysisk ativitet. Jag tror havre är överflödig dagens normala sporthästar, hobbyhästar, hagprydnader och avelsmaterial.
 
Havre var nog mycket bra, till hästar som arbetade långa pass i sele. Jag har svårt att se att män skulle fodra med något som gör hästen till ett sämre redskap. Man tog det som fanns och det man kände till fungerade. Nu går våra hästar en timme om dagen och mera explosivt, i fysisk ativitet. Jag tror havre är överflödig dagens normala sporthästar, hobbyhästar, hagprydnader och avelsmaterial.

Min erfarenhet är att havren är ersatt av alla dessa müsli och pellets blandningar.
 
Jag köpte alltid krafts röda havre förr. Men den finns ju inte längre. Nu köper jag fibergi för det väger ingenting och det blir mkt i krubban trots att man inte ger så mkt.
 
Jag gav havre i vintras kändes mycket positivt och hästen, valack, mådde bra av det. Jag Bara tröttnade på alla konstiga foder.

Återgick till standardmatsedel som man gav innan ”alla” hästar hade fång. Hö, Havre och mineraler och extra är då multivitaminer. Kändes otroligt bra, faktiskt.
 
Jag gav havre i vintras kändes mycket positivt och hästen, valack, mådde bra av det. Jag Bara tröttnade på alla konstiga foder.

Återgick till standardmatsedel som man gav innan ”alla” hästar hade fång. Hö, Havre och mineraler och extra är då multivitaminer. Kändes otroligt bra, faktiskt.
Innan "alla" hästar fick fång så var hästarna inte lika feta, jobbades mer och gick inte på vall förutom havren då.
 
Innan "alla" hästar fick fång så var hästarna inte lika feta, jobbades mer och gick inte på vall förutom havren då.
Jo och havre ger inte så mycket fetma utan mer energi vilket valacken behövde men dagens halvblodshästar med mycket blod behöver inte mer energi men det finns ju andra hästar i Sverige och dresdyrhästarna har väl mindre fullblod i sig?

Förlåt nu läste jag uppåt i tråden på @Karoliten med fullblod. Jag vet inte , jag bytte och hästen fungerar bra.
 
Om man inte har en havrekross, fungerar det att blöta upp (hel) havre med betfibern för ökad näringsupptag? Jag minns att vi brukade blöta kornet och majsen i stallet jag jobbade för 15 år sedan. Men det kanske inte blir samma med havre?
 
Om man inte har en havrekross, fungerar det att blöta upp (hel) havre med betfibern för ökad näringsupptag? Jag minns att vi brukade blöta kornet och majsen i stallet jag jobbade för 15 år sedan. Men det kanske inte blir samma med havre?
Korn och majs måste man väl blöta eller krossa eftersom det är så hårt. Havre tror jag inte hästarna har svårt att ta upp näringen ur?
 
Jag ger havre eftersom det ingår i stallhyran men annars vet jag inte. Lättare att få tag på andra kraftfodersorter som säljs i var och varannan butik och det finns ju så många olika sorter att det är enkelt att matcha i foderstaten.
 
Jag har gett mina islänningar hel havre som jag lagt i blöt kvällen innan. Blötlagd är ju mer lättuggad och lättsmält än torr. Dom har mått bra av det. Enda orsaken till att jag slutade är att jag förstod att det inte behövdes.
 
Det är väl framför allt inte så många som längre behöver den extra energin som havre ger. Man är mer medveten om innehållet i grovfodret (analyser) och kan därför anpassa kraftfodret efter det, ofta finns det ju behov av annat än extra energi.
 
Min nuvarande häst som jag haft i många långa år, ”tål” inte just havre.
Andra hästar jag haft har funkat bra med havre.

I övrigt håller jag med alla sunda inlägg i tråden att det inte behövs dyra specialfoder utan oftast funkar bra med ett kvalitets grovfoder och ev lite mineraler (ffa selen) . Toppa vid behov med något lucern i första hand om proteinet är lägre och det räcker med lucernets värden, eller något färdigproducerat kraftfoder med låg stärkelse om protein/MJ behöver höjas ytterligare .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: lillan222
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
379
Senast: Badger
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp