Bukefalos 28 år!

Havregryn?

T

Tuki

Nu har jag under en lång tid hört olika skolor angående havregryn:

Om man blöter havregryn, kan man då ge det till hästen eller inte?:confused: En del säger att det inte är några problem, andra säger att det kan vara farligt (då hästen kan drabbas av foderstrupsförstoppning om den äter blött havregryn). Vad är rätt? :confused:
 
Frågan är ju VARFÖR man vill ge havregryn till hästen. Havregryn är behandlade och dessutom dyrt jämfört med vanlig krossad havre.
 
ja, det är ju en annan fråga. Men kan det vara farligt (anledningen till att jag frågar är inte att jag planerar att ge min häst detta, utan bara för att öka mina s.k. kunskaper)
 
Jag ger min häst havregryn 2 gånger om året, 1 gång på julafton, 1 gång på hennes födelsedag. Hon får då även lönnsirap :eek: , knäckebröd, morötter, äpplen, krafft, havre, betfor etc.. :D

Ger havregryn till henne då för att hon tycker det är gott, och för att jag tycker det är kul att blanda ihop en massa saker till henne när det är något speciellt.

Ja, jag kanske är lite konstig. :angel:
 
jag har hört att hästar absolut inte borde äta det vanligfall.en gång går bra till nått tillfälle så som jul.
men dom skall inte ha det varje dag då det sväller och grötar sig i deras mage.
 
Har svårt att tänka mig att det skulle vara nyttigt. Möjligen som gröt, men då är frågan varför.

Lägg havregryn i lite vatten. De sväller. Verkar vara lätt för dem att fastna med foderstrupsförstoppning som följd också...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 950
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 602
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp