Hävstångseffekt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Korsningsponnyer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 6 234
K

Korsningsponnyer

Vet inte riktigt vars jag ska placera tråden.., men vad menas med hävstångseffekt? T.ex vissa bett.. "Viss hävstångseffekt kan uppstå!" :confused:

Sv: Hävstångseffekt?

För att göra en lång förklaring kort så innebär hävstångsverkan att kraften i hästens mun blir större än den kraft du tog i tygeln med. Dvs. bettet blir skarpare. Du får mer effekt för mindre ansträning.

Rent fysikaliskt så är detta det enklaste exemplet på en hävstång:
H%C3%A4vst%C3%A5ng.jpg

Ju längre skaftet till höger är desto lättare kan du flytta stenen. Exakt samma princip gäller för bett med hävstångsverkan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
214
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka