Hay Pillow

_Yggdrasil_

Trådstartare
Någon som provat Hay Pillow?
Är väldigt nyfiken på dessa men har än så länge inte hittat någon svensk återförsäljare tyvärr, för de verkar väldigt smidiga! Min ena häst VRÄKER i sig hö deluxe och slowfeedingnät förbrukar hon som om det vore gjorda av spindelväv (hon skrapar med framhovarna i nätet om det hänger för lågt och jag vägrar ha det högt p.g.a. den taskiga ätställningen). Så Hay Pillow verkar som ett väldigt bra alternativ! Åsikter? Tankar? Fakta?
 
Sv: Hay Pillow

Jag har provat, och för en häst med skor är det ingen höjdare alls.
Mitt mycket matglada sto stod morgonen efter med båda frambenen fast i nätet.
Hon hade fått trådarna in mellan sko och hov.(Antagligen provat att skrapa ur höet;) )
Som tur var är hon lugn och sansad, så ingen skada skett, men hon hade verkligen trasslat in skorna, så jag måste klippa loss henne.

Jag tror dock det kan fungera alldeles utmärkt till barfotade hästar!:)
 
Sv: Hay Pillow

Jag tycker att det verkar vara en livsfarlig konstruktion. Just med tanke på att de enkelt fastnar med en eller ett par hovar som i ditt fall. Det tycker jag fö om näten också, har alltid tyckt det men nu har jag en krubbitare som behöver sysselsättning. Dock lyckades hon fastna i det när hon rullade sig för någon månad sedan och sedan dess vågar jag inte ha nätet heller. Kör nu med Hööks höpåsar, visserligen inte lika slowfeeding då hålet är stort. Men bättre än att ge från marken då det tar slut direkt.

Har bara påse i stallet så ätställningen får jag kompromissa med, hon äter naturligt resten av dagen och får bara ett mål i påse under de kritiska timmarna efter intag och under den stökiga kvällen då det är spring i stallet. Dock har höpåsarna dålig hållbarhet :( men kostar å andra sidan bara 69 kr.
 
Sv: Hay Pillow

Ska man ha nät i mark eller golvnivå tycker jag att det ska vara väldigt svårt för hästen att kunna fastna i det. Egentligen anser jag att nät inte har på den nivån att göra överhuvudtaget.

Jag tycker inte idén är bra då det är alldeles för lätt för både skodda och oskodda hovar att krafsa sig igenom nätet, fastna, få panik och tråkiga skador som följd i värsta fall..
 
Sv: Hay Pillow

Finns hur många som helst som sytt ihop SMHN till kuddar, så den där produkten känns fasligt onödig?

Jag har provat, till OSKODDA. Funkade fint, förlängde ättiden eftersom de for med det där nätet över halva hagen. Fungerar inte om marken är kladdig/blöt (maten blir smutsig).

Så, på oskodd häst. Absolut. Men du kan lika gärna köpa ett SMHN i lämplig storlek och sy/snöra ihop öppna sidan.
På skodd häst - aldrig någonsin i hela livet.

Tillägg - skulle ALDRIG använda den med stora hål. Ska nät vara i marknivå ska det vara finmaskiga, i hållbart material och oskodda hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp