Opra

Trådstartare
Hej!
Letar just nu hingst med naturlig betäckning då stoet är knepigt och ej visar brunst och jag verkligen vill få henne dräktig i år. Och eftersom stoet är äldre så är det väl lämpligare med naturlig betäckning än semin som åkt flera timmar längs vägarna...

Vill ju ha en hopphäst, stoet är av gammal o grov modell 170 + i manke och lämnar jätteföl, så en liten hingst som gärna lämnar små o moderna föl hade varit bra. Annars har stoet bra exteriör, dock något stor manke... Stoet har även ganska mycket temperament på marken:angel:

Funderar på Haydn 977. Någon som träffat honom/vet hur han är? Ridbarhet? Hur är hans galopp? Hoppteknik? Temperament?
Och hur blir avkommorna i temperament, hoppteknik, exteriör o gångarter?
Undrar också om det är något speciellt med att han har avelsvärdebokstav V?
Hade också varit jättekul att se film på honom om det finns.


Tar även gärna emot tips på andra hingstar i södra Sverige som verkar genom naturlig betäckning och som kan tänka passa stoet:bow:
 
Sv: Haydn 977

Min kompis betäckte sitt sto som tidigare lämnat STOORA avkommor med honom, ut trillade en mkt ädel kille med snygg modell och av mindre storlek. Han hoppade till sig ett diplom på treårs och är mkt bra i huvudet. En annan kompis betäckte sitt sto med honom och den blev klass 1 som föl är nu två år och verkar mkt ädel. Av de avkommorna ägaren själv hade verkade det helt klart som att han förvärvt sig mkt väl och bättrar på/lättar upp typen. Rekommenderar varmt!!!
 
Sv: Haydn 977

Ska du ha henne dräktig i år så rekommenderar jag att välja seminstation/hingsthållare nogare än du väljer hingst.
Och då en seminstation som kollar stona mån-ons-fre, och har hingsten hemma på stationen.
 
Sv: Haydn 977

Jag fick en avkomma efter Haydn förra året. En ädel kille, men där var mamman också tämligen lätt i typ. En otroligt enkel häst, super att hantera och vande sig vid allt på nolltid, trots att mamman var av ångvälttyp. Tyvärr var jag tvungen att sälja då jag bara har möjlighet till en häst just nu, men risken är stor att han köps tillbaka.
Haydn själv har jag väl aldrig direkt hört något ont om. Han reds på vanligt tränsbett och ska vara en enkel och trevlig häst. Dock har han + på mankhöjd i BLUP:en, så han lämnar inte litet, men har ju själv mycket fullblod och är smäcker.
Han har ju även en del avkommor som börjar visa sig, men det finns inte så många.
 
Sv: Haydn 977

Majim G, pappa till OS-hästen Mister Pooh brukar stå på naturlig betäckning, men jag har inte riktigt koll på vart.

Att en hingst är sänkt till V beror på att de avkommor som visats inte hållit tillräckligt bra kvalitet. En V-hingst har fåt höjt till A, de övriga har blivit sänkta till C, om jag inte minns helt fel. Ska man sälja avkomman brukar den inte anses som lika mycket värd som den efter en fullt godkänd hingst. Ett stoföl får lägre avelsvärde.

Minns att en beskrev Haydns avkommor som små argsinta gummibollar.

Tillägger som moderator att det inte är tillåtet att länka till hingstägares privata hemsidor.
 
Senast ändrad:
Sv: Haydn 977

Ooops, jag ber om ursäkt!

Men TS, om du bara googlar på honom så kommer du enkelt finna hans utlåtanden. ;)
 
Sv: Haydn 977

Minns att en beskrev Haydns avkommor som små argsinta gummibollar.

Verkligen? Min var det snällaste som (inte riktigt än) vandrat i ett par skor. Måste även säga att jag sett småtjejer ta in typ 3 hästar samtidigt per tjej, som var just efter Haydn, men det har ju självklart även med uppfostran att göra.

Nu låter det kanske som att jag gör allt för att det ska låta bra:D Men faktum är att av de som faktiskt vet vem Haydn är fick jag enbart positiv respons när jag delgav pappa häst. Sen är han ju knappast någon fräsch yngling längre, så attraktiv inför försäljningsavel är han ju inte.
 
Sv: Haydn 977

En av de absolut gräsligaste och elakaste hästar jag nånsin träffat var efter Haydn.

För mig en helt ointressant hingst. Även om han har väldigt fina blodslinjer så nejtack.
 
Sv: Haydn 977

Nej, det var inte min häst. Den kom från en jätteduktig uppfödare tillsammans med ett par till som var helt normala. De hanterades alla på lika vis, men denna stack ut på sitt vis
Jag har inte påstått att den var galen, den var bara elak. Och jag har inte heller påstått att ALLA Haydn avkommor är elaka eller att jag är expert. Det enda jag sagt att min enda erfarenhet är en obehaglig häst efter just den hingsten.
 
Sv: Haydn 977

Men kommer passet bli grönt till fölet med tanke på V-bokstaven? (Mamman har grönt pass och är reg. i AVSH) Och om det blir en hingst, kommer den då kunna bli godkänd för avel i ASVH?:confused:
 
Sv: Haydn 977

Men kommer passet bli grönt till fölet med tanke på V-bokstaven? (Mamman har grönt pass och är reg. i AVSH) Och om det blir en hingst, kommer den då kunna bli godkänd för avel i ASVH?:confused:

passet kommer att bli grönt trots V-bokstaven:


Grundstambok:
Avdelning I
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok, avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

(källa: www.asvh.se)

gällande godkänd hingst:

3.2. Härstamningskrav
Hingst tre år eller äldre som prövas skall vara införd i ASVH Service AB:s grundstambok avdelning I eller i motsvarande av ASVH Service AB erkänd utländsk stambok (bilaga 1). För införande i ASVHs stambok som kvalitetsgraderad hingst berättigad till betäckningslicens skall hingstens härstamning vara styrkt genom DNA-typning. Både modern och fadern skall vara stambokförda och införda i ASVH Service AB:s grundstambok avdelning I, eller motsvarande i en av ASVH Service AB erkänd stambok (bilaga 1). Moderns fader, morfar och mormorsfar skall vara införda i riksstambok avd I eller motsvarande.

(källa: www.asvh.se)
 
Sv: Haydn 977

Och där hade jag fel :o Kunde ha slagit vad om att V hingstar blir grå papper,visst var det så förr?!
 
Sv: Haydn 977

passet kommer att bli grönt trots V-bokstaven:


Grundstambok:
Avdelning I
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok, avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

(källa: www.asvh.se)

gällande godkänd hingst:

3.2. Härstamningskrav
Hingst tre år eller äldre som prövas skall vara införd i ASVH Service AB:s grundstambok avdelning I eller i motsvarande av ASVH Service AB erkänd utländsk stambok (bilaga 1). För införande i ASVHs stambok som kvalitetsgraderad hingst berättigad till betäckningslicens skall hingstens härstamning vara styrkt genom DNA-typning. Både modern och fadern skall vara stambokförda och införda i ASVH Service AB:s grundstambok avdelning I, eller motsvarande i en av ASVH Service AB erkänd stambok (bilaga 1). Moderns fader, morfar och mormorsfar skall vara införda i riksstambok avd I eller motsvarande.

(källa: www.asvh.se)

Oj, betyder det att svaret på båda frågor igentligen är ja? Känner mig lite förvirrad och vill vara helt säker innan betäckningen ;)
 
Sv: Haydn 977

jag är väldigt svag för Jeopardy-avkommor och han står på naturlig betäckning nere i Skåne om jag inte är helt ute och cyklar. Dock verkar han ge lite ojämn storlek på hästar. Har själv en jättehäst efter honom men har även träffat många mindre avkommor. Gemensamt för alla dom jag träffat och ridit är att dom är ädla och långbenta. Dock tenderar dom att få lite grova huvuden och svag överlinje.
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 293
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp