Hcm-scanning

cowgirl81

Trådstartare
Hur många här gör det. Verkar som det mest är uppfödare som gör det. Eller finns det sällskapskatt ägare som gör det också.
 
Min erfarenhet är att det i princip bara är uppfödare som gör det. Om det inte behövs för att ställa diagnos förstås.
Alla mina är scannade och britterns är ur väldokumenterade linjer.
 
Båda mina katter är kastrerade, och strikta innekatter (det är alltså relativt lätt för mig att hålla koll på dem och upptäcka symptom vid sjukdom/problem/ohälsa). Ingen av dem har eller kommer att användas i avel. Jag ser därför ingen anledning att låta göra den undersökningen om ingenting tyder på att de har hcm (eller liknande).
 
Finns ju egentligen ingen mening om katten inte har några symptom och inte ska gå i avel.
Nja, det kan ge viktig information till uppfödare precis som HD-röntgen på hundsidan. Det finns avelskatter som aldrig utvecklar HCM men som får avkommor som utvecklar HCM.

Med det sagt tycker jag som uppfödare att det är svårt att motivera att sällskapskattägare ska lägga flera tusen på att HCM-scanna. Inte ens alla uppfödare är beredda att lägga de pengarna, även fast det är för rasens bästa.
 
Båda mina katter är kastrerade, och strikta innekatter (det är alltså relativt lätt för mig att hålla koll på dem och upptäcka symptom vid sjukdom/problem/ohälsa). Ingen av dem har eller kommer att användas i avel. Jag ser därför ingen anledning att låta göra den undersökningen om ingenting tyder på att de har hcm (eller liknande).

Tillägg: båda mina katter är dessutom huskatter som kommit till mig som vuxna omplaceringar, och jag har inte den blekaste aning om vilja uppfödarna är.

(Jag kan förstå att det finns ett intresse från uppfödares sida, att få veta vad som dyker upp i deras linjer.)
 
Jag har haft fd avelskatter så mina har varit hcm scannade när de flyttade in. Men köpte jag en unge skulle jag inte scanna eftersom jag inte har några planer på att avla öht. Skulle jag avla är det självklart.
 
Båda mina katter är kastrerade, och strikta innekatter (det är alltså relativt lätt för mig att hålla koll på dem och upptäcka symptom vid sjukdom/problem/ohälsa). Ingen av dem har eller kommer att användas i avel. Jag ser därför ingen anledning att låta göra den undersökningen om ingenting tyder på att de har hcm (eller liknande).

När det gäller HCM, är det inte säkert du ser några symptom. Det kan gå väldigt fort. Inte för att jag vill övertala dig att scanna, jag gör inte det. Men man ska veta att katten kan vara till synes frisk på kvällen och ha dött i sömnen under natten.
 
När det gäller HCM, är det inte säkert du ser några symptom. Det kan gå väldigt fort. Inte för att jag vill övertala dig att scanna, jag gör inte det. Men man ska veta att katten kan vara till synes frisk på kvällen och ha dött i sömnen under natten.

Det visste jag faktiskt inte. Jag är inte säker på att det förändrar saken för just mig, just nu, men. Ändå.

Då blir min följdfråga (som är uppriktigt menad) : vad kan jag (veterinären) göra om en scanning görs som påvisar hcm på en "för ögat" frisk katt? Går det att sätta in behandling av något slag, eller innebär undersökningen i huvudsak att en får vetskap om att det (plötslig död) är en risk?
 
Det visste jag faktiskt inte. Jag är inte säker på att det förändrar saken för just mig, just nu, men. Ändå.

Då blir min följdfråga (som är uppriktigt menad) : vad kan jag (veterinären) göra om en scanning görs som påvisar hcm på en "för ögat" frisk katt? Går det att sätta in behandling av något slag, eller innebär undersökningen i huvudsak att en får vetskap om att det (plötslig död) är en risk?

Ja, det finns behandling att sätta in. Blodtryckssänkande bl.a. Det har hänt en hel del på den fronten och jag är inte helt insatt. För 15 år sen var de flesta med HCM döda inom några år, nu är det fler som överlever längre än så. Mycket längre, tack och lov. Det går aldrig att bota, men man kan bromsa "förtjockningen" bättre numera. Egentligen ska man också scanna flera gånger då det kan dyka upp sent. En som är scannad ua kan 2 år senare ha HCM.

Mina är förvisso scannade, men jag har inte fortsatt efter avslutad avelskarriär, vilket man egentligen rekommenderar.

Det är en skitsjukdom rent ut sagt, som vi inte kan avla bort helt, men minska antalet av. Än vet man inte exakt nedärvning heller, så det är svårt. Med det sagt, jag hade nog inte scannat en sällskapskatt heller.
 
2 av mina katter är HCM scannade/kollat hjärtat, eftersom den ena var blodgivare (för gammal nu för att ge blod) och den andre är blodgivare.

Däremot är det ju inget man gör normalt, oftast gör man det om katten har symtom eller inför avel :)
 
Senast ändrad:
Det visste jag faktiskt inte. Jag är inte säker på att det förändrar saken för just mig, just nu, men. Ändå.

Då blir min följdfråga (som är uppriktigt menad) : vad kan jag (veterinären) göra om en scanning görs som påvisar hcm på en "för ögat" frisk katt? Går det att sätta in behandling av något slag, eller innebär undersökningen i huvudsak att en får vetskap om att det (plötslig död) är en risk?
HCM och andra hjärtproblem hörs ofta när veterinären lyssnar på hjärtat, så det räcker med att be en veterinär lyssna på hjärtat varje år vid vaccinering för att känna sig lite lugnare. Hör veterinären något konstigt, DÅ gör man en scan på hjärtat, finns massor med andra hjärtproblem än HCM som kan drabba katter.

Det svårt är att veterinären oftast kan höra på hjärtat att något är fel, men i enstaka fall har man inte hört någonting och det har ändå funnits saker när man kollar med scann/hjärtultraljud. Men det är ovanligt.
 
HCM och andra hjärtproblem hörs ofta när veterinären lyssnar på hjärtat, så det räcker med att be en veterinär lyssna på hjärtat varje år vid vaccinering för att känna sig lite lugnare. Hör veterinären något konstigt, DÅ gör man en scan på hjärtat, finns massor med andra hjärtproblem än HCM som kan drabba katter.

Det svårt är att veterinären oftast kan höra på hjärtat att något är fel, men i enstaka fall har man inte hört någonting och det har ändå funnits saker när man kollar med scann/hjärtultraljud. Men det är ovanligt.

Ca 1/3 av katter med HCM har inget blåsljud, det skulle jag inte kalla enstaka fall. Däremot är det svårt att motivera regelbunden scanning av sällskapskatter. Jag brukar säga till mina köpare att det är bra, avelsmässigt, att stanna vid 3 års ålder. Då har man fortfarande chans att ta föräldrardjur ur avel men det är inget jag insisterar på. Det är ju tyvärr så att det främst är HCM-varianter som uppstår i tidig ålder vi kan minska frekvensen av.
 
Ca 1/3 av katter med HCM har inget blåsljud, det skulle jag inte kalla enstaka fall. Däremot är det svårt att motivera regelbunden scanning av sällskapskatter. Jag brukar säga till mina köpare att det är bra, avelsmässigt, att stanna vid 3 års ålder. Då har man fortfarande chans att ta föräldrardjur ur avel men det är inget jag insisterar på. Det är ju tyvärr så att det främst är HCM-varianter som uppstår i tidig ålder vi kan minska frekvensen av.
"HCM är en sjukdom som kan vara svår för ägaren att upptäcka. Symtomen kan vara nedsatt aptit, trötthet och andfåddhet. Det vanligaste sättet att få misstanke om sjukdomen är i samband med den årliga hälsokontrollen då veterinären lyssnar på kattens hjärta."
https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/hcm--hypertrofisk-kardiomyopati-hos-katt/

"Oftast upptäcker man HCM vid en årlig hälsokontroll hos veterinären när man lyssnar på kattens hjärta."
https://www.agria.se/fraga-veterinaren/katt/hjarta-och-blod/hcm/hypertrofisk-cardiomyopati/

"Sjukdomen upptäcks hos många av katterna med HCM vid en klinisk undersökning inför t ex vacci- nation eller en narkos. Man hör då ett blåsljud eller en sk galopprytm hos en katt som inte uppvisar några sjukdomssymptom. Hos ca 60% av katterna med HCM hörs ett blåsljud, hos ca 49% en galopp- rytm och hos 25% en arrytmi (onormala hjärtslag)."
http://katter.nu/hjartsjukdom-hos-katt/
= 2/3 har blåsljud, men endel av de andra 1/3 kan ha galopp- rytm eller arrytmi som veterinären kan hör, så det är mer än 2/3 man kan höra att det är något fel på hjärtat, men bara 2/3 man hör just blåsljud.
 
Senast ändrad:
"HCM är en sjukdom som kan vara svår för ägaren att upptäcka. Symtomen kan vara nedsatt aptit, trötthet och andfåddhet. Det vanligaste sättet att få misstanke om sjukdomen är i samband med den årliga hälsokontrollen då veterinären lyssnar på kattens hjärta."
https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/hcm--hypertrofisk-kardiomyopati-hos-katt/

"Oftast upptäcker man HCM vid en årlig hälsokontroll hos veterinären när man lyssnar på kattens hjärta."
https://www.agria.se/fraga-veterinaren/katt/hjarta-och-blod/hcm/hypertrofisk-cardiomyopati/

"Sjukdomen upptäcks hos många av katterna med HCM vid en klinisk undersökning inför t ex vacci- nation eller en narkos. Man hör då ett blåsljud eller en sk galopprytm hos en katt som inte uppvisar några sjukdomssymptom. Hos ca 60% av katterna med HCM hörs ett blåsljud, hos ca 49% en galopp- rytm och hos 25% en arrytmi (onormala hjärtslag)."
http://katter.nu/hjartsjukdom-hos-katt/
= 2/3 har blåsljud, men endel av de andra 1/3 kan ha galopp- rytm eller arrytmi som veterinären kan hör, så det är mer än 2/3 man kan höra att det är något fel på hjärtat, men bara 2/3 man hör just blåsljud.
Arytmier behöver ju inte pågå konstant vad jag vet, så då ska man ju lyckas pricka in precis när det händer.
Det är därför man gör 24h ekg för dcm på hund, eftersom extraslag etc sker vid olika tillfällen och inte konstant.
 
Arytmier behöver ju inte pågå konstant vad jag vet, så då ska man ju lyckas pricka in precis när det händer.
Det är därför man gör 24h ekg för dcm på hund, eftersom extraslag etc sker vid olika tillfällen och inte konstant.
Som jag har fattat det är det svårare att höra något fel på hjärtat vid DCM i ett tidigt stadium.
Det är först när hjärtat börjar bli förstorat och klaffarna inte når varandra som man kan höra ett blåsljud.
HCM är en annan sjukdom och därför kan den höras i ett tidigare stadium.
 
"HCM är en sjukdom som kan vara svår för ägaren att upptäcka. Symtomen kan vara nedsatt aptit, trötthet och andfåddhet. Det vanligaste sättet att få misstanke om sjukdomen är i samband med den årliga hälsokontrollen då veterinären lyssnar på kattens hjärta."
https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/hcm--hypertrofisk-kardiomyopati-hos-katt/

"Oftast upptäcker man HCM vid en årlig hälsokontroll hos veterinären när man lyssnar på kattens hjärta."
https://www.agria.se/fraga-veterinaren/katt/hjarta-och-blod/hcm/hypertrofisk-cardiomyopati/

"Sjukdomen upptäcks hos många av katterna med HCM vid en klinisk undersökning inför t ex vacci- nation eller en narkos. Man hör då ett blåsljud eller en sk galopprytm hos en katt som inte uppvisar några sjukdomssymptom. Hos ca 60% av katterna med HCM hörs ett blåsljud, hos ca 49% en galopp- rytm och hos 25% en arrytmi (onormala hjärtslag)."
http://katter.nu/hjartsjukdom-hos-katt/
= 2/3 har blåsljud, men endel av de andra 1/3 kan ha galopp- rytm eller arrytmi som veterinären kan hör, så det är mer än 2/3 man kan höra att det är något fel på hjärtat, men bara 2/3 man hör just blåsljud.

Jo, jag vet allt det där. Jag jobbar med kardiologer som HCM-scannar och jag har HCM-scannat mina katter sedan 15 år bak i tiden. Jag har varit på ”masscanningar” och de fall som hittats har inte haft några anmärkningar på hjärtljud sedan innan. Sedan kan tilläggas att en hel del katter scannas som equivocal och det är sällan något avvikande hörs på deras hjärtan, delvis för att många senare visar sig ha normala hjärtan men sedan de som man tagit i mycket tidigt stadie.
 
Som jag har fattat det är det svårare att höra något fel på hjärtat vid DCM i ett tidigt stadium.
Det är först när hjärtat börjar bli förstorat och klaffarna inte når varandra som man kan höra ett blåsljud.
HCM är en annan sjukdom och därför kan den höras i ett tidigare stadium.
Det är möjligt, men som sagt arrytmier behöver ju inte vara konstanta och därför blir det svårt att fånga upp dessa på vanligt vet besök. Blåsljud är ju enklare på det sättet.
 
Jo, jag vet allt det där. Jag jobbar med kardiologer som HCM-scannar och jag har HCM-scannat mina katter sedan 15 år bak i tiden. Jag har varit på ”masscanningar” och de fall som hittats har inte haft några anmärkningar på hjärtljud sedan innan. Sedan kan tilläggas att en hel del katter scannas som equivocal och det är sällan något avvikande hörs på deras hjärtan, delvis för att många senare visar sig ha normala hjärtan men sedan de som man tagit i mycket tidigt stadie.
Jag säger ju inte att man kan höra något på alla HCM katter?
Men forskning säger att lite mindre än 2/3 har blåsljud (60%), och bl.a de sista 1/3 har ca 49% en galopp- rytm och 25% arytmi.
Det är ovanligt med både blåsljud och galopprytm/arytmi om katten inte är påverkad av sitt hjärta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Startar ny tråd,. Idag var jag och Lilla Lo´s Altaria aka Alice till Göteborg och gjorde hcm-scanning. Mycket fint hjärta och så fick ja...
91 92 93
Svar
1 842
· Visningar
102 758
Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
543
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Scata
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 509
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp