Bukefalos 25 år!

P

plastik

Vad menas med det?
Sitter och kollar på olika släktingar till min hund och på vissa står det HD A och även HD C samt HD grad 2 har förekommit.

Ser ut sån här just nu :confused: :smirk:

Någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?

HD A betyder att höfterna är utan anmärkning, dvs de är fria från dysplasi. HD C betyder lindrig höftledsdysplasi.
HD grad 2 är den gamla skalan för att mäta HD och betuder att hunden har måttlig höftledsdysplasi.

Dysplasi är när ledkulan inte ligger som den ska i ledskålen.

P

plastik

Tack så mycket! :bow:
Vet du vad som menas med Artros ua (utan anmärkning är jag ju med på men, artros?) också?

Artros är pålagringar och kommer av att leden inte är korrekt. På armbågarna beror det ofta på dysplasi.

Liknande trådar

Hundavel&Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 396
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
828
Hundavel&Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 659
Övr.Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
1 572

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021 - del 2
  • Kattbilder #6

Hästrelaterat

Omröstningar