K

knyttet

Nu har lilltejen, schäfertiken, fått sitt röntgenresultat. Hon hade hd grad C.
Har hört så olika kommentarer. En del säger att det är så lindrigt att det inte är något att bry sig om, andra säger att en schäfer (eftersom de inte är så smärttåliga) inte blir så långlivade med någon grad hd.
Vad ska man tro? Och vad ska man tänka på?
Antar att anpassad motion är viktigt för att hålla henne välmusklad, men vad ska man undvika?
Är agility helt bannlyst nu?
 
Min hund har också fått C.
Våran veterinär sa att vi skulle vara försiktiga med vikten... för han får inte bli för fet (inga problem där :smirk:)
Han lever precis som vanligt... hoppar ut och in i bilen (trappor är han skitskraj för så han går inte för mkt där :D)

Jag tycker inte att det är "bannlyst" men att du ska ta det försikigt.
 
Tja jag skulle fortsätta i princip som vanligt. Min kompis hund med HD C är SLCH och det finns en annan Labrador med HD grad 3 som inte bara blev SLCH utan gick även ekl både i bruks och på jaktprov.

Så... Håll vikten och tränar ni så behöver ni inte träna hoppet 100 grr utan träna med förnuft på låga höjder, sen är det bara att köra på!

Hellre en lycklig hund som lever 5 år än en olycklig hund som lever 10 år.
 
"inte smärtåliga"????
Vad bygger du det på?

så använda som schäfern är i bruks,polis,tjänst
så borde de vara ganska tåliga ;)
 
Jo lite så är det! När min kompis OP sin labbes armbågar så sa vet. att han inte hade gjort det om det varit en annan ras, eftersom att Labben är så smärttålig så står de ut med en sådan OP!
 
Jag tycker att schäfrar är enormt pipiga för minsta lilla. ;) Det är möjligt att de uthärdar mycket smärta när de arbetar (när de har en uppgift att sköta), men över lag så tycker jag inte att de är särskilt smärttåliga.
Jag jämför med våra cane corso vi haft; de hade D på höfterna och vi hade inte märkt nåt! (nåväl, innan h-ete brakade löst).
När våra schäfrar har haft ont nånstans så har vi märkt det direkt... :p
 
Pipiga är dom :D
men att de är känsligare för smärta
nej, det köper jag inte, de skulle inte fungera att använda rasen inom de påfrestande grenar och tjänster som de används
inom om de inte tålde smärta :confused:
Min egen schäfer har flertal gånger gått med blodiga tassar,
trasiga klor, men fortsatt att jobba utan ett ljud :smirk:
 
jag får nog hålla med de andra... min schäfer skriker som en stucken gris om det gör det minsta lilla ont (eller om hon tror att ngt ska göra ont). fast i upphetsat tillstånd (t ex om hon ser en hare ;)) har hon ingen känsel över huvud taget.
 
veterinärerna säger att är det NÅN hundras som gallskriker i högan sky vid typ vacc, så är det schäfern :rofl: :rofl:, och det stämmer på min...däremot så tål han vadsomhelst hemma, såriga tassar, motion osv utan att gnälla det minsta, men så fort man skall "hålla" i honom och typ göra rent öronen så är han så ynklig och gnyr, helst springer han uppå och gömmer sig med svansen mellan bena :crazy: :D DÅ ÄR det synd om honom....verkligen.... :angel:
 
Visst, piper gör de, men de är smärttåliga,
annars skulle de som jag säger inte vara
den mest använda polishunden tex.
Pipet är en "fasad" :D :D
 
Angående agility så har Sveriges i särklass bästa agilityhund (bla världsmästare -01) C på sina höfter. Det är visserligen inte en schäfer utan en Border Collie och därmed lättare. Men det är som sagt inte uteslutet...
 
Vår schäfer är definitivt inte smärttålig. Hon har haft växtvärk och därmed deklarerat att "nu kan jag faktiskt inte GÅÅÅ längre"! Jag tvivlar inte på att hon hade ont, men ömkligare hund får man leta efter. :p

Men å andra sidan, som jag skrivit tidigare, så är det en helt annan sak när hon är i arbete. Har hon en uppgift att sköta så känner hon ingenting under tiden. Tror att det är samma fokus på sitt arbete som gör att en schäfer i tjänst (t ex en polishund) inte visar någon smärta.
De schäfrar jag känner är inte "arbetande" hundar utan familjhundar och då märks smärtgränsen mycket tydligare. Jag tycker att schäfrar är enormt smärtkänsliga hundar, när de har tid att känna efter. Jobbar de, så jobbar de. Då har de inte tid... ;)
 
De är olika förstås, en del tål mer andra mindre :smirk:
Min tror jag knappt "känner" smärta överhuvudtaget :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag kom röntgenresultatet på min ettårs goldentik. ED ua men HD grad c. Vad ska man tänka på för att minska risken för framtida...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 267
Senast: AraSlei
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 833
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 770
Senast: ch791022
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 056
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp