HD grad C - Hur gå vidare?

Bansan

Trådstartare
Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi.

Jag är medveten om att det är den lindrigaste graden och att det för många hundar i stort sett inte innebär mycket annat än att avel är uteslutet. Men då mina tidigare hundar alltid haft A & B så är jag inte djupt insatt i hur man ska gå vidare i livet med en hund med dysplasi för att minimera riskerna för smärtor & problem & ge hunden ett så långt & bra liv som möjligt ändå.

Så... ge mig era erfarenheter och kunskaper.

Hur tränar jag honom bäst osv?

Jag hade börjat träna så smått för barmarksdrag men den biten kan jag väl lägga ner antar jag?
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Det är ju inte alls säkert att han kommer få besvär men om jag var du skulle jag satsa lite extra krut på att hålla honom välmusklad.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Det är ju inte alls säkert att han kommer få besvär men om jag var du skulle jag satsa lite extra krut på att hålla honom välmusklad.

Han har i nuläget ett muskelpaket på bakkroppen som gav veterinären problem att hålla höfterna på plats vid röntgen :D ... Frågan är väl snarast hur jag ska gå till väga för att hålla honom så bra musklad utan att överanstränga höfterna?

Mycket av de muskler han har nu kommer från hård lek med min andra hund samt från att han har en tross fäst i ett träd som han älskar att stå & dra i & då står mycket & "hoppar" på bakbenen. Trossen känns det som jag borde ta ner i markhöjd, eller kanske ta bort helt?

Jag har även börjat cykla en del med honom för att förbereda inför det tänkta barmarksdraget... Men hur mycket vågar jag cykla med honom framöver?

Simning vet jag ska vara bra & sommartdi har jag kanonmöjligheter till det. Vintertid får jag väl kolla upp hur ruinerad man bli av att gå till ett hundsim.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Har du ringt bedömningsveterinärerna? Det kan man göra för att ta reda på varför han fick ett C - utifrån det så kan du göra träningsplaneringen sen. De mäter ju ett antal olika saker i höften, så en C höft ser aldrig likadan ut från hund till hund.

Viktigt oavsett är ju att hunden inte blir överviktig!
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Jag skulle nog inte minskat på någon aktivitet om han nu är välmusklad. Jag vet inte, man kanske kan tänka på underlag när man cyklar och sånt men annars tror jag det är viktigt att fortsätta jobba med hunden.

Simning är ju bra, om ni har sådana möjligheter.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Inga tips, 'bara' en erfarenhet. Pappas riesentik har C-höfter. Hon gör nästan allt 'hon inte borde', och är ett veritabelt muskelpaket. Men det är hoppa upp/ner i lastbilen, MYCKET bollkastning (= rivstarter), massa bus med andra stora hundar, dragkamp osv osv. Hon är 5 eller 6 år i år, och om man provocerar bakbenet till 'ytterläge bakåt' reagerar hon en aning vid veterinärundersökning. Det är det absolut enda som märks höftmässigt.

Så är hunden två år, välmusklad och mår bra så skulle inte jag heller ändra något, utan bara 'hålla koll' så inte höfterna börjar besvära honom. Finns ju förvisso hundar med C-höfter som får problem, men det finns otroligt många som aldrig får minsta lilla besvär heller.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Min förra hund, en riesen, hade D-höfter, hon levde loppan och hade inga som helst restriktioner, levde som en helt normal frisk hund.
Ridturer, vandringar, hundbus, lydnadsträningar, lattjo lajban, ja allt.

Men jag var väldigt noga med att hålla henne välmusklad.

Hon blev 10 år, men det var cancern som tog henne, bakstället var fortfarande fräscht.

Så A och O är muskler för att hålla paketet på plats.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Instämmer med ovanstående, jobba på o försök inte vara försiktig. Kör på o låt hunden leva så länge det håller, ta ny ställning den dagen hunden får ont.
PL
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Får jag hoppa in i den här tråden lite och fråga? Om man har en hund som tidigare inte varit jätteaktiv förutom typ lek med andra hundar och så, och nu är 5 år. är det smart att t.ex. börja springa längre sträckor då, typ 1 mil? Och om man märker att hunden är stel, anser ni då att det är ok att fortsätta? Och nej, det är inte min hund ;).
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Hur gammal hunden är när den är 5 skiljer sig ju mellan raser. Springer man en mil snabbt med en helt otränad hund så, nej det är väl inte så smart, men går man delvis och bygger lite kondis så är det nemas problemas. Är hunden däremot stel/får träningsvärk så kanske man inte har gjort rätt.. Och då bör den få återhämta sig och arbetet kanske bör ändras så att den får muskler och kondition! Plötslig förändring i träning är inte bra för någon, människa, hund eller häst. Gradvis förändring är bäst=) Om hunden är överviktig får man ju ta hänsyn till det och göra en livsstilsförändring
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Håller helt med. Här låter det som om ägaren plötsligt fått träningsnoja, kan vara lika illa för ägare som för hund.
PL
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Matten är det ingen fara för ;). Däremot ser han stel ut, och jag tycker väl att om man har en hund med C-höfter som går konstigt och kanske inte är helt hundra, borde man vet. undersöka den innan man börjar få löp-noja. Vet inte riktigt hur väl hon förberett hudnen, men han blir väldigt väldigt trött och märkbart påverkad/stel efter ett löppass.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Jo ett veterinärutlåtande skulle nog inte vara helt fel, låter som att en röntgen kan vara på sin plats. Särskilt om den "går konstigt"... Välj gärna en veterinär som har en rehabavdelning, för att få ett vettigt träningsprogram beroende på vad vet hittar för nåt. Har den fått C-höfter vid bedömning vid två års ålder te.x så kan det ju ha utvecklats sen dess, om den inte har tränat vettigt fram till nu.

P_L - en undersökning/vetutlåtande kanske får matte att anpassa sig efter hunden tänker jag? Lättare att ta till sig en yrkeskunnig persons råd än kompisens/grannens (vilket ju är bra)
 
Senast ändrad:
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Menar... om han undesöks och HAR ONT i höfterna, kanske man inte ska springa med honom?! Det kanske man inte inser om man inte vet. undersöker honom.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi.

Jag är medveten om att det är den lindrigaste graden och att det för många hundar i stort sett inte innebär mycket annat än att avel är uteslutet. Men då mina tidigare hundar alltid haft A & B så är jag inte djupt insatt i hur man ska gå vidare i livet med en hund med dysplasi för att minimera riskerna för smärtor & problem & ge hunden ett så långt & bra liv som möjligt ändå.

Så... ge mig era erfarenheter och kunskaper.

Hur tränar jag honom bäst osv?

Jag hade börjat träna så smått för barmarksdrag men den biten kan jag väl lägga ner antar jag?

Simning är bra för nästan alla hundar. Vi kommer troligen att ha fler Rottweilers med C-höfter i framtiden med de nya avelsreglerna som kommer att godkänna viss avel med C-höfter. Rasklubben anser väl att Rottweilern inte blir eller mår sämre av att ha C-höfter eftersom de godkänner det.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Simning är bra för nästan alla hundar. Vi kommer troligen att ha fler Rottweilers med C-höfter i framtiden med de nya avelsreglerna som kommer att godkänna viss avel med C-höfter. Rasklubben anser väl att Rottweilern inte blir eller mår sämre av att ha C-höfter eftersom de godkänner det.
Varför i :devil: då?
Är avelsbasen så liten?
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Varför i :devil: då?
Är avelsbasen så liten?

Och här kan jag inte annat än hålla med dig!!!

Låta en rottis ha C-höfter, speciellt med tanke på hur stora och tunga dom är idag är ju bara idioti!!!
Men det ställer väl inte till med så stora problem om dom bara ska ställa upp i utställningsringen och inte jobba aktivt...

/Camilla
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Och här kan jag inte annat än hålla med dig!!!

Låta en rottis ha C-höfter, speciellt med tanke på hur stora och tunga dom är idag är ju bara idioti!!!
Men det ställer väl inte till med så stora problem om dom bara ska ställa upp i utställningsringen och inte jobba aktivt...

/Camilla

Svarar även Vallhund. Jag vet inte varför de begärt att få använda C-höfter i aveln men det finns i ett protokoll på SKK och de har fått godkänt. Bedrövligt är vad det är enligt mig också. Kan inte tänka mig att avelsbasen kan vara för liten för att rasen ska kunna bevaras med A och B-höfter.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Avelskommitten/AK-2011-3.pdf se §79
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Skulle inte drömma om att ta Taz i avel efter det här beskedet oavsett vad reglerna kommer att säga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
3 875
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 329
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp