En av våra Schäfrar hade grad E (Omräknat från siffersystemet, eftersom det inte används längre) och det syntes inte på honom förrän han var runt året. Lite innan den bokade röntgen så började han visa symptom på smärta.
Så troligtvis syns inte dom lättare graderna av heller. Individuellt förstås, men jag har inte sett något alls på dom jag känner/känt med lättare form av HD.

Innan dess var han "bara" en stressad hund, vilket vi inte visste berodde på smärta då han inte reagerade hos Vet. Ingen vidare utredning gjordes heller tyvärr, annars hade vi kunna förkorta hans lidande.
Han avlivades strax efter röntgenbeskedet kom.
 
Varken HD eller AD behöver synas, men de vanligaste tecknen man kan se är diffus hälta som kommer och går. Hunden är stel/ halt då den varit stilla länge, men nästa dag kan all stelhet vara som bortblåst. Anstränger man hunden genom lek eller motion brukar de också bli halta antingen samma dag eller dagen efter.

Diffus hälta som kommer och går kan dock även vara borrelia.
 
Hopp i höften (så som det kan hoppa i våra leder) och 2 steg när höften liksom ger vika efter att ha legat ett tag, kan det tyda på HD? Hur nedärvs det? Kan 2 fria hundar få en valp med HD?

Det gäller iofs en katt, men är ju mer utbrett på hundar och jag antar att symptomen är lika.
 
Jag hade en Golden som jag fick ta bort när hon var 10 månader. På henne var det så att det hoppade lite i höften och att hon var stel när hon legat och skulle resa sig. Hon var dessutom halt av och till. Hon hade E höfter. Båda hennes föräldrar var fria, så visst kan fria föräldrar få valpar mmed höftfel.

Mia.
 
Men denna ungkatt haltar aldrig, förutom ibland då dessa 2 steg efter vila. Hon far runt som en tok och hoppar och skuttar, men har alltså inte ont nån gång.
Att jag ska behöva ta bort henne nu är jag inte så orolig för, däremot påverkar det ju hennes framtida avelskarriär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
802
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen"...
Svar
12
· Visningar
1 941
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp