Headshaking? *långt*

clusia

Trådstartare
Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor.

Från att gå stadigt i form så började min häst i December att skaka extremt mycket på huvudet när man jobbade med henne. Så fort du tog i tyglarna så började hon skaka.
Eftersom jag tänkte att hon tyckte det var jobbigt och att hon försökte springa i från arbetet så täntke jag inte så mycket på det utan fortsatte jobba henne som vanligt, men det blev bara värre och värre. Hon skakar på huvudet i skritt, trav och galopp men eftersom jag mest har struntat i galoppen och försökt jobba henne i trav och skritt i stället är det där som det är tydligast.
Efter ett tag så tyckte vi att hon betedde sig konstigt med sina skakningar och hela hon kollades då upp utan anmärkningar.

I början av januari så fick hon vila och har vilat fram tills ungefär förra veckan. Vi tänkte att hon kanske behövde en liten paus och sätta sig lite i kroppen då hon är unghäst men rätt stor för att vara ett sto. Tråkigt nog så upplever jag att hon skakar mer nu än tidigare och igår så började hon även att gnissla med bettet.
Vi har testat ett antal olika bett utan direkt större framgångar. De har funkat med det nya bettet i någon vecka för att sedan bli som tidigare.

Tänderna är i skrivande stund inte kollade ännu. Det ska komma hit en tandläkare som ska gå igenom alla hästarna i stallet men han kommer inte fören om ett par veckor. Dock känner jag (obs. jag är ingen expert) inga vassa kanter eller dyl. när jag känner i hennes mun.

Min första tanke är (och jag hoppas att det är så) att det är tänderna som spökar. Hon är ju som sagt en unghäst så det kan ju vara så att tänderna spökar.
Min andra tanke var att hon inte gillar tvådelade bett. När jag tänker efter så är alla betten vi prövat tvådelade av olika slag. Kan det vara så att hon inte gillar det?
Min sista tanke är att hon har headshaking syndrom, men jag vet ingenting om det egentligen.

Vad tror ni det kan vara? Hoppas någon kan hjälpa mig med detta långa inlägg och om ni tycker jag formulerat mig dåligt så är det bara att fråga.
 
Sv: Headshaking? *långt*

Hej,har samma problem som du,har ett 6årigt sto som också har varit jättefin att rida tills i höstas,då börja hon tjaffsa och blev tung i handen,tog ut vet som raspa bort rejäla skarpbett men hon blev ej bättre ,började kasta och ruska på huvudet spec i trav,hon tappar nästan balansen när hon kastar som värst,har fixat korsbensleden två gånger då den låser sig men hon fortsätter.har prövat bettlöst men det blev värre då det blir tryck i nacken,har vart på klinik men dom har ej hittat ngt,har dock inte röntgat hm. Ska ta ut en som håller på med termografi(värmekamera) dom kan se om det är inflammation ngn stans,mitt sista hopp annars blir det till att röntga hela hästen suck!!vid longering kastar hon med huvudet i hö varv!?:confused:
 
Sv: Headshaking? *långt*

56 visnigar men ett svar? Ingen som vet ngt om headshaking?
 
Sv: Headshaking? *långt*

Min häst skakade mycket på huvudet som unghäst. Han hade problem med tänderna. Det händer än idag att han skakar ibland om han blir väldigt trött mentalt tex. efter en träning när vi skrittar av, men aldrig när han koncentrerar sig. Det är lätt att ett sådant beteende "sitter kvar" trots att orsaken är åtgärdad. Ta ut en tandläkare för att kolla tänderna, kan mycket väl vara det.

Är det headshaking skakar de på huvudet även i andra situationer än ridning, både inne i boxen, i hagen osv.
 
Sv: Headshaking? *långt*

Vet en unghäst i mitt stall som hade vargtänder och han blev så galen pga. det så han slängde av sin ägare och de gick omkull oxå :crazy:
 
Sv: Headshaking? *långt*

Skakar hon bara vid arbete?

En häst med headshaking syndrom kastar med huvudet oavsett om den är i hagen, boxen eller vid arbete.

Sök på headshaking så kommer många trådar upp.

Jag skulle gissa att tänderna är problemet.
 
Sv: Headshaking? *långt*

Nej det är bara vid arbete som hon skakar. Sitter man med helt långa tyglar så skakar hon ingenting.

Lyckligtvis så kom en och raspade tänderna på henne igår, men hon har inte hunnit bli riden efter det.
 
Sv: Headshaking? *långt*

Även om det är tänderna, och hon får dem fixade, är det inte säkert att hon slutar med beteendet att skaka på huvudet. Det kan ta ett tag...
 
Sv: Headshaking? *långt*

Okej. Så du menar att det är lite "psykiskt" om du förstår vad jag menar?

Finns det ngt man kan göra åt saken då? Eller bara vara envis och jobba på som vanligt?
 
Sv: Headshaking? *långt*

Lyckligtvis så kom en och raspade tänderna på henne igår, men hon har inte hunnit bli riden efter det.

Så bra. Både att tänderna raspades och att hon inte blivit riden efter det.
Det kan ta några dagar innan hästen "känner igen sig" i munnen efter en raspning.

Immer
 
Sv: Headshaking? *långt*

Ja exakt. Så var det för oss, och jag har hört andra som beskrivit samma sak. Jag har bara ignorerat beteendet, och varit så lätt handet som det bara varit möjligt. Alltså som du säger, jobba på som vanligt.

Lycka till!
 
Sv: Headshaking? *långt*

KL

Lite uppdatering.

Har nu ridigt på henne och det var tänderna som var problemet (Tack och lov). Känner mig lite fånig som hetsade upp mig så mycket men vad gör man inte. ;)

Hursomhelst, hon skakade lite på huvudet precis när man började jobba henne men om man var lite envis så blev hon lika fin som jag mindes henne från förr. :)

Slutet gott allting gott. Tack för alla svar! :bow:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hästvård Min ponny har börjat tugga på bettet, ibland frenetiskt. Stundtals accepterar hon bettet och är inte alls besvärad. När hon tuggar så...
Svar
1
· Visningar
524
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp