headshaking syndrom

Tossa90

Trådstartare
hej alla.
skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔

å ja har blivit råd att testa olika metoder som tex fennwickhuva å nosnät för att se om de får min ponny att sluta kasta med huvudet/kasta mindre.
hon e kollad av vet och Osteopat. å de kunde inte se nån hälta elr smärta som förklarar vf hon kastar med huvudet. hon kastar vid ridning, longering men oxå på stallgången mm.



ni som har hästar med denna sjukdom vad har ni gjort som har funkat på era hästar?
 
En av hästarna jag haft hade någon mild variant som verkar vara utlöst av solljus på sommaren. På den hjälpte det med en vanlig flugluva över ögonen, men den hade alltså inte i stallet eller i ridhus.
 
På min funkar inget så pass bra att hon går att rida. Men som tur är så har hon inga problem med att bara gå i hagen. Så det är väldigt olika vad som funkar respektive orsakar problem hos olika HS hästar.
 
Beror helt på vad som orsakar headshakingen, min kompis häst hade headshaking som orsakades av nerver i kläm i halskotpelaren, där gick det inte att göra något alls.
 
Min får lite symptom i maj varje år så misstänker starkt att det är kopplat till någon pollen som är just då. För det är inget övriga delen av året förutom att han är väldigt känslig och lättirriterad om det är mycket flygfän som är runt huvudet. Har nät för näsan och ansiktet när det är mycket flygfän.
20220801_154603.jpg
 
Headshaking är en uteslutningsdiagnos, vad har gjorts veterinärt för att komma fram till det?
böjprov, longering m.m hon gick igenom utan problem. hon kastar med huvudet, men inga tecken alls på smärta enligt vet å Osteopat.
å eftersom min ponny tyvärr inte går på släppet, så e de tyvärr intr bara å lasta häaten å åka. så kom vi fram till att vi ska se om det kan vara headshaking. .
 
Beror helt på vad som orsakar headshakingen, min kompis häst hade headshaking som orsakades av nerver i kläm i halskotpelaren, där gick det inte att göra något alls.
ajdå va tråkigt :(. vad gjordes för å få reda på att de va en nerv i kläm?
 
Min får lite symptom i maj varje år så misstänker starkt att det är kopplat till någon pollen som är just då. För det är inget övriga delen av året förutom att han är väldigt känslig och lättirriterad om det är mycket flygfän som är runt huvudet. Har nät för näsan och ansiktet när det är mycket flygfän.
Visa bifogad fil 129085
okej kan vara värt å testa tack :)
 
Finns också något som heter Equiwinner som bl.a. Anna Hassö fått bra resultat med, hon provade massa saker innan på sin ena häst med HS.

Har inte själv någon erfarenhet av det och det låter ganska... vet inte vad man ska kalla det, halvmysko?, när man läser om det. Men kan kanske vara värt att prova.
 
Finns också något som heter Equiwinner som bl.a. Anna Hassö fått bra resultat med, hon provade massa saker innan på sin ena häst med HS.

Har inte själv någon erfarenhet av det och det låter ganska... vet inte vad man ska kalla det, halvmysko?, när man läser om det. Men kan kanske vara värt att prova.
tack för tipset ska kika ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 540
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 323
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 850
Senast: Korven
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp