Heartbeat till mitt sto??

maria_b

Trådstartare
Ännu en tråd, men det känns nödvändigt. Jag har blivit tvungen att tänka om vad det gäller försthandsval till mitt sto då dräktighetsprocenten på Crelido som var mitt val, inte verkar vara super. Språngavgiften är ju inte jättelåg, så jag vill ha ganska höga odds att det tar sig.

Så då lite frågor om Heartbeat. Någon som vet hur fertiliteten är på denna killen? Mitt sto har tagit sig lätt hittills, men även han ligger ganska högt i språng så vill ha goda föutsättningar och eftersom stoet är avelssto på heltid så känns det viktigt att hon blir dräktig.

Mitt sto är efter Lasandos-Felix-RobinZ, vad tror ni om Heartbeat i kombbination med det?

Stoets starka sidor är mkt bra hoppteknik ffa bak, taxerar bra och är inte "stoig" utan väldigt trevlig i ridningen. Hon är tuff på ett positivt sätt i ridningen, dvs bangar aldrig och är inte tittig, feg etc. Riktigt rädd om benen och river sällan. Hon har en mkt snygg sida med bra hals och vackert huvud, kraftig rumpa och benstället är utan några större avvikelser.

Stoets "svagheter" som jag vill kompensera upp är att hon som yngre var väldigt tuff i hanteringen, absolut ingen svenssonhäst. Hon har ok gångarter, galoppen är bra men jag skulle vilja förbättra påskjutet i alla tre. Även om hon är av god typ (9) så tycker jag att hon är lite låg i ryggen och kunde ha lite mer luft under magen även om hon inte är lågställd. Hon har dålig hovkvalitet (vilket visserligen inte finns hos andra avkommor på mödernet)

Stoet är lagom mkt häst i kroppen och har en lagom lång rygg, men hennes möderne med syskon är åt det grövre hållet och har lite längre rygg. Just grovleken där har tidigare gjort att jag varit tveksam till Heartbeat men med tanke på att fjolårets föl (efter CG) är väldigt ädel, även ädlare en mamman som ändå inte är grov, så kanske det kan bli bra ändå. I dagarna föds en unge efter Cartier och är inte den för grov så kanske Heartbeat kan passa, vad tror ni?

Tanken är att fölet troligen ska säljas så det måste finnas en marknad för den stammen.

Mvh Maria
 
Sv: Heartbeat till mitt sto??

jag vet inte exakt hur feriliteten är på Heartbeat men en jag känner skulle ta honom till sitt sto och det tog sig inte trots att dom seminerade stoet 3 gånger, sen bytte hon hingst och det tog sig på första, samma veterinär osv...
det kan ju ha ändrat sig iår men så var det för henne förra året, därför vågar inte vi själva testa med honom pga detta!

ska väll säga att jag tycker det låter som en bra kombination på stammen men man vet ju aldrig:)
 
Sv: Heartbeat till mitt sto??

Jag har fått ett underbart hingstföl efter HeartBeat för 1 v sedan. Han är fux, bläs och har 4 vita strumpor. Mkt ädel och långbent med en mkt fin överlinje, samt ett vackert huvud. Han är väl ihopkommen med en snygg sida och bra bog och ett långt vackert kors enl KG Svensson. HeartBeat hade mkt bra spermakvalite förra året och min tog sig på en seminering. Funderar på HeartBeat i år igen efter att ha pratat m Classic Ladys uppfödare som oxå fått ett HeartBeat föl i år och är inne på att använda honom till Classic Ladys mamma igen:idea:

Kan väl säga som så, att marknad tror jag att det finns för fölen...Jag har redan två bud på min, men vet inte om jag skall sälja ännu eller spara honom och sälja senare. Har ju snart inga unghästar kvar...Alla är ju snart sålda...
 
Senast ändrad:
Sv: Heartbeat till mitt sto??

Okej, det lät lovande! Vad för typ av sto är mamma till din? Du får gärna lägga in bilder så jag får se:laugh: Vad jobbigt det är när man inte känner sig säker på sitt val och tiden börjar närma sig. Jag har hört att flera föl varit relativt ädla men jag vet ju inte heller vad de har för möderne. Men som sagt, CG avkomman jag har är väldigt ädel så jag kanske inte ska vara orolig över det.

Någon som har nån exteriörbild på Heartbeat som inte är manipulerad? Den på hans hemstation är på pall samt vriden så han ser mer högsälld ut än vad han är.

Mvh Maria
 
Sv: Heartbeat till mitt sto??

Hade gärna lagt in bilder om jag varit mera tekniskt kunnig....Om du har en vanlig mailadress så kan jag kanske med nöd och näppe och en stor portion tur skicka några bilder...
Stoet är 163 cm, långlinjerad, ädel med ett vackert huvud, långt kors, korrekt i benen. Hade 39p exteriört som 3-åring-94. Hon är i dagens ögon lite lågställd, men har lätta lite elektriska rörelser med mkt mekanik bak i både trav och galopp.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 094
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 027
Senast: Chamsin
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp