Bukefalos 28 år!

Hectorsadel

annoj

Trådstartare
Vad anser ni om hectorsadel som distanssadel för de lite längre klasserna.
Vilka är fördelarna resp. nackdelarna med en sådan sadel till distans?

Fått tag på en hector sadel som passar min häst bra av min sadelmarkare/utprovare. ska få låna den i någon vecka nu och känna vad jag tycker att rida i dem. Vi har tävlat upp tom 120km iår.(hästen är ett varmblod)
 
Sv: Hectorsadel

Har du suttit i den än? Jag tror faktiskt en sten skulle vara mjukare att sadla med. ;)
Hector var ju poppis ett tag, men av nån anledning ser man den inte längre. Antagligen tyckte folk att den inte var så trevlig att rida i.
Men allt är en smak-sak. Ge den en chans.
 
Sv: Hectorsadel

Suttit i den i ca 15-20 min på padocken i den. ska ta någon regäl runda i den till helgen.
 
Sv: Hectorsadel

Jag tycker mycket om Hectorsadeln, men så är jag kanske lite "speciell" - min rygg har lite knas som påverkas positivt av lite hårdare sadlar (och väldigt negativt av sitsar med en massa massa stoppning). För ja, sitsen är helt ostoppad, inget mjukt och skönt där inte ;)
Jag hade en sådan en period på förra hästen. Tyvärr hann jag inte starta något med den, då den hann bli för trång, men längre rundor hemma (2-3 mil i bra tempo) reds i den. Jag trivdes bra med typen av sadel, sitsen gav bra stöd och det var/är lättare att hitta en Hector i lagom sitsstorlek för mig, än att hitta en dito westernsadel. Då sitsen är i "vanligt" läder, blev den lätt kall att sitta i på vintern (jag löste det med fårskinn). En nackdel skulle kunna vara avsaknaden av stöd för skänkeln, då man ska klättra eller rida uppför lite rejälare backar (skulle ev. kunna bli bättre med fenders, jag använde vanliga stigläder så jag vet inte).

Hectorn tycks ha försvunnit från marknaden (eller? Jag finner den inte, iaf :confused:). Men det finns en drös begagnat, och går där loss på 4000-6000kr mig veterligen. En trevlig sadel för sin prislapp, i mina ögon.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 078
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 669
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 702
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp