Hederspris på tävling

@Magnum Förra året när vi var på finalen för ponniernas division två kom vi därifrån med nästan en halv pall spån :D! Alla som kom till tävlingen fick en spånbal, sen fick alla som var placerade en bal och eftersom barnen red makalöst bra blev det en massa balar plus att hela laget fick ytterligare varsin bal för vinsten i finalen! Kanonbra pris och det var tur att ena föräldern hade tagit med stora pickisen-de åkte därifrån med fullastat flak :D! Jag kommer åka dit i år igen kan jag säga :p.

Som arrangörer har vi tänkt jättemycket på det här med hederspiser. I år har vi valt att på storhästarna inte ha hederspriser mer än i vår kombocup. Det blir anmälningsavgiften tillbaka, rosett och plakett. Rosetterna kostar drygt 30 pix och plaketterna ca 50:-, så det blir mer pengar än en tror. När jag tävlar själv uppskattar jag helt klart anmavg åter väldigt mycket! Till ponny kommer vi troligen att göra hink med lite olika grejer i. Vi har alltid haft segertäcken, men har märkt att de inte är så populära längre.

Det mest oväntade hederspriset som jag till början tyckte var rätt kasst, men som jag använt med glädje är en hink bilvårdprodukter :D! Aldrig att jag lägger pengar på fälgrent och avfettning, så det priset passade mig perfekt och har räckt länge :p.
 
jag vinner gärna produkter som tex pälsglans, schampo, schabrak. Men för mig är inte priserna värst viktiga utan jag gillar att få rosett jag kan hänga upp i min sadelkammare och ett bra resultat i tdb.

Jag är ju med och arrangerar tävlingar på min klubb och ut ekonomisk synpunkt är sponsrade hederspriser det allra bästa för tävlingens ekonomi. Segertäcket är ett bra sätt att få sponsorer att vilja sponsra, upplever att de lokala företagen tycker det är roligt att få en bild på segraren med deras täcke på att hänga upp på väggen i fikarummet eller ute i affärslokalen. Tips till er som vinner är att lägg gärna ut bilder och tagga och tacka företaget som sponsrat så de ser att det uppskattas. Ju mer sponsorerna syns ju mer välvilliga blir de att fortsätta sponsra. Ju fler sponsorer som gynnar sporten ju bättre blir våra tävlingar! På min klubb har vi ivf på våra dressyrtävlingar valt segertäcket från amigo och Rambo utav god kvalite i hopp om att de som vinner dem gärna vill använda dem även efter tävlingen 😃
 
När jag var mindre ville man väldigt gärna vinna ett segertäcke eftersom det då syns att man vunnit något stort, men i praktiken är täckena värdelösa, det är ju knappast ett bra utegångstäcke man vinner. Att vinna hästschampo och liknande förbrukningsvaror är bra. Hästfoder känns lite dumt då det antagligen är ett foder man inte använder och man vill ju inte byta i onödan.
 
Litet sidospår kanske men...
Inte för att jag någonsin riskerar att placera mig, än mindre vinna någon klass men ändå.
Vissa arrangörer tycker jag har lite väl tråkiga priser.
Fin/lite större rosett+plakett+anm.avg. tillbaka tycker jag är helt okej att ha, jag skulle t.om. kunna uppskatta det. Däremot tycker jag att liten/platt/tråkig rosett+anm.avg. åter (alltså ingen plakett ens!) känns lite väl torrt. Är det bara jag?
 
Segertäcken är roligt precis på prisutdelningen men ofta passar de inte i storlek och är av billig fleecemodell och inte särskilt användbara efteråt tycker jag.
Att undvika ge saker som kan misstämma i storlek är klokt, jag har fått schabrak någon gång (med reklamtryck på) och de är praktiska för att de flesta på ridhäst kan ha Full Dressyr, och för att man alltid behöver fler schabrak ;) Grimmor och benlindor brukar också ofta gå att få att passa på de flesta storlekarna av häst.

Prydnadssaker låter trist, men de jag har fått har jag faktiskt med glädje använt som minne från tävlingen.

Bästa hederspriset jag fått är en 12 kg hink med tvättmedel :D Superbra tvättmedel och något man definitivt har användning för.

Jag vann också en arbetsjacka en gång, Fristads vinterjacka med tryck från företaget som sponsrat den, och det låter rätt trist och med risk för att det blir fel men jag fick välja storlek så den passade och det var en grymt bra jacka som jag bott i vintertid. Så bra kvalitet och möjlighet att välja storlek så kan även tex arbetskläder som man har lättare för att få sponsrat också fungera.

Till sist så tävlar vi ju på amatörnivå och sponsras av ideella styrkor för att alls få tävla... viktigast är att arrangörerna går runt på tävlingen så lyssna inte på gnälliga placerade tävlingsryttare utan försök få sponsrade priser så nog lär de duga till ryttarna. Vissa gnäller alltid oavsett vad de får.
 
Litet sidospår kanske men...
Inte för att jag någonsin riskerar att placera mig, än mindre vinna någon klass men ändå.
Vissa arrangörer tycker jag har lite väl tråkiga priser.
Fin/lite större rosett+plakett+anm.avg. tillbaka tycker jag är helt okej att ha, jag skulle t.om. kunna uppskatta det. Däremot tycker jag att liten/platt/tråkig rosett+anm.avg. åter (alltså ingen plakett ens!) känns lite väl torrt. Är det bara jag?
Plaketterna är rätt dyra, och många väljer ju att inte ge plaketter på lokal tävling. Anmälningsavgiften åter tycker jag är jättebra! Sen är det ju inte priserna som är grejen med placering för mig i alla fall. Jag tycker inte det är jätteviktigt att rosetten är stor och maffig heller.
 
Litet sidospår kanske men...
Inte för att jag någonsin riskerar att placera mig, än mindre vinna någon klass men ändå.
Vissa arrangörer tycker jag har lite väl tråkiga priser.
Fin/lite större rosett+plakett+anm.avg. tillbaka tycker jag är helt okej att ha, jag skulle t.om. kunna uppskatta det. Däremot tycker jag att liten/platt/tråkig rosett+anm.avg. åter (alltså ingen plakett ens!) känns lite väl torrt. Är det bara jag?

Tja.
En lite finare rosett är kul.
Plaketter har jag inte fått så många - har en stor från SvRF för andraplatsen i dressyrallsvenskan (häst) för ett par-tre år sedan, och en mindre från en lokal dressyrklubb där jag till min överraskning kom tvåa bland storhäst med min fyraårige fjording i höstas - men jag tycker att rosetter är roligare.
Jag kan liksom inte riktigt komma på vad jag ska göra med plaketterna. De här två har jag spikat upp på väggen i lilla rummet i stugan, men ändå.
I stallet funkar det inte att spika upp dem, möjligen att jag kan ha dem i "prisrummet" i ett av uthusen (har tidigare vunnit och placerat mig rätt mycket i western, huvudsakligen lokal och regional men även enstaka på nationell nivå) men där tittar jag ju i stort sett aldrig.

anmälningsavgiften åter är väl jättebra pris!
 
Plaketterna är rätt dyra, och många väljer ju att inte ge plaketter på lokal tävling. Anmälningsavgiften åter tycker jag är jättebra! Sen är det ju inte priserna som är grejen med placering för mig i alla fall. Jag tycker inte det är jätteviktigt att rosetten är stor och maffig heller.

Som sagt, jag köper att man inte har plaketter, men att man då bara har liksom "billigaste, fnuttigaste 10 kr rosetten" samtidigt, det kan jag tycka är i lite snålaste laget. Har man en sådan + plakett är det helt ok tycker jag, men en sådan liten ensamt tycker jag känns liiite sådär, som sagt. :)
 
Plaketterna är rätt dyra, och många väljer ju att inte ge plaketter på lokal tävling. Anmälningsavgiften åter tycker jag är jättebra! Sen är det ju inte priserna som är grejen med placering för mig i alla fall. Jag tycker inte det är jätteviktigt att rosetten är stor och maffig heller.

Beror på vilken modell man väljer, tror vi betalar ca 20kr för våra tunna plåtplaketter, de i gjutjärn kostade runda slängar 60kr. Är osäker på om det är inkl eller exkl moms
 
Är detta jag som är helt emot hederspriser här? Iallafall på amatörnivå.
Det kostar lika mycket för alla att tävla, även de som kommer längre ner i resultatlistan. Varför ska de bidra till presenter åt de som placerar sig bättre? Eventuella priser bör isåfall vara helt finansierade av sponsorer. T ex en påse potatis som någon nämnde.
Om någon skulle få del av anmälnimgsavgifterna är det möjligen de som ställer upp ideellt med att arrangera tävlingar.
 
Alltså måste säga att denna tråden är guld för oss som arrangörer! Är mitt uppe i att planera våra junitävlingar och vi har fått tag i två lite större sponsorer. Den ena ska sponsra våra kombotävlingar ( bäst sammanlagda resultat i MsvC1+2 är Guld, LA3+LA4 är silver, LB2+LB3 är brons). Där kommer vinnarna få en e n o r m rosett i sponsorns färger samt ett broderat schabrak i sponsorfärgerna (som passande nog är våra klubbfärger också :D ). Med den andra sponsorn blir det rosettbedömning som "klass i klassen" där ekipage över 60% får en rosett, de över 65% får en annan rosett och de över 70% får en ännu tjusigare rosett.

Vi satsar mao mer på väldigt mycket rosetter än på hederspriser då vi uppfattar det som att de allra flesta är ganska rosettokiga och att det är svårt med passande hederspriser.
 
Vi ska sponsra vår första tävling snart. Vi har fixat ett fint fleecetäcke som vi broderat vår logga etc på. Sen kommer vi dela ut priser ur vårt sortiment med prylar. Foder känns ju dumt iom foderbyte/kanske inte är rätt för individen/etc.
Så vi kommer nog ge elektrolyter till någon, en b-vitamin/magnesium/elektrolyt-pasta som är bra att boosta med vid tävling/träning/resa etc. Framöver kanske vi ger bort pikéer med. Men då måste vi ha garderat oss med olika strl.
Det tycker jag kan vara sånt som vem som helst kan bruka och borde tycka är kul.
Jag hade gärna vunnit sånt.
 
Jag har inte tävlat så mycket, och enda gången jag vunnit något annat än rosett och plakett så vann jag ett vitt schabrak och en 20kg säck foder. Hade en skimmel som bara åt hö och lucern , så gav bort allt, men kompisen som hade en brun häst som råkade äta detta foder vart glad :D
 
Är detta jag som är helt emot hederspriser här? Iallafall på amatörnivå.
Det kostar lika mycket för alla att tävla, även de som kommer längre ner i resultatlistan. Varför ska de bidra till presenter åt de som placerar sig bättre? Eventuella priser bör isåfall vara helt finansierade av sponsorer. T ex en påse potatis som någon nämnde.
Om någon skulle få del av anmälnimgsavgifterna är det möjligen de som ställer upp ideellt med att arrangera tävlingar.

Men så är det ju när man tävlar; vissa vinner priser och andra gör det inte. När jag spelar på Lotto, så vinner någon 50 mille och jag vinner ingenting. Sånt är livet. Känner man att man inte vill vara med och bidra till någon annans pris, då är det ju bara att starta pay and jump/ride istället.
 
Och jag är så ego att jag gärna ser fina hederspriser eller premier till de placerade.
Det ju ändå tävling..
och jag unnar de placerade det även om jag kommer sist själv.

Blir man placerad alt vinner tycker jag det ska märkas.
Annars kan man ju även då starta paynride
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 393
Senast: manda
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 158
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp