Hedersrelaterat våld

Jaha, antog att ingen är intresserad av sånt ;) ....Tur riksföreningen finns så kan man jobba mot det och få en lagstiftning kanske om inte folk stoppar huvudet i sanden
 
Ang det som diskuterades i annan borttagen tråd så kom detta upp på min fb sida

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2351731-dags-att-infora-sarreglering-av-hedersbrott-i-brottsbalken

Är inte detta ändå en väldigt stor sak som måste stoppas ? Personligen lyssnar jag mer på dessa människor än de som inte tror/tycker det finns sånt i samhället och vill jämställa det med svartsjukedraman etc...

Det är så lätt att såna här trådar blir kapade tyvärr. Men såklart håller jag med.
 
Det finns alldeles för lite kännedom om hedersrelaterat våld i vårt samhälle. Från kommunnivå upp till politiker nivå. För att bryta upp från en hederskultur så gäller det att ta farväl av alla du känner och leva inkognito för resten av ditt liv och det finns alldeles för små resurser för att kunna klara av ett sådant utanförskap. Dessutom så håller de allra flesta varann om ryggen och "alla känner i alla" inom en grupp så det är svårt att bryta sig ut. I hedersvåldet är det även så att det är fler utsatta då det finns ett system att icke straffmyndiga utför våldet eller att man genom psykiskt utmattning får personen att ta livet av sig. Det här vet väl alla säkert redan, men jag som jobbar med detta och har det i min vardag ser alla brister och det måste lyftas fram.

(Och jag har inte läst den tråd som det hänvisas till och som är borttagen så jag vet inte vad du menar. )
 
Jaha, antog att ingen är intresserad av sånt ;) ....Tur riksföreningen finns så kan man jobba mot det och få en lagstiftning kanske om inte folk stoppar huvudet i sanden

Jodå, det är både klokt och intressant. Jag bara funderar på hur lagformuleringarna kommer att kunna skilja hedersrelaterat våld från gängrelaterat osv (om det nu finns någon särreglering av gängrelaterat våld). Jag kan aldeles för lite juridik för att kunna diskutera det.

Det är för mig självklart att vi ska stämma i bäcken så mycket det går. Och det gäller kanske att förstå mekanismerna bakom för att komma åt det på bästa sätt.
 
Det finns alldeles för lite kännedom om hedersrelaterat våld i vårt samhälle. Från kommunnivå upp till politiker nivå. För att bryta upp från en hederskultur så gäller det att ta farväl av alla du känner och leva inkognito för resten av ditt liv och det finns alldeles för små resurser för att kunna klara av ett sådant utanförskap. Dessutom så håller de allra flesta varann om ryggen och "alla känner i alla" inom en grupp så det är svårt att bryta sig ut. I hedersvåldet är det även så att det är fler utsatta då det finns ett system att icke straffmyndiga utför våldet eller att man genom psykiskt utmattning får personen att ta livet av sig. Det här vet väl alla säkert redan, men jag som jobbar med detta och har det i min vardag ser alla brister och det måste lyftas fram.

(Och jag har inte läst den tråd som det hänvisas till och som är borttagen så jag vet inte vad du menar. )

Aha, det var intressant! Jag vet aldeles för lite om hedersrelaterat våld så det var intressant att läsa det du skrev. Det fetstilta påminner mig om vissa sekter (ingen nämnd, ingen glömd).
 
Jag tycker det är intressant. Jag ser mig också som relativt påläst i ämnet. Jag har varit på träff en gång och lyssnat på Sharifs hjältar. En mening som sades då var att egentligen sitter hela familjens heder mellan de kvinnliga familjemedlemmarnas ben. Det är tänkvärt och jätteläskigt. Jag skulle direkt tömma ett rum och gömma någon som behövde. Jag ser mig som engagerad och vi ska inte mörka utan med kraft markera att det är totalt oacceptabelt. Men tyvärr så vet jag inte hur det ska gå till när de inte bryr sig det minsta om straffet utan knallar direkt till polisen?!
MEN jag bill på det bestämdaste säga att det finns problem med heder och prestige bland svenskar också. Det räcker med att se sig omkring. Män som blir dumpade beter sig illa enligt mig många gånger. Kommer med ord som hora och våld och stalking. Det är för vanligt för att vi inte måste jobba med det OCKSÅ.
Och det kommer från samma källa all denna skiten! Att inte kunna respektera andra människors fria val!
 
Jaha, antog att ingen är intresserad av sånt ;) ....Tur riksföreningen finns så kan man jobba mot det och få en lagstiftning kanske om inte folk stoppar huvudet i sanden

Det där var fult.

Vi är många som är väldigt intresserade av ämnet. jag tycker det är förfärligt att vi ska ha fenomenet över huvud taget.

MEN jag har inga lösningar på problemet. Jag är inte klok nog att veta vad som är klokaste vägen. Mer än utbildning, utbildning, utbildning
 
det var en ;) tanten ;) ...

Jag var mest intresserad av fenomenet att en del säger att det inte finns "hedersmord", men inte bara det , dom behöver inte ens bli mördade för dom är så hårt hållna att dom inte vågar göra nåt utanför släktens lagar.

Sen kan inte jag relatera med svartsjukemord/drama alls just pga att hela släkten står inte bakom sånt, det är som inte samma sak fast det är samma tragiska utgång. det kallas kvinnomisshandel och har inte grund i religionen ( fast det inte står nåt om att mörda sina döttrar alls i Koranen)


..och såklart är det svårt för dom drabbade att ta avstånd från sina familjer, och gör dom det så blir dom iallafall mördade ..( inte alla såklart )
 
Hedersrelaterat våld finns även bland kristna och att skylla allt enbart på muslimer gör att du stoppar huvudet i sanden själv som inte vill se det. :confused:
 
Hedersrelaterat våld finns även bland kristna och att skylla allt enbart på muslimer gör att du stoppar huvudet i sanden själv som inte vill se det. :confused:

Du kopplar till islam.
Men det är alldeles sant. Hederskultur finns i alla religioner och det är mer kultur än faktisk religion.
 
Jag kopplar inte hedersvåld öht till religion, men martha kopplar det till muslimer då hon drar upp Koranen, som vanligt. Hedersvåld förespråkas mig veterligen varken i Bibeln eller Koranen. Det är tradition, precis som kvinnlig omskärelse som även den utförs på både kristna och muslimska kvinnor och som det inte heller finns något religiöst stöd för.
 
Ang det som diskuterades i annan borttagen tråd så kom detta upp på min fb sida

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2351731-dags-att-infora-sarreglering-av-hedersbrott-i-brottsbalken

Är inte detta ändå en väldigt stor sak som måste stoppas ? Personligen lyssnar jag mer på dessa människor än de som inte tror/tycker det finns sånt i samhället och vill jämställa det med svartsjukedraman etc...
Problemet är att du verkar bara vilja förfasa dig och inte vilja förstå problemet i ett större sammanhang.
Det är inte så enkelt som "dom är dumma" utan det är olika faktorer som spelar in.
Det finns mängder med litteratur om du vill fördjupa dig i frågan. Gå till närmsta bibliotek. Det finns b intervjuer med både offer,förövare och anHöriga.
Vad som räknas heder är intressant rent generellt, även om man inte använder det språkbruket.
I tisdags gick ett program på kunskapskanalen om hur ogifta mödrar gömdes undan på mödrahem där de pressades till att adoptera bort sina barn.De fick höra hur ingen man skulle vilja ha dem,Hur barnen skulle fara illa och vilka slampor de var. Det här är ingen grå forntid,utan något skulle kunna ha drabbat våra föräldrar eller deras.

Fortfarande så får tjejer höra att de är madrasser om de gärna har sex.

Allt hänger ihop.
 
Jag kopplar inte hedersvåld öht till religion, men martha kopplar det till muslimer då hon drar upp Koranen, som vanligt. Hedersvåld förespråkas mig veterligen varken i Bibeln eller Koranen. Det är tradition, precis som kvinnlig omskärelse som även den utförs på både kristna och muslimska kvinnor och som det inte heller finns något religiöst stöd för.


Drar upp Koranen ...som VANLIGT ...det var absolut första gången jag skrev det ordet ...skärp dig ..och jag skrev att det INTE står om hedersmord i Koranen ...Och hur menade du då vill jag faktiskt veta eller avskyr du typ allt jag skriver ??

..och läste du ens länken i första inlägget ??
 
Problemet är att du verkar bara vilja förfasa dig och inte vilja förstå problemet i ett större sammanhang.
Det är inte så enkelt som "dom är dumma" utan det är olika faktorer som spelar in.
Det finns mängder med litteratur om du vill fördjupa dig i frågan. Gå till närmsta bibliotek. Det finns b intervjuer med både offer,förövare och anHöriga.
Vad som räknas heder är intressant rent generellt, även om man inte använder det språkbruket.
I tisdags gick ett program på kunskapskanalen om hur ogifta mödrar gömdes undan på mödrahem där de pressades till att adoptera bort sina barn.De fick höra hur ingen man skulle vilja ha dem,Hur barnen skulle fara illa och vilka slampor de var. Det här är ingen grå forntid,utan något skulle kunna ha drabbat våra föräldrar eller deras.

Fortfarande så får tjejer höra att de är madrasser om de gärna har sex.

Allt hänger ihop.

hedersmord finns, that's it , läste du länken ?
...herregud, tror du att jag bara tycker att "domärdumma" ...det verkar som du påstår att jag är dum ..? !
 
Seriöst? Goddag yxskaft!

Jag begriper inte ditt svar.

Är du intresserad så tycker jag att du borde börja med att läsa på. "Om heder" har fått både ris och ros men är såvitt jag förstått lättbegriplig för att få någonslags övergripande förståelse. "Varför mördar man sin dotter" kan vara intressant efter det,även om ibland tyckte den var lite grund. Sen finns det en massa annat att läsa.
 
Hedersrelaterat våld är (som bekant) en komplicerad historia.

Även om det oftast är en manlig förövare så är det inte ovanligt att det är kvinnorna (framför allt då mamman, mormor, farmor mm) i familjen som är drivande.

P1 sände mycket intressanta dokumentärer för något/några år sedan i samband med "Glöm aldrig Fadime". Mycket intressanta att lyssna på och de finns säkert kvar i deras arkiv för den som är intresserad.

Generellt tror jag att det är viktigt att skilja på "vanlig" kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld då även om resultatet är detsamma så är mekanismerna bakom annorlunda och man kan inte vare sig utreda eller förebygga brotten på samma sätt.
 
Hedersrelaterat våld är (som bekant) en komplicerad historia.

Även om det oftast är en manlig förövare så är det inte ovanligt att det är kvinnorna (framför allt då mamman, mormor, farmor mm) i familjen som är drivande.

P1 sände mycket intressanta dokumentärer för något/några år sedan i samband med "Glöm aldrig Fadime". Mycket intressanta att lyssna på och de finns säkert kvar i deras arkiv för den som är intresserad.

Generellt tror jag att det är viktigt att skilja på "vanlig" kvinnomisshandel och hedersrelaterat våld då även om resultatet är detsamma så är mekanismerna bakom annorlunda och man kan inte vare sig utreda eller förebygga brotten på samma sätt.
vad är egentligen skillnaden mellan hedersrelaterat kvinnovåld och "vanligt" kvinnovåld? Handlar det inte om kontroll?

Den enda verkliga skillnaden är väl att i vissa sällskap är det eftersträvansvärt att med piskan hålla kvinnan på plats!

Det enda som på sikt motverkar det hela är information och attitydändringar.

Till att börja med kan försvåra arrangerade äktenskap.

Vill en person ta hit en man/fru för äktenskap så ska personen i fråga ställa bankgarantier för den hit kommandes uppehälle på minst 3 år.

På det viset kanske man slår 2 flugor i en smäll och de sk hustruimportörerna i skogsbygden lugnar ner sig en smula med....,.
 
@landsbygdsbo
Jag trodde också i min naivitet att våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld var samma sak.

Men efter att ha lyssnat på dokumentärerna så har jag förstått att det inte alls är samma sak.

Som sagt lyssna på dokumentärerna. Jag fick verkligen en ahaupplevelse efter att ha hört dom. Bl.a. berättar inte bara offren utan även polisen vad det är som gör det så svårt att utreda dessa brotten.

Sen tror jag att du har missat lite var det stora problemet ligger någonstans. Det är inte bland dom kvinnor som tas hit som det stora problemet är utan bland dom barn (både flickor och pojkar) som redan lever här.
 
kl.
Inom hedersproblematiken så är det inte bara kvinnor som utsätts, utan även män, homosexuella, barn, och äldre. Även förövarna kan var offer så länge man inte följer de "lagar" som gruppen eller ordningen säger. Dessa "lagar" står över det lands lagar som man befinner sig i. Det finns för lite erfarenhet inom ex socialtjänsten, och tyvärr ofta en enorm hotbild gentemot de som vågar stå emot och ta ansvar. Den hotbilden är svår att ex polisanmäla och det måste ofta hända något allvarligt innan polis eller myndighet kan skydda. Och där finns det en viss likhet inför lagen om man jämför med kvinnovåld eller våld mot barn.

Sedan tycker jag just när det gäller Fadime, så finns det en klar olikhet mot många andra hedersrelaterade mord, och det är en dömd person.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
26 664
Senast: Mineur
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 319
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 308
Senast: Intejag
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp