Hédi Fried har gått bort

Såg precis det!

Snart har vi inga förintelseöverlevare kvar. Inga som kan vittna om de vidrigheter vissa människor ansåg att de hade rätt att utsätta andra för, baserat på deras ursprung. Förintelsen har blivit något som i vissa diskussioner är något man kan välja att tro på.

När jag gick i skolan hade vi flera förintelseöverlevare på besök, bland annat Emmerich Roth, som berättade och visade sina tatuerade nummer på handleden. Det är inte många barn nu som får möjlighet till sånt.
 
Såg precis det!

Snart har vi inga förintelseöverlevare kvar. Inga som kan vittna om de vidrigheter vissa människor ansåg att de hade rätt att utsätta andra för, baserat på deras ursprung. Förintelsen har blivit något som i vissa diskussioner är något man kan välja att tro på.

När jag gick i skolan hade vi flera förintelseöverlevare på besök, bland annat Emmerich Roth, som berättade och visade sina tatuerade nummer på handleden. Det är inte många barn nu som får möjlighet till sånt.

Jag har hört Ferenc Göndör berätta, det var oerhört starkt.
 
Fint med en tråd. Håller verkligen med om vikten att fortsätta ta tillvara på dessa människors berättelser.

Ja, jag är så tacksam att jag växte upp i en miljö som var starkt antifascistisk och antinazistisk. Min morfar verkligen HATADE nazister (han var hemvärnare under kriget och min mor var född i februari -45... inte riktigt en rolig tid med en nystartad familj).
 
Såg precis det!

Snart har vi inga förintelseöverlevare kvar. Inga som kan vittna om de vidrigheter vissa människor ansåg att de hade rätt att utsätta andra för, baserat på deras ursprung. Förintelsen har blivit något som i vissa diskussioner är något man kan välja att tro på.

När jag gick i skolan hade vi flera förintelseöverlevare på besök, bland annat Emmerich Roth, som berättade och visade sina tatuerade nummer på handleden. Det är inte många barn nu som får möjlighet till sånt.
Som tur är har Sveriges muséum om Förintelsen precis gjort en insats i frågan och spelat in många timmar med Tobias Rawet och Elisabeth Citrom så att man nu kan samtala med dem digitalt med hjälp av AI. Var på visning om det här (helt nya) materialet förra veckan och det är väldigt bra! Mina elever börjar arbeta med Andra världskriget och Förintelsen nu och kommer att få prova att samtala med Tobias och Elisabeth. Det är naturligtvis inte samma sak som när de kunde åka ut till skolor, men ingen kan ju undkomma tiden, så att säga. Då är det här ett väldigt bra alternativ! Det ligger ute på deras hemsida för vem som helst att testa!
 
Ja, jag är så tacksam att jag växte upp i en miljö som var starkt antifascistisk och antinazistisk. Min morfar verkligen HATADE nazister (han var hemvärnare under kriget och min mor var född i februari -45... inte riktigt en rolig tid med en nystartad familj).
Jag också. Min mormor född 1899 var en intellektuell som reste runt i Europa så fort det gick efter kriget för att med egna ögon se vad krigets hemskheter gjort.
 
Ja, jag är så tacksam att jag växte upp i en miljö som var starkt antifascistisk och antinazistisk. Min morfar verkligen HATADE nazister (han var hemvärnare under kriget och min mor var född i februari -45... inte riktigt en rolig tid med en nystartad familj).
Morfar och mammas morbror åkte och plockade upp flyktingar vid norska gränsen, alla som kom flyendes fick hjälp oavsett nationalitet. Det fanns stora krigskyrkogårdar där många krigsfångar begravdes när de dog vid arbetena av E6:en, men nu är alla partisaner m fl uppgrävda och hemskickade till sina hemländer och överlevande släktingar.

Jag förstår verkligen inte nazismen, fascismen och SD. Det är bara ett par generationer tillbaka sedan vi hade hemskheterna utanför vår egen ytterdörr och nu gläntar vi inte ens utan har slagit upp den på vid gavel.
 
Jag förstår verkligen inte den empatilöshet som har skapats i landet. Var femte svensk röstade på sd.

Själv minns jag hur jag drabbades av chock när jag såg schindlers list och avstår därför att se skildringar för att jag inte klarar av det. Men likafullt har det hänt och jag vill bara omfamna alla.


Citerar Astrid Lindgren kärlek kärlek kärlek så kommer vettet av sig själv.

Vila i frid♥️
 
Jag har rest runt i Normandie och tittat på hus som aldrig återställdes efter kriget. Besökt Airborne museum, Memorial de Caen, gått längs kusten Utah och Omaha beach och besökt den amerikanska krigskyrkogården. Blev otroligt tagen av alla platser och händelser som skedde där.

Vi får aldrig glömma.
 
Från DN:
Hédi Frieds första minne från Sverige, när hon anlände från nazisternas koncentrationsläger till hamnen i Malmö i juli 1945, var den varma mjölkchokladen. ”Varm mjölkchoklad är det som för mig alltid kommer att representera Sverige. Välviljan, omsorgen, omhändertagandet av de fysiska behoven”, skriver hon i sin bok ”Skärvor av ett liv”.

Idag som igår dricker jag varm choklad, Hedi.
 
Jag glömmer inte att när jag lyssnade på henne så var det ett ögonblick där hon fick tårar i ögonen och såg ned i bordet då hon behövde ta en liten paus :cry:
Detta var inte så länge sedan och även om jag förstått det tidigare så slog det ändå mig vilket livstrauma upplevelsen är, och detta har man utsatt miljontals, om inte miljarder, för. Alla dessa människor..! :cry:

Vi får aldrig glömma! :heart
 
En av de sista Förintelse-överlevarna har gått bort: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hedi-fried-dod

Jag vet inte om det riktigt finns något att diskutera men ville lyfta det i skuggan av vad vårt samhälle rör sig emot. Jag ser alldeles för många paralleller till vad som hände i Tyskland för 90 år sedan.

Vi får aldrig glömma eller sluta berätta :heart
Det är viktigt att vi inte glömmer!
Viktigt att berätta om är också hur förföljelsen fortsatte i t.ex. Polen där tusentals judar fördrevs i slutet av 60-talet och in på 70. Några av dem kom som flyktingar till Sverige.

20 år efter kriget, var du jude så fick du inte ha vilket arbete du ville. T.ex. var det inte tillåtet att vara läkare - med ett av få undantag för arbete inom kvinnors hälsa. (Låter det synonymt på något sätt?)

Som tur för Sveriges kvinnor och deras anhöriga var att vi fick in läkare vars engagemang för kvinnohälsa brinner än idag, nu vidare hos deras barn.
 
Var femte svensk röstade på sd.
Fast var femte svensk är varken rasist eller nazist - de flesta av de som röstade på SD ville bara ha en annan typ av invandringspolitik eftersom de upplever att deras egna liv försämrats pga invandringen som skett. Och på flera punkter är jag benägen att hålla med, även om jag inte röstar SD. Det är ohållbart att behandla invandrare bättre än de medborgare som betalar skatt och redan bor i landet. Sådana saker skapar irritation och privilegier som blir hatade.

Sveriges politik har skapat SD's röster. Vi måste se om "våra egna" lika bra som vi ser om invandrare som kommer. Tyvärr finns flera exempel där svensk politik verkligen misslyckats i välfärden och istället för att skapa ett samhälle där alla får plats och mår bra, så har vi skapat orättvisor som leder till irritation.
 
När jag gick i skolan hade vi flera förintelseöverlevare på besök, bland annat Emmerich Roth, som berättade och visade sina tatuerade nummer på handleden. Det är inte många barn nu som får möjlighet till sånt.
För mig var dessa besök väldigt viktiga! Dessa berättelser har verkligen etsats sig fast och gjort stor skillnad för mig kunskapsmässigt. Och det gav så mycket mer att ha hört dessa överlevares berättelser när jag sedan som vuxen besökte Auschwitz. Det blev extra verkligt när man hört någon berätta om att de befann sig på en vissa plats när man sedan själv står där och tittar. I min släkt har vi ingen historik från krig i flera generationer bakåt, så det har varit extra viktigt för mig som inte har det där nedärvt.
 
Fast var femte svensk är varken rasist eller nazist - de flesta av de som röstade på SD ville bara ha en annan typ av invandringspolitik eftersom de upplever att deras egna liv försämrats pga invandringen som skett. Och på flera punkter är jag benägen att hålla med, även om jag inte röstar SD. Det är ohållbart att behandla invandrare bättre än de medborgare som betalar skatt och redan bor i landet. Sådana saker skapar irritation och privilegier som blir hatade.

Sveriges politik har skapat SD's röster. Vi måste se om "våra egna" lika bra som vi ser om invandrare som kommer. Tyvärr finns flera exempel där svensk politik verkligen misslyckats i välfärden och istället för att skapa ett samhälle där alla får plats och mår bra, så har vi skapat orättvisor som leder till irritation.
SD är bra på att prata, och att hävda att det är invandringen som är anledningen till att vissa upplever att det blivit sämre är inget annat än rasism.

Men, vill du fortsätta diskussionen, så tror jag en annan tråd är bättre.
 
Fast var femte svensk är varken rasist eller nazist - de flesta av de som röstade på SD ville bara ha en annan typ av invandringspolitik eftersom de upplever att deras egna liv försämrats pga invandringen som skett. Och på flera punkter är jag benägen att hålla med, även om jag inte röstar SD. Det är ohållbart att behandla invandrare bättre än de medborgare som betalar skatt och redan bor i landet. Sådana saker skapar irritation och privilegier som blir hatade.

Sveriges politik har skapat SD's röster. Vi måste se om "våra egna" lika bra som vi ser om invandrare som kommer. Tyvärr finns flera exempel där svensk politik verkligen misslyckats i välfärden och istället för att skapa ett samhälle där alla får plats och mår bra, så har vi skapat orättvisor som leder till irritation.

Really? Du kände att att du behövde lufta det i just den här tråden?
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 320
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp