Heimdahl och Fabricius: ”Hästen har i vissa fall blivit ett verktyg för vår egen framgång”

"Vi på Agria ser det regelbundet. Återkommande behandlingar av leder. En injektion och snart bär det av till nya, viktiga tävlingar". Så skriver Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring, och Karl-Henrik Heimdahl, hästveterinär, Agria Djurförsäkring, i ett debattinlägg på temat #stoppahältan.
 
Bra inlägg!
Men vilka är dessa veterinärer som sprutar friska hästar? (Om nu ägaren inte har kunskapen borde dessa ha det, och således vägra spruta)

Får mig att tänka på viss hundras-extremavel med hundar som inte kan andas eller gå ordentligt.
På utställning vinner de ändå priser. Där borde domarna döma ner de extrema hundarna istället, då domarna borde ju ha kunskapen om nu inte ägaren/uppfödaren har det. (Nu är det visserligen 10 år sedan jag hade hund och åkte land och rike runt på utställningar med den, det kanske, förhoppningsvis, blivit bättre nu?)

Om man inte belönas för sitt feltänk så kanske de okunniga tar till sig den nya kunskapen...
 
Bra inlägg!
Men vilka är dessa veterinärer som sprutar friska hästar? (Om nu ägaren inte har kunskapen borde dessa ha det, och således vägra spruta)

Får mig att tänka på viss hundras-extremavel med hundar som inte kan andas eller gå ordentligt.
På utställning vinner de ändå priser. Där borde domarna döma ner de extrema hundarna istället, då domarna borde ju ha kunskapen om nu inte ägaren/uppfödaren har det. (Nu är det visserligen 10 år sedan jag hade hund och åkte land och rike runt på utställningar med den, det kanske, förhoppningsvis, blivit bättre nu?)

Om man inte belönas för sitt feltänk så kanske de okunniga tar till sig den nya kunskapen...

Det är ju inte bara friska hästar i form av helt symptomfria. Utan det kan vara ryggproblem och lindriga inflammationer i tex bakknä etc.
Jag tycker det är otroligt ledsamt att man tycker det är normalt att spruta någon gång per år/halvår. Att man inte inser att det är inte friskt och att man bör lägga om träningen. Och då inte bara en aning - utan rejält. Så det inte fortsätter upprepas.

Det pratas ju mycket om att hästkunskapen utarmas mer och mer hos både tränare, vet och försäkringsbolag. Och det samtidigt som vi avlat fram känsligare hästar och en ständig tidspress/jakt på kronor.
Jag tycker det är jättebra att man lyfter frågan!
Det blir väldigt tråkigt när hästarna får betala eller rent av sätta livet till för att vi ska upp i klasserna etc. Och när det är så normaliserat hos vissa proffs är det klart att gemene man också tycker att det är normalt med rundsmörjningar, att man måste skicka hästen på vattenträning eller göra annat som egentligen bara är att ta bort hästen från slitaget vardagsträningen ger. Den träning som egentligen borde stärka hästen.
 
Det är ju inte bara friska hästar i form av helt symptomfria. Utan det kan vara ryggproblem och lindriga inflammationer i tex bakknä etc.
Jag tycker det är otroligt ledsamt att man tycker det är normalt att spruta någon gång per år/halvår. Att man inte inser att det är inte friskt och att man bör lägga om träningen. Och då inte bara en aning - utan rejält. Så det inte fortsätter upprepas.

Det pratas ju mycket om att hästkunskapen utarmas mer och mer hos både tränare, vet och försäkringsbolag. Och det samtidigt som vi avlat fram känsligare hästar och en ständig tidspress/jakt på kronor.
Jag tycker det är jättebra att man lyfter frågan!
Det blir väldigt tråkigt när hästarna får betala eller rent av sätta livet till för att vi ska upp i klasserna etc. Och när det är så normaliserat hos vissa proffs är det klart att gemene man också tycker att det är normalt med rundsmörjningar, att man måste skicka hästen på vattenträning eller göra annat som egentligen bara är att ta bort hästen från slitaget vardagsträningen ger. Den träning som egentligen borde stärka hästen.
Det är ju inte bara friska hästar i form av helt symptomfria. Utan det kan vara ryggproblem och lindriga inflammationer i tex bakknä etc.
Jag tycker det är otroligt ledsamt att man tycker det är normalt att spruta någon gång per år/halvår. Att man inte inser att det är inte friskt och att man bör lägga om träningen. Och då inte bara en aning - utan rejält. Så det inte fortsätter upprepas.

Det pratas ju mycket om att hästkunskapen utarmas mer och mer hos både tränare, vet och försäkringsbolag. Och det samtidigt som vi avlat fram känsligare hästar och en ständig tidspress/jakt på kronor.
Jag tycker det är jättebra att man lyfter frågan!
Det blir väldigt tråkigt när hästarna får betala eller rent av sätta livet till för att vi ska upp i klasserna etc. Och när det är så normaliserat hos vissa proffs är det klart att gemene man också tycker att det är normalt med rundsmörjningar, att man måste skicka hästen på vattenträning eller göra annat som egentligen bara är att ta bort hästen från slitaget vardagsträningen ger. Den träning som egentligen borde stärka hästen.

:bow::bow::bow:

Har själv stått i ett stall där det bland vissa ansågs helt normalt att "rundsmörja" hästarna var 3e-4e månad för att de skulle hålla för träning och tävling på LA och/eller 110 cm nivå. Med equiterapeutbesök stup i kvarten och vattenträning/gud-vet-vad varje vecka däremellan. Det är så tragiskt att det saknar gränser! :cry:Att kunskapen inte är större, och att hästen blir ett redskap för den egna framgången. Jag saknar ord...
 
Försäkringsbolagen borde väl kunna styra detta? De betalar väl inte ens ut ersättningar för behandlngar i förebyggande syfte?

Nej det gör dom inte men jag gissar att behandlingen är billigare än självrisken och vad hästägaren lägger sina pengar på.

Ren fördom nu, men jag tror detta är vanligt (vanligare) inom trav- och galoppsport än "vanlig" rid- och körsport. Att behandla förebyggande alltså.

Däremot hör jag om mer benskador i ridsport och ofta på hobbynivå-hästar... och återkommande... så där handlar det ju om vad artikeln säger med. Att inte låta hästen läka och även om man gör det så ändrar man inte sin träning som varit orsaken från första början
 
Jag är inte alls förvånad över något, har själv fått frågan av olika veterinärer på olika kliniker de senaste 10 åren när jag har åkt in för att hästen inte har varit fräsch: "Kan vi behandla eller har du någon tävling på gång?" respektive "Har du någon tävling inplanerad? Behöver vi välja ett läkemedel med kortare karenstid?" (😱😡) Jag har även hört talas om veterinärer som inte rakar vid ledbehandling på ryttarens begäran...
 
Jag är inte alls förvånad över något, har själv fått frågan av olika veterinärer på olika kliniker de senaste 10 åren när jag har åkt in för att hästen inte har varit fräsch: "Kan vi behandla eller har du någon tävling på gång?" respektive "Har du någon tävling inplanerad? Behöver vi välja ett läkemedel med kortare karenstid?" (😱😡) Jag har även hört talas om veterinärer som inte rakar vid ledbehandling på ryttarens begäran...

Ja det är helt sjukt och helt snedvridet att det är så! Problemet är att kunden istället väljer en annan vet.och de vet de och därför tas det mer hänsyn till vad kunden vill än vad hästen borde få 🙄
 
jag har i många år, i diskussioner med mina IRLvänner, hävdat att hästarnas hållbarhet skulle förbättras markant om framförallt användbarhet lyftes bort från försäkringen. Och egentligen en stor del av veterinärvården också.
Det är helt enkelt billigare idag att rida sönder sina hästar än att ta väl hand om dem för att de ska hålla sig friska och användbara längre... :(

(enda hästen jag själv fått utdömd pga hältbesvär var en sån jag blev lurad på från början, den hade strålbenshälta båda fram... Den togs bort 1989... )
 
jag har i många år, i diskussioner med mina IRLvänner, hävdat att hästarnas hållbarhet skulle förbättras markant om framförallt användbarhet lyftes bort från försäkringen. Och egentligen en stor del av veterinärvården också.
Det är helt enkelt billigare idag att rida sönder sina hästar än att ta väl hand om dem för att de ska hålla sig friska och användbara längre... :(

(enda hästen jag själv fått utdömd pga hältbesvär var en sån jag blev lurad på från början, den hade strålbenshälta båda fram... Den togs bort 1989... )
Det du skriver kan i viss mån innebära att ska en äldre häst inskaffas så ska det vara en häst utan försäkring eftersom den är omhändertagen för hållbarhet. Förutsatt naturligtvis att den går igenom veterinärbesiktning. Kanske inget nytt egentligen?
 
Ja det är helt sjukt och helt snedvridet att det är så! Problemet är att kunden istället väljer en annan vet.och de vet de och därför tas det mer hänsyn till vad kunden vill än vad hästen borde få 🙄
Ja och det i sin tur leder till att alla vi som vill få hästarna friska igen får samma dumma rekommendationer om konvalescens och igångsättning som de som inte bryr sig om hållbarheten utan bara bryr sig om att snabbt komma ut och och tävla igen!

Jag var för över 10 år sedan på klinik med en unghäst. Hästen hade trampat snett i hagen och vrickade kotan, jag såg det hända, och var nästintill blockhalt initialt. Metacam hjälpte så marginellt att jag efter någon dag ville ha röntgen och väl på klinik sprutas hästen i kotan efter att röntgen konstaterats vara ua. På återbesöket några veckor senare hade jag bestämt mig för att jag inte ville spruta igen. Sprutningen hade inte hjälpt och jag ville inte utsätta hästen för risken för infektion när det ändå inte hjälpte. När jag sa att jag inte ville spruta igen så sa veterinären att nä, det hjälpte ju inte så jag förstår att du vill att jag dömer ut henne. Jag såg ut som en fågelholk. Dömer ut? Den tanken hade aldrig ens föresvävat mig. Jag förklarade att jag inte alls var ute efter någon utdömning utan att jag var övertygad om att tid skulle göra att det läkte och min fråga var om jag kunde låta henne gå på sommarbete med lugnt sällskap utan spring i några månader. Veterinären fick tårar i ögonen och menade att det var så sällan som någon gav hästarna tiden att läka.
Hästen fick fem månaders vila. Mycket lugn igångsättning över vintern och nu, 11 år senare har hon aldrig haft ont av det igen.

Det blir en ond cirkel med den här stressen att hästen ska igång och veterinärerna förutsätter att alla är likadana. Vi har idag enorma möjligheter att få våra hästar friska men att ge dem tiden att läka försvinner och då försvinner även hållbarheten. Det är inte konstigt att folk litar på veterinärernas igångsättningsråd för vem ska man lita på om inte någon som borde veta? Som borde säga hur man ska få hästen frisk på riktigt och inte bara för stunden för att kunna tävla? Kanske ska man börja fråga efter hållbar igångsättning/konvalescens och vara tydlig med att man inte är ute efter någon quickfix utan en hållbar häst.
 
Det är jag också lite :eek: över, att på första "komplikationen" under igångsättningen fick jag frågan om vi skulle döma ut eller behandla. Jag visste ju exakt varför nya skadan kommit och det skulle kunna gå att sätta igång utan att behöva provocera fram det igen. Nu har hästen vilat onödigt länge pga diverse anledningar, livet kom emellan, men han är också helt frisk. ❤️
 
jag har i många år, i diskussioner med mina IRLvänner, hävdat att hästarnas hållbarhet skulle förbättras markant om framförallt användbarhet lyftes bort från försäkringen. Och egentligen en stor del av veterinärvården också.
Det är helt enkelt billigare idag att rida sönder sina hästar än att ta väl hand om dem för att de ska hålla sig friska och användbara längre... :(

(enda hästen jag själv fått utdömd pga hältbesvär var en sån jag blev lurad på från början, den hade strålbenshälta båda fram... Den togs bort 1989... )

Man kan ju också tycka att när man ridit ihjäl sin.. säg typ 4:e häst kanske man inte ska kunna få ut mer försäkringspengar.

Min sambo jobbar i ett team som används av DKs största försäkringsbolag för att rehabilitera hästar som annars kommer dömas ut. Försäkringsbolaget inser att det blir billigare för dem att bekosta rehab hos just det teamet än döma ut. Där arbetar då vet, kiro, sjukgymnast, hovis, tränare/ryttare och aquatränare ihop i team om ekipagen.
Det låter ju bra och trevligt. Men det finns de ägare som surar till över att inte få hästen utdömd. De vill inte ändra något i hur de har häst.

Sen tycker jag det är lite intressant att om man får ryggproblem/hälta återkommande som ej kommer av yttre trauma och sen frågar samma tränare man alltid haft hur man ska rehaba etc. Där hade ju jag tänkt att ”oj då, jag får nog lägga om träningen rätt rejält här nu när det är regelbundna behandlingar”. Och jag hade insett att det verkar inte min tränare kunna hjälpa oss med iom att det upprepas gång på gång.
Det är för dålig kunskap hos många tränare i hur man tränar hästen sunt.
Det är ett problem!
 
Försäkringsbolagen borde väl kunna styra detta? De betalar väl inte ens ut ersättningar för behandlngar i förebyggande syfte?
Det är ju det som Agria försöker, men alla blir ju våldsamt sura när försäkringsbolagen inte går med på hur mycket behandlingar av inflammationer som helst. Agria har ju sina begränsningar pga av alla som överbehandlar sina hästar och vägrar att ändra sitt sätt att rida och ha dom på utan gång på gång rider sönder dom.
 
Jag fick min Agria-räkning idag. De hade dragit bort/gett mig en bonus på 900kr för att hästen varit oskadad så länge. Det var ju trevligt!
Har inte tänkt på om de gjort sånt förr.
 
Jag fick min Agria-räkning idag. De hade dragit bort/gett mig en bonus på 900kr för att hästen varit oskadad så länge. Det var ju trevligt!
Har inte tänkt på om de gjort sånt förr.
Det vore på tiden att Agria går över till att ge bonus för skadefria år istället som de gjort förut att de ger bonus på självrisken om något händer efter X skadefria år. Detta orginella system att man får bonus först när man "klantat till det" och behöver veterinären var en av de stora orsakerna till att jag valde annat försärkingsbolag då jag försäkrade in mina föl för 5 och 8 år sedan.
 
Jag fick min Agria-räkning idag. De hade dragit bort/gett mig en bonus på 900kr för att hästen varit oskadad så länge. Det var ju trevligt!
Har inte tänkt på om de gjort sånt förr.
Det har de gjort länge. :) Tror det är 300 kr/skadefritt år men max 900 kr i bonus även om hästen har varit skadefri längre än tre år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp