Hej alla! - Ryggmuskler!

true_blue

Trådstartare
Häromdagen såg jag för första gången ryggen på en duktig barockryttares häst. Den var markant dåligt musklad. Jag blev - ja kanske förskräckt. Om en duktig ryttare/häst hamnar i det här läget - vad händer med alla andra? - Hur ser ryggarna ut? Tanken är ju visserligen att hästen ska bli hög och fin fram, men genom att bära sig med ryggen och bli lätt fram, inte genom att få hängmatta. (OBS! Jag vet inte någon historia med denna häst - men det är svårt att tro att den förbättrats genom ridningen)
- Hur rider ni? Lägger ner ofta för att hitta samband? Eller är era hästar redan starka?...funderar.../T_B :confused:
 
Det undrar jag med!
Barockhästar brukar väl ha en fin muskellinje....Min märr som är ett litet varmblod med travstam har jättefina och bra ryggmuskler...Hon har lätt för att böja ryggen när hon t.ex rids i form.....Förstår inte riktigt hur dom rider där... :confused: :confused:
 
Det måste varit ett undantag du såg, alla barockryttares hästar lägger ju på sig ryggmuskler i rasande fart. De måste byta sadlar en gång i månaden, minst :devil:
 
Jag har väl inte sett ett grymt skräck exempel än, men jag har ju sett hästar som saknat de ryggmusklerna de egentligen borde ha med tanke på deras "utbildningsnivå".

Däremot tycker jag att det är skillnad på att ha fina ryggmuskler och bulliga ryggmuskler, men jag tror inte ens att jag behöver säga det här till dig för det vet du med all säkerhet redan. Bulliga ryggmuskler tyder ju på att hästen är spänd. Sen har ju olika hästar och olika raser muskler som "formar" sig olika.

Ett halvblod kan ju inte t.ex. få den rumpa som en tinker kan med samma träning.

Min häst har blivit bredare över ryggen, men det är inte så att om någon tittar på henne så tänker det wow vilka ryggmuskler, hade de gjort det så hade hon troligtvis varit spänd. Sen finns det ju de hästar som helt enkelt får lite bulligare muskler utan att de för den sakens skull är spända.

Däremot tycker jag att det ska synas på rumpa och nacken att de har mycket muskler för där blir musklerna bulligare.

Kan man få veta vem det var. Kan ju hända att man själv vet lite bakgrunds info. :angel:
 
Jag tycker om det mesta av utbildningsfilosofin i AR, men tyvärr känner jag igen det du skriver.
Endast ett fåtal av de "barockhästar" jag sett har haft några ryggmuskler att tala om, inga "filéer" här inte. De har haft en rejält musklad rumpa och en bred musklad manke, men sen har det varit tämligen tomt. Man undrar ju varför, hela utbildningsfilosofin tycker jag borde ge goda ryggmuskler, men jag har inte sett det hända.

På mitt eget sto har jag sett att musklerna i rumpan blivit bättre och att hon breddat sig över manken -men bakom manken är det tomt! När jag frågat andra som rider AR så har de sagt att de musklerna inte behövs när hästen bär sig bak men jag har fortfarande inte fått en förklaring varför. Jag förstår inte. Nån som vet hur det förhåller sig med de musklerna?
Jag har sett det på många "barockhästar" -som en hålighet på var sida snett bakom manken. Ser inte roligt ut.
 
Faktiskt så har jag sett och hört att ryggmuskler kan bero en hel del på foderkvalitét. Dåligt foder - dåliga ryggmuskler. Bra foder - bra ryggmuskler. Både på hästar som mest går på lösdrift och sådana som tränas.
För liten sadel brukar ge mer muskelförtvining och det både ser och känns annorlunda.
Sedan ger ju träning självklart mer muskler, men en mycket bra grund kan man lägga med en bra foderstat uppenbarligen.
 
Det är en av riskerna med att sätta på stång för tidigt på hästen. Och att rida utan någon energi i rörelsen. Ryggen arbetar inte och således sätter den inga muskler. Hästen kan mycket väl masa sig fram i snigelfart och sätta under sig bakbenen, d.v.s. se samlad ut, ryggen arbetar inte för det. Man får inte stirra sig blind på detaljer som krökningen på nacken och bakhovarnas placering, utan måste hela tiden ha helheten klar för sig.
Det är inte alltid lätt att sitta på en riktigt arbetande hästrygg, har man svårt med sitsen redan innan så bromsar man (o)medvetet upp hästen så den inte arbetar med ryggen och blir lättare att sitta på.
Vem har sagt att ridning är lätt och okomplicerat , inte ens AR :smirk:
 
Jag upplever det som att sadelproblem är en av främsta orsakerna till muskelproblem i ryggen. Hur många är det egentligen som äger en sadel som passar till sin häst? Ärligt talat, klä av era sadlar och titta på bommen, i princip alla sadlar har identiska bommar. Även nytillverkade skolsadlar/barocksadlar är byggda på en engelsk bom som inte lämpar sig för ridpass längre än 15min.
 
Hur kommer det sig då att jag har sett massor med hästar med välutvecklade ryggfileer som har ridits i engelsk sadel hela sitt liv??
 
Varför säger då många tränare (och nu menar jag inte halvmesyrerna utan i Bents kaliber) att när en häst arbetar rätt med ryggen så blir den bekvämare att sitta på. Att en häst som inte arbetar rätt kan vara väldigt obekväm. Däremot är det fullt möjligt att få en häst att låsa ryggen så att den blir otroligt bekväm att sitta på och därigenom tro att den arbetar på rätt sätt (Det sista sagt av mig, har inte hört av någon duktig tränare, jag har nämligen fått rida så för en tränare för länge länge sedan). På sådana hästar får man fram väldigt mycket bensprattel, ser himla flashigt ut faktiskt.

Och på tal om ryggrörelser och vidare till rörelse och vidare till piaff. Ni har väl hört anekdoten om vattenglaset på rumpan på en häst som inte spilldes ut. Hur många piaffer av det vi ser idag kan man ställa ett vattenglas på rumpan på hästen. :) Aj, fan nu frångick jag mina principer och blev gnällig. Attans. :)
 
Nu är jag ganska ny här, men jag känner ändå att jag kan försöka svara på din fråga.
Det spelar ingen roll vilken ridstil man har, bara sadeln passar så kan hästen bygga muskler om den arbetas korrekt.
Men de där markerade ryggmusklerna, fileerna, får man inte enbart genom bra arbete, utan av att man spänner sig. Spända muskler "bullar sig", medans aktiva muskler smälter in mer.
Jämför en bodybuilder och en hårt kroppsarbetande man/kvinna. En bodybuilder kan se ut som en michelingubbe just för att han/hon har byggt muskler enligt det målet. Men en människa som arbetar med kroppen får snarare lite "senigare" muskler.
Stirra er inte blind på bulligheten utan känn snarare efter om det finns något där. Det hjälper förstås om man vet hur hästen såg ut "innan" ;)
 
Alltså, musklerna som vinklar bäcken respektive höjer ryggen syns inte, dom sitter inuti hästen. Dels mellan ryggradens undersida och bäckenben, dels används magmusklerna. En muskel kan inte skjuta isär, bara dra ihop. Om hästen har häftiga filéer på ovansidan så beror det nog mest på att den har tvingats spänna dom musklerna får att orka hålla uppe en skumpande ryttare. Om filéerna skulla ha kommit till som en naturlig följd av träning så är det långt senare i utbildningen och i så fall för att hantera bogarna. Bambis fina ryggmuskler med engelska sadlar finns säkert där för att hästarna har ridits i fin engelsk dressyrform, den vet vi ju alla hur den ser ut.
 
Precis så som jag försökte skriva, men misslyckas som vanligt... :crazy:

Mycket bra svar tycker jag!

Det är många som man tror har snygga och bra ryggmuskler, men när man börjar titta närmare på anatomin hos en häst inser man att musklerna bara är spända.

Min häst har visserligen ryggmuskler, men det ser inte så mycket ut, dock har hon inte "hål" bakom manken. Men när vi var hos Katrin första gången tittade hon över Aminette och tyckte att hon var fint och jämnt musklad.

Och såpass har jag lärt mig att Katrin brukar veta vad hon pratar om.

Hm...vad ville jag egentligen komma fram till? :o

Jo...just det: att bra ryggmuskler inte behöver synas så mycket.

Och som saddleman säger så
"Om filéerna skulla ha kommit till som en naturlig följd av träning så är det långt senare i utbildningen och i så fall för att hantera bogarna."

Bra skrivet!
 
Det finns en gren som heter western pleasure, där ska hästarna gå så långsamt som möjligt på bogarna och dra benen efter sig för att vara så bekväma som möjligt för ryttaren.
Sen skrev jag: det är inte alltid lätt att sitta på en häst som arbetar rätt med ryggen, den rör sig och det är kraft i rörelsen. Det är inte många som kan sitta på mitt hbl, över 1.70, i ökad trav. Där krävs det ryggmuskler även hos ryttaren :smirk:
 
För att hantera bogarna, det tycker jag var lite väl förenklat. Det närmar sig samma sak som som när illustrerad vetenskap försöker göra saker lättförståeliga och så blir det helt felaktigt istället.
Och varför skulle hantering av bogarna komma senare i utbildningen? Skulle det vara när hästen bär så mycket bak att den har tagit bort vikt från bogarna. Vad jag kan om anatomi och biomekanik så krävs det dessa ryggmuskler även för att den typen av samling ska erhållas. Eller pratar vi broilerhästar nu?
 
Jag har ridit rätt snabbt på en stilla rygg på hästar som inte gick korrekt. Så man behöver inte rida långsamt. :D
Halvblod kan vara svårare att sitta på, det håller jag med om. Det är nog därför många rider dem som jag fick göra, de klarar helt enkelt inte av det stora steget och den längre ryggen som de kan ha. Jag har faktiskt ridit ett halvblod där jag trodde jag skulle få foglossning i bäckenet bara av att skritta fram för att hon rörde sig så mycket. :)

Så kontentan är att vi har rätt båda två. *flina* Du skrev "inte alltid" och jag tänkte till om tidigare erfarenheter. Vissa hästar rör sig naturligt mer än andra.
 
"Tar sig åt huvudet", det är alltså fel att hästen sätter muskler, och de muskler den sätter ska inte synas för då är de spända och body buildingsmuskler.

Det är bra mycket bättre att hästen har rygfileer den bär ryttaren med än att den bär ryttaren på tornutskotten. Går den i fel form blir det inga muskler, inte ens på AR-hästar.
 
Tackar... För ett bra inlägg..

Många tänker fel eller säger fel när man pratar om hästens rygg... men tänk på dig själv så blir det lite lättare... Sträcktrygg= upprätt, rak el svank i ryggraden.. Välvd = frammåtböjd . På en människa som står upprätt så kan man välva ryggen genom att böja sig lite frammåt o låta tyngdkraften göra sitt..(o genom att slappna av i ryggmuskelaturen) men om du står på alla fyra så måste du ta till magmusklerna för att välva ryggen o fixera den där när du rör dig.

En sträckt rygg på en häst blir upp med huvudet o svank... medans en välvd rygg e det mångar menar... När dom säger sträckt rygg. O en välvd rygg kommer från magmuskelaturen (eftersom muskler inte själva aktivt kan länga sig).
(En sträckt rygg är alltså inte samma sak som en utsträckt/tänjd ryggmuskel.)

Hästens huvud kan fungera lite som lod o på så sätt att den drar ut dom craniala delarna av lonissimus dorsi (som sträcker sig från 4 sissta halskotorna bak till korsryggen). Det är därför man rider frammåt nedåt. Dock så är det viktigt att nosen inte kommer bakom lodd eftersom man då förlorar effekten. Sedan när hästen (har lyckats slappna av o länga sig i ryggmuskelaturen) blir starkare o börjar jobba med magen så kommer oxå en välvd rygg.

Alltså: Man vill inte ha en arbetande ryggmuskel eftersom en kontraherad (sammandragen) ryggmuskel resulterar i en sträckt rygg. Du vill ha relaxerade ryggmuskler o kontraherade magmuskler.

OBS: Detta e mina egna teorier när jag har lagt ihop massagekunskaperna med barockridningen.

P.S Lessen om inlägget är lite rörigt
 
Visst vill du ha ryggmuskler. O mycke riktigt som du säger så ska sadeln ligga på muskelatur o inte på tvär eller tornutskott...
Hästen ska ha en "fin rundning" över ryggen från sida till sida. Inga tornutskott som sticker upp för mkt (förrutom manken förstås). Men inte heller två bullar som sagts tidigare.
Men denhär muskelaturen finns normalt på en häst (men vissa inviduella undantag) som får bra mat o inte har en sadel som trycker.. För denna muskelaturen jobbar ganska hårt hela tiden eftersom hela buken "hänger" i denhär muskelaturen.
 
En sak till... jämförelsen mellan en bodybilder o en som har ett arbete där man jobbar mycke med kroppen var en ganska bra jämförelse. En bodybilder (när dom visar upp sig) Är ju dels deffade (stavning??) o dels så spänner dom ju sig för att muskelaturen skall framträda.. Alltså musklerna är kraftigt kontraherad. En muskelspänning är jusst en muskel som "fastnat" i en kontraktion o därogenom kan se större ut. Dessutom så är det väldigt "korta muskler" alltså dom orkar en massa en liten liten stund. O sedan så är dom rätt sega på att återhämta sig. Musklerna innehåller enmassa I-filament
Nu e ju allt inviduellt vad du sysslar med med din häst o vilka målen e.
Men vad jag vill ha ut av min häst är ungefär som en balettdansös. Fast inte riktigt så mkt bensprattel.
Jag vill ha smidighet i muskelatur o ligament. jag vill ha en hel del kondition. men framförallt "långa muskler". Alltså muskler som innehåller mkt A-filament. A-filamentet tröttas inte lika snabbt som I-filamentet.

Om man tittar på en balettdansös så har ju hon långt ifrån dom muskelmassorna som en kvinnlig bodybildare har. Men skulle man be dom att springa en mil eller hoppa runt på senen en timme så hade balettdansösen varit bäst. men om man däremot ber dom lyfta en skivstån en gång så hade bodybildaren klarat det bättre.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 195
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp