Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Catania

Jag är helt ny här så jag känner mig lite vilsen!!Bor i Skåne och har en Cane Corso-tik som fick valpar för 14 dagar sen.Det är hennes första kull och hon är en underbar mamma.Det blev 3 tikar och 2 hanarJag är så glad över att allt gick så bra och att det fortfarande funkar kanon.
 
Sv: Hej ni alla!

Hej

Vad är det för tik? Vad heter hon och vart kommer hon ifrån, har du inga bilder?
 
Sv: Hej ni alla!

Vår lilla ängel heter Bella-Sophia men kallas för Fia. Uppfödaren är en danska som bodde i Sveriga under ett par år. Hon är en blåbrindle och egentligen fruktansvärt ful. Men hon har ett hjärta av guld och diamanter. Ska försöka fixa bilder.
 
Sv: Hej ni alla!

Tackar,tackar. Det är så himla kul med valpisar. Och eftersom allt har gått så jäkla bra så känns det bättre än bra.
 
Sv: Hej ni alla!

Välkommen hit!
Vad mysigt med valpar :)
Vi har också en cane fast en hane som just blivit två år. Snällare hund får man leta efter, han är en riktig gosegris :)
Vi har en sju månaders boxervalp också så det rör på sig här hemma kan man säga.
Uppfödaren till vår cane säger att hennes tik också är sån där go mamma och tar hand om valparna så bra.
Ta hand om valparna och hoppas på att få se lite bilder på både tik och valpar.
 
Sv: Hej ni alla!

Hmm, ja den uppfödaren är ju inte sådär jättepopulär bland CC folk, och jag förstår varför.

Får jag fråga med tanke på att du själv säger att tiken är fruktansvärt ful , inte har några meriter och dessutom själv har HD C och Ad, och har en pappa med HD D OCH AD, varför överhuvudtaget ta valpar på henne?

Jag förstår att du är jätteglad över dina valpar men för rasen är den här typen av avel KATASTROF, jag är ledsen men som CC ägare själv blir jag faktiskt själv rätt less, fortsätter man avla så här går det käpprätt utför.

http://www.racc.nu/hund.php?id=1438
 
Sv: Hej ni alla!

Jag lovar att när jag väl lärt mig datorn så ska det komma bilder. Om du själv har en Cane Corso så förstår du vad jag menar med ful. Det är så kul med valpisar
 
Sv: Hej ni alla!

Mamman till denna hade även hon HD och AD.

För mig som inget kan om Corso-avel, är HD/AD vanligt och något som är acceptabelt att avla på?

Edit: Ser nu att nästan alla kullar födda i Sverige har föräldrar (antingen ena eller båda) med HD C eller högre och en del dessutom med AD så vad är det som gör TS till en sämre uppfödare än alla andra med just DET i åtanken.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Det är väl rätt vanligt (om än inte acceptabelt enligt mig) att avla på C-höfter, eller etta på armbågarna i kombination med fri hund.

Enligt Racc:s avelsrek är det sämst C som gäller, finns dock inga rekommendationer ang armbågarna.


Det är ju en i Sverige rätt ny o liten ras, men ändå tycker jag inte att det är ok att para belastat, speciellt inte om det är hundar helt utan meriter.

Det är ju såna här kullar som ger rasen dåligt rykte, för det är inte många seriösa hundmänniskor som skulle våga eller vilja köpa en tung hund efter C/D föräldrar.
 
Sv: Hej ni alla!

Mamman till denna hade även hon HD och AD.

För mig som inget kan om Corso-avel, är HD/AD vanligt och något som är acceptabelt att avla på?

Edit: Ser nu att nästan alla kullar födda i Sverige har föräldrar (antingen ena eller båda) med HD C eller högre och en del dessutom med AD så vad är det som gör TS till en sämre uppfödare än alla andra med just DET i åtanken.

Såg nu att en del av mitt inlägg föll bort. Ja även mamman har HD C AD1.


Cane Corso har liksom de flesta stora unga raser en hel del HD därför är det än mer viktigt att man så långt det är möjligt använder HD fria föräldrar
( vilket de flesta gör).
Långt ifrån alla kullar har en HD belastad förälder ( förutom viss oseriösa uppfödare då som avlar på ALLT) .
Själv har jag en ungtik med två föräldrar som har HD A och i sin tur bara HD A eller B fria syskon. ( men visst, så fritt är ovanligt)

Om man parar en belastad förälder är det max HD C som gäller och då ska man endast para med en fri förälder, dvs HD A eller B.
Dessutom använder man en HD C hund ska den vara fri på armbågar och Kanon i allt övrigt, dvs kanonfin, välmeriterad, kanontemprament etc.

Ts Hund är resultatet av en parning med en tik som är HD C och dessutom har AD, hon är parad med en hane som är HD D ( vilket är diskvalificerande helt) och dessutom också har AD. Så redan där är det galet.

De fick tre valpar varav endast en är röntgad dvs TS hund som inte helt oväntat är HD C.
Så redan här är aveln än så länge katastrof, och då tycker man ju att det kunde stanna där.

TS hund är dessutom enligt henne själv fruktansvärt ful, helt omeriterad och har alltså själv HD samt 2 HD belastade föräldrar och oröntagade syskon.
Och den hunden fortsätter man avla på.

Varför tusan parar man en sån hund.?
För att hon är så trevlig!?
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Det är ju såna här kullar som ger rasen dåligt rykte, för det är inte många seriösa hundmänniskor som skulle våga eller vilja köpa en tung hund efter C/D föräldrar.


Problemet är ju att det finns okunnigt folk till allt, så tyvärr därför får skrupelfria oseriösa uppfödare sina valpar sålda och fortsätter med sin galna avel vilket ger rasen dåligt rykte.
 
Sv: Hej ni alla!

Tyvärr är det ju så:(

Blir bara så ledsen, för jag älskar verkligen corson som ras, men i fel händer blir det oftast inga trevliga hundar.
 
Sv: Hej ni alla!

Långt ifrån alla kullar nej men en stor majoritet iaf.

Av alla kullar om fötts hittills i år så är 12 st där minst en av föräldrarna är HD belastad. I 3 kullar är pappan inte röntgad alls och kan ju vara hur belastad som helst. I tre av dessa 12 kullar är båda föräldrarna belastade. Både C, D och E återfinns.

Bara 9 kullar är efter föräldrar där båda är fria (A eller B).

Och detta bara i år.
 
Sv: Hej ni alla!

CC-aveln är i stort sett katastrof i HD.
Och tyvärr är det mycket som myglas bort med "Ja, men den här tiken är den bästa i hela världen och har ett fantastiskt MH så det gör inget om hon har HD C.".

Jag har "forskat" lite i CC, och det finns ingen aktiv kennel i Sverige som aldrig fått fram E, och om jag inte missminner mig helt hittade jag ingen kull där alla hundar var röntgade A eller B.
 
Sv: Hej ni alla!

CC-aveln är i stort sett katastrof i HD.
Och tyvärr är det mycket som myglas bort med "Ja, men den här tiken är den bästa i hela världen och har ett fantastiskt MH så det gör inget om hon har HD C.".

Jag har "forskat" lite i CC, och det finns ingen aktiv kennel i Sverige som aldrig fått fram E, och om jag inte missminner mig helt hittade jag ingen kull där alla hundar var röntgade A eller B.

Har också forskat lite tidigare och kom fram till samma sak som dig, har inte hittat någon kennel som aldrig avlat på belastat.

Tråkigt men sant, hoppas att racc i samråd med skk fixar nya regler, för precis som du säger är det många som försvarar sitt val av avelsdjur på idiotiska sätt.
Finns väldigt många som tar helt omeriterade hundar som inte är fria, för att "rasen är så liten att allt nytt blod är bra blod", typ:grin:
 
Sv: Hej ni alla!

Jag ber om ursäkt för att jag har startat en avelsdebatt på fel sida. Var som jag skrev lite vilsen i den här nya världen och nu känns det inte precis bättre. Ville bara presentera mig och min hund och känna mig välkommen,inget annat. Så jag tackar alla de som verkligen önskade mig välkommen och tackar för mig. Det här var tydligen inte rätt forum för mig.PS. För er upplysning,även om det inte spelar någon roll, så har Fia HD: A vänster C höger DS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Nova123
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
702
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp