Majsan.3652.0

Trådstartare
Hej! Jag och min storebror vill jätte gärna ha en katt ( Ragdoll) men våra föreldrar tror att det blir för hårigt och att de kommer smita ut, finns det några tips på det?
 
Hej! Jag och min storebror vill jätte gärna ha en katt ( Ragdoll) men våra föreldrar tror att det blir för hårigt och att de kommer smita ut, finns det några tips på det?

Katter fäller hår rent allmänt, vissa raser kräver mer pälsvård (borstning) än andra, och vissa individer, oavsett ras fäller mer eller mindre.

Huruvida risken för att katten kan smita ut, så där måste ni ju säkra upp oavsett vad för katt ni ev väljer att skaffa.
 
Hej! Jag och min storebror vill jätte gärna ha en katt ( Ragdoll) men våra föreldrar tror att det blir för hårigt och att de kommer smita ut, finns det några tips på det?
Hej! Man får nog vara beredd på mycket katthår om man skaffar katt men det finns ju många sätt att få bort katthår också :) Om man ska ha innekatt får man vara extra försiktig bara om den inte ska smita ut sen får man sina rutiner och sätt att hindra att det händer. Sen är ju tyvärr dina föräldrarna som måste få bestämma om ni kan skaffa en katt eftersom att huvudansvaret kommer vara deras. Men jag håller tummarna för dig och din bror att ni får en kisse :)
 
Jag har en Perser, borstar igenom henne ordentligt varannan dag, blir knappt något hår alls i lägenheten.
Hon har noll intresse av att gå ut så den biten är ett ickeproblem :)
 
Just hårproblemet är ju svårt att komma ifrån, speciellt med ragdoll, smitning är en helt annan sak. Det lär man katten. Då är det viktigt att hela familjen är involverade och konsekventa med att katten inte får gå ut.
Själv har jag lärt min katt att vi säger hej då innan jag ska gå, men rasslar jag med nycklarna då springer man ifrån hallen in i ett annat rum (min var en riktig smitare, och snabb som attan)
Kanske kan ni välja en ras som inte hårar så mycket, och läsa på om hur man kan träna katter till att inte smita. Då kanske era föräldrar blir lite mer sugna på att skaffa katt.
Men som de andra säger, i slutändan är det era föräldrar som bestämmer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
488
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
7
· Visningar
223
Senast: kratbran
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 369
Senast: cherie
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp