F

Fabbe

Vad tycker ni om hästar som lägger öronen bakåt och vissar tänderna :confused: ???? Min nya häst gör detta.

Härom dagen så skulle stallägaren ta in hästar på kvällen. Allt gick bra när hon tog in min häst. Men sen när hon skulle gå in och kolla vattnet så lägger han öronen bakåt och hugger med tänderna mot henne. Hon sa till honom och han blev rädd. Sen så ringer hon mig och säger att hon inte accepterar att han gör det. Och att hon vill hittat något sätt att få honom att sluta med det.

Var uppe och pratade med henne igår och sa att han är som han är och det går inte att ändra på då hans farfar är Nevele Pride och han är ju känd för sitt humör. Och att min häst har fått lite av hans humör. Och då höll stallägaren med om. Vaken jag eller min sambo har något problem med detta då han inte gör det när vi hålller på med honom.

Sen så sa jag även att jag vill ge honom krafft foder på morgon oxå men då sa hon att hon inte kommer att gör det, då hon rädd för att gå in till honom. Har pratat med dom andra i stallet och dom hade inget problem med det. Sa till stallägaren att om dom inte kan accepterar att han gör så får jag hitta ett annat stall där han kan bli accepterad.


Vad tycker in om det? Funderar starkt på att flytta hästen till ett annat stall....
 
Sv: Hej.

Fabbe skrev:
Vad tycker ni om hästar som lägger öronen bakåt och vissar tänderna :confused: ???? Min nya häst gör detta

Låter inte roligt att bli bemött på detta viset, men man måste acceptera att en del hästar har dåligt humör, MEN man måste visa vem det är som bestämmer när man kommer in och att han inte får behandla en hur som helst. Sen får man låta honom vara då man gjort det man ska.

Fabbe skrev:
Sen så sa jag även att jag vill ge honom krafft foder på morgon oxå men då sa hon att hon inte kommer att gör det, då hon rädd för att gå in till honom. Har pratat med dom andra i stallet och dom hade inget problem med det. Sa till stallägaren att om dom inte kan accepterar att han gör så får jag hitta ett annat stall där han kan bli accepterad.....

Ja om de andra går med på det och inte stallägaren så skulle nog jag flyttat hästen om jag hade möjlighet till det. För man vill ju att både hästen och ägaren ska trivas i sitt stall.
 
Sv: Hej.

Så där gör min Morrhoppa med. Hon tycker inte om när folk går in i hennes box utan att "fråga". Men om man ställer sig i dörren och pratar några ord med henne så blir hon som ett lamm. Men ve de som brakar in utan att säga hej...

Alla hästar är inte lika, en del är födda med lite mer temperament än andra. Det är inte roligt alla gånger att ha en häst med lite riv i men om man ger dem lite tid och lugn och ro så brukar de bli mycket lugnare. Sen får väl hoppas att inte Nevele Pride har nedärvt allt för mycket temperament.. :angel:
 
Sv: Hej.

Att skylla hästens beteende på stamtavlan tycker jag är rätt ynkligt. :smirk: Jag har ett sjuårigt sto som jag haft sen hon var två. Hon har också de där tendenserna att lägga öronen bakåt och skaka varnande på huvet åt folk som närmar sig hennes box (särskilt i samband med mat). Jag råkar veta att det där med största sannolikhet är ett inlärt beteende från mamman (som jag aldrig har sett med spetsade öron. Jag bryr mig inte nämnvärt när hon gör det exvis vid sadelgjordsåtdragning etc. för jag vill att hästen ska få visa när den inte gillar nåt... MEN! hon får INTE sura när hon får mat.

Stallägaren har en riktig surmärr själv och bryr sig inte nämnvärt om beteendet, men JAG tillåter det inte så jag har därför tränat. Dvs, jag har varit där på morgonen och på kvällen och varit den som ger hästen mat i några veckor (har annars full skötsel). När hon då drog hon då öronen bakåt så tvärvände jag ut ur boxen och tog med mig mathinken ut igen. Väntade sen på att hon skulle spetsa öronen trevligt mot mig innan jag gjorde nästa försök. Hon fick inte maten förrän hon stod med spetsade öron på nån halvmeters avstånd från krubban medans jag la i maten.

Det tar inte sååå lång tid att lära dem av med att hota den som kommer med vatten/mat om man bara är stenhård med det här och kanske även kan tänka sig att INTE ge kraftfoder i några dagar om hästen inte slutar sura.

Så - mitt tips är att du själv vänjer hästen av med att se sur ut i samband med utfodringen och sen visar stallägaren hur du har gjort så att h*n också kan göra på samma vis.
På så vis slipper ni flytta och ni får en trevligare häst på köpet!
*lycka till!* :)

/JES
 
Sv: Hej.

Jag har en egen uppfödning som har varit ett MONSTER i boxen. Slickade öron, blottade tänder och skenutfall. EFter att i några veckor noga studerat henne insåg jag dock att damen inte var MEDVETEN om vad hon egentigen signalerade, och inte 'menade' något med det. Dvs hon gjorde aldrig allvar av hoten, ens när jag sparkade in en livrädd och hästovan pojkvän (de ska härdas ;))

Så jag ignorerade det helt enkelt, men berömde när hon var 'trevlig'. Såg naturligtvis till att hon flyttade undan som hon skulle etc.

Gradvis blev beteendet bättre och är idag väldigt lindrigt. Och eftersom hästen bara är två så får hon ett tag till.

Däremot så började hon hugga i luften efter mig under en period när hon hade ONT. Detta ignorerade jag med, men när det lilla livet provade det även när hon INTE hade ont så sa jag ifrån ORDENTLIGT. Vilket hon direkt greppade.

Kassiopejas sätt är ganska bra (men kräver tid och konsekvens! Annars är det bortkastat) för att få dem att ändra inställning när det handlar om aggresivitet i samband med mat.
 
Sv: Hej.

Jag skulle aldrig kräva att någon annan skulle hantera min häst om han betede sig så där. Har en tjej i stallet som inte vill hantera Glory trotts att han är den snällaste som finns (på de få månader jag haft honom har han aldrig lagt öronen bakåt ens)
Spelar ingen roll faktiskt, man kan inte kräva att någon annan ska hantera ens häst.
 
Sv: Hej.

Jag tillhör dom som inte hanterar andras hästa som har detta betende. Villket beror på att jag har blivit biten av två och sparkad av en som har visat detta betende vars ägare sa nä han bara hotar han gör inget.

Detta betende kommer oftas av att hästen inte ser meniskan som sin ledare (kan även vara ett inlärt betende).
För om ledar hästen läger öronen bakåt mot en häst i lägre rang så flyttar sig den andra hästen om den rang lägre inte flyttar på sig går ledar hästen mot den andre men öronen bakåt och om den fortfarande inte flytar på sig får den ranglägre sig ett bett eller två hovar i sidan, detta språk använder oxå hästarna mot oss.
 
Sv: Hej.

Alexandra_W skrev:
Jag har en egen uppfödning som har varit ett MONSTER i boxen. Slickade öron, blottade tänder och skenutfall.
Så där gör min sötnos också, men då är det bara bus det gäller. När jag mockar för natten ställer hon sig lite lagom i vägen så jag garanterat ska nudda henne, då får hon en anledning att nypa mig i baken för att i nästa stund flina åt mig. Täckespåtagningen är en historia för sig, när jag lagt på henne täcket åker öronen ner under hakan och sen kommer baken trampande samt att hon bara måste kicka lite och sätta foten på benet på mig bara för att jag ska nypa henne lite försiktigt i låret. Vi har vårat sattyg för oss men det är bara på bus numera. När jag fick henne var hon totalt opålitlig men jag tog inte damen på allvar utan skrattade bara åt henne i stället och anföll henne tillbaks. Det tog inte en vecka så hade vi brutit isen. Hon är den mest pålitliga häst man kan hitta men hon hade bara förlorat förtroendet för människan. Hon var "livsfarlig" vid maten men nu vill hon helst dela höet med mig, och att befinna sig i hennes omedelbara närhet när hon äter betfor riskerar att bli en riktigt kladdig upplevelse. Då vill hon helst pussas. :eek: Hon är 20 år så att "programmera om" henne blir nog lite svårt. Dessutom är det numera lika ofta jag som ställer till buset, och att busa i hagen är en riktig höjdare för då blir hon hellycklig. Jag har haft flera knepiga hästar om hand men inte tagit någon av dom på allvar utan jävlats tillbaka på ett shysst sätt och småbusat lite med dom i stället. Det har alltid funkat för mig för jag har bara behövt säga "NEJ" i lite skarpare ton så har dom fattat direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 448
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp