P

pokara

Är det någon hr som har en minigris?
ska få min nu i helgen, jag undrar vad ni ger era att äta m.m?
vart sover eran? hur får man den rumsren?
:)
 
Sv: hej!

Vi tog hand om en minigris - Markollio, helt underbar..
Han bor iofs i stallet eftersom de halkar jätte lätt inne.
Han är iofs inte mini längre utan rätt stor
På sommrarna älskar han att gosa och bli kliad på magen.
Väldigt sällskapliga djur..Vill gosa och prtara mkt
 
Sv: hej!

vad gulligt ...tycker grisar oxå om att leka med typ leksaker å sånt som hundar gör?
 
Sv: hej!

inte vår gris men han tycker om att gå på promenad och följa med på ridturer..
Han är alltid lös så han är lydig
 
Sv: hej!

i ina öron kollar man upp sånt INNAN man ens funderat seriöst på att skaffa en.. elelr är det bara jag osm planerar lite?
 
Sv: hej!

Säger det samma.. Låter som ett oplanerat köp, av något djur, kan gå åt hvete :crazy: Men kanske mer om det är ett mer icke vanligt djur; minigris, iller, reptil osv. :eek:
 
Sv: hej!

pokara skrev:
Är det någon hr som har en minigris?
ska få min nu i helgen, jag undrar vad ni ger era att äta m.m?
vart sover eran? hur får man den rumsren?
:)
Som basfoder får du köpa Origo på Granngården. Frukt, grönsaker, rotfrukter, gräs, rötter, bark, insekter, maskar och t.o.m. as.
Som godis kan de få ex katt torrfoder ex när du ska träna grisen. Att få den rumsren så är det bäst att försöka få lite urin eller avföring från grisen som du sedan lägger i en låda.Grisar är som katter.

Man ska också avmaska och vaccinera grisen samt klippa klövarna vid behov.Kan man inte detta själv så får man låta veterinär göra det. Viktigast är att vänja grisen vid att bli ex lyft/hanterad och på så vis lättare att sköta om dess behov.

Enklast är om du vänder dig till smgs och får svar på dina frågor, de kan hjälpa dig med allt som rör minigris och dess skötsel.
www.smgs.se

Viktigt att veta är att en gris kan bli upp till 15-20år så det är ingen gullig liten leksak som man kan slänga bort när man tröttnat, de är oerhört intelligenta och känsliga.
 
Senast ändrad:
Sv: hej!

håller med, men förhoppningsvis vill hon bara höra från andra oxå :)

födde upp undulater i mindre skala förut, vi skickade jämt med ett häfte om skötsel, mat å vanliga sjukdomar å så, å sa ALLTID att de kunde höra av sig om det var nått... så fick de med sig lite av maten de var vana vid å kalk å sand...
vi tog väl lite mer för våra ungar, tror 250-300kr för 10 år sen, men när man säljer ett djur så är iaf jag mån om att allt ska bli rätt å bra för nya ägarna å djuret!!!
Extra kul när de sen skickar bilder å berättar hur nöjda de är å kanske köper en unge till ett år senare!!!
Alla har ju ett ansvar :)
 
Sv: hej!

Gör ni likadant mot de andra som är lite mer hemma på Buke? Hoppa på för att de vill ha info om ett kommande djur? Inte har jag sett några sådana svar som ni gett i detta inlägg på ex kommande får etc..... Frågar man inget får man inget veta, likaså kan man tipsa om info källor istället för att spy ut att man inte skaffar djur utan info.:mad: :confused: :smirk:
Gäller de som svarat Pokara!
 
Sv: hej!

om du menade mig så hoppar jag inte på!!!!!!!
jag ÄLSKAR forum å jag tar inte allt på orden, men det är ett utmärkt sätt att kolla läget osv!!!!
men jag vill inte att folk tar mina råd 100% utan å kolla upp om det verkligen passar deras hästar/djur...

i en annan tråd är folk helt anti tex... MIN häst kan inte gå ute 12h... å då ere "alla hästar kan å ska" typ... :(
så... individer som ska behandlas efter hur de är å reagerar!! :)
det som gäller för en kanske inte funkar med en annan!

tjo hej i vårsolen
 
Sv: hej!

Messy skrev:
om du menade mig så hoppar jag inte på!!!!!!!
jag ÄLSKAR forum å jag tar inte allt på orden, men det är ett utmärkt sätt att kolla läget osv!!!!
men jag vill inte att folk tar mina råd 100% utan å kolla upp om det verkligen passar deras hästar/djur...

i en annan tråd är folk helt anti tex... MIN häst kan inte gå ute 12h... å då ere "alla hästar kan å ska" typ... :(
så... individer som ska behandlas efter hur de är å reagerar!! :)
det som gäller för en kanske inte funkar med en annan!

tjo hej i vårsolen
Ta det lugnt :cool:
Jag svarade till alla genom ditt inlägg eftersom det låg sist.Och då dom som anser att man inte skaffar djur utan att ta reda på fakta innan man skaffar djuret ifråga.
 
Senast ändrad:
Sv: hej!

Finns ett ordspråk/citat, vet inte vart ifrån, typ jadiza på hundforumet lr zoonen lr ngt. Men iaf:

När man ska skaffa ett nytt djur, tar man reda på "allt" vad som finns att veta om djuret, innan man köper det, och när man tagit reda på "allt", så ska man ta reda på lite till ;)

Nu var det inte exakt citat men skit samma.. Meningslöst att skaffa ett djur av den storleken om man inte vet någonting om det. Minigrisar ska väl exempelvis lämpligtvis bo i stia/box, fanns en i ett bostadsområde i solna/sthlm som hade en svält-minigris som bodde i lägenhet och blev behandlad som ett barn, dvs den fick åka vagn och ha napp :eek:
 
Sv: hej!

Modig_Korn skrev:
Finns ett ordspråk/citat, vet inte vart ifrån, typ jadiza på hundforumet lr zoonen lr ngt. Men iaf:

När man ska skaffa ett nytt djur, tar man reda på "allt" vad som finns att veta om djuret, innan man köper det, och när man tagit reda på "allt", så ska man ta reda på lite till ;)

Nu var det inte exakt citat men skit samma.. Meningslöst att skaffa ett djur av den storleken om man inte vet någonting om det. Minigrisar ska väl exempelvis lämpligtvis bo i stia/box, fanns en i ett bostadsområde i solna/sthlm som hade en svält-minigris som bodde i lägenhet och blev behandlad som ett barn, dvs den fick åka vagn och ha napp :eek:
Vet faktiskt inte om det är någon mening vi ger råd /oråd :devil:
Då hon inte tycks va här inne på forumet ...
Ialla fall, visst är fakta sökande och allt sådant ett måste när man ska skaffa djur gäller ju alla djur oavsett art.Men vad jag menade var att ni svarade henne oförskämt kasst men ni har inte gjort det till ex ameo när hon skulle skaffa får eller någon av de andra som ska ha sina första lammningar etc..... Gör ni skillnad på forums frågare eller?
:confused:
 
Sv: hej!

Är det någon hr som har en minigris?
ska få min nu i helgen, jag undrar vad ni ger era att äta m.m?
vart sover eran? hur får man den rumsren?
:)

Jag vet att att det här är en gammal tråd, men hur har det gått med din lilla gris?
Jag kanske kan hjälpa dig om du har frågor och funderingar.
Vill du veta vem jag är och vad jag har för erfarenheter av minigrisar så kan du titta lite på min hemsida www.minigrisar.se först.

Var inte rädd att höra av dig.:)
 
Sv: hej!

Hejsan, det är så att vår familj har två minigrisar, förut hade vi dem i stallet tilsammans med hästarna där vi hyrde. (Vi bor i bostadsområde) Men sedan när vi bytte stall kunde vi ej ha dem i det nya stallet eftersom de redan hade problem med vildsvin, och våra grisar skulle då "locka" dit ännu fler eftersom de också går i hade ute. Då fick vi ett problem, vart skulle vi ha dem. Jo, vi satte dem lite tillfälligt i vår hundgård bå baksidan med varsitt litet hus (de kan inte gå tsm eftresom de försöker ha ihjäl varandra, men håller på tt vänja dem) med massor med halm i. Utanför har vi sågspån och vi mockar varje dag till dem.

Min fråga är: Får man ha minigrisar i ett bostadsområde? Vi bor längst ner på gatan, inget hus bredvid, och inget mitt över. Men vi har ett bakom oss, kanske 15-20 meter bakom oss då.

Grisarna luktar inget, eftersom vi mockar varje dag så det doftar bara gott med sågspån. De hörs inget heller eftersom de mest sover om dagarna, enda tilfället de kanske grymtar är när de får mat 2ggr om dagen. De syns inte heller eftersom vi satt upp ett plank mot grannen bakom oss.

Men idag kom grannen (som bor bakom) och klagade över att de luktade och att de väckte henne klockan 6 på morgonen. Vad ska vi göra? Men är det tillåtet att ha dem här? För vi har mest skog runt oss förutom denna grannen bakom.

Tacksam för svar! :)
 
Sv: hej!

Jag vet egentligen inte riktigt men..

Jag tror bestämt jag har hört att det finns en regel ang gödsel och gödselstack som säger att man inte får ha sånt i bostadsområde.. det är alltså inte själva djuret det är förbud mot utan gödselstacken. Och jag antar att den måste vara gjuten som vanligt.
Vi hade hästar rätt nära bostadsområde en sommar, och då diskuterade jag detta med någon.. så länge vi inte hade gödselstack var det lugnt.

Men det måste ju gå att ta reda på någon stans?
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 309
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
772
Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: swemale
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp