Heja aurora

Hur menar du?

I princip så tror jag att vi måste ändra vårt samhällssystem i form av idéerna om evig tillväxt. Både ekonomiskt i form, och i form av befolkningstillväxt.
När vi ändrat normerna, så kan vi sluta att exploatera jordens resurser på ett ohållbart sätt.

Då i det framtida Utopia, så odlar vi med de ekologiska förutsättningarna, istället för att försöka sätta dessa ur spel genom teknik som riskerar att vara ohållbar.

Jag skulle med glädje delta i en seriös diskussion om hur man ändrar tänkesätt hos människor, så att normen blir något annat än konsumtion, ekonomisk tillväxt, och ett behov av mer människor, för att möjliggöra ännu mer konsumtion och ekonomisk tillväxt...

I vilken ända börjar man?
Jag tror faktiskt inte samhället är SÅ demokratiskt att vi kan göra upp med tillväxtsystemet bara genom att ändra folks tankesätt. Jag tror det finns folk med makt som inte skulle tillåta folket att göra sig fria från krav på tillväxt.

Nej jag har inga lösningar.. men tillväxten är grunden till problemen som jag ser det. Alla försök att lösa miljöproblemen inom detta system är att jämföra med att sminka en gris.
 
Problemet är att det inte finns några pengar i den omvända marknadsföringen då det betyder kraftigt minskad konsumtion. Tyvärr rimmar det dåligt med människans gigantiska girighet
(Grejen är den att om politiker väl förstått att det är kris och panik då har de fantastisk energi och oerhörda resurser. Det sägs att om de skulle lägga lika mycket pengar och energi på uppvärmningen som på Corona så skulle vi varit en god bit på väg. USA lyckades inför 2:världskriget ställa om hela sin produktion till krigsproduktion och starta en oerhörd marknadsföring runt det på bara ett par år. Det går faktiskt, de kan verkligen, det finns rejält hopp. De bara måste börja i tid och ingen annan kan göra det. De kan faktiskt, det går faktiskt, de vill bara inte. Media är likadant, om de anser att det är kris och panik totalt fyller de allt tillgängligt utrymme med just detta jmf Corona, men journalisterna tycker verkligen inte att det är just det. Morgonprogram i TV osv beter sig verkligen som journalisterna i Don´t Look Up. Då spelar det liksom ingen roll att det inte varit en folkomröstning om huruvida befolkningen tror på 2:världskriget eller Corona eller Freoner då kör de som om det gällde livet, för det gäller livet och de vet det. Nu gäller det livet med uppvärmningen, men det alla forskare vet, det tror politiker och journalister knappt på, de bara låtsas och sprider ord, för att befolkningen verkar anse att det är viktigt, men de handlar inte på det de säger, utför inte sina löften, för de själva tycker inte det är viktigt.)
 
Senast ändrad:
(Grejen är den att om politiker väl förstått att det är kris och panik då har de fantastisk energi och oerhörda resurser. Det sägs att om de skulle lägga lika mycket pengar och energi på uppvärmningen som på Corona så skulle vi varit en god bit på väg. USA lyckades inför 2:världskriget ställa om hela sin produktion till krigsproduktion och starta en oerhörd marknadsföring runt det på bara ett par år. Det går faktiskt, de kan verkligen, det finns rejält hopp. De bara måste börja i tid och ingen annan kan göra det. De kan faktiskt, det går faktiskt, de vill bara inte.)
Egentligen är det lite svårt att prata om covid-19 och exempelvis apkoppor utan att dra paralleller till klimatpåverkan. Många varnar för ytterligare zoonoser ju sämre det blir. Men visst, jag håller med till viss del - under första året så kunde man förvånat se att det faktiskt var möjligt att folk flög mindre, vilket ju hade varit helt fantastiskt om det höll i sig etc.
 
Egentligen är det lite svårt att prata om covid-19 och exempelvis apkoppor utan att dra paralleller till klimatpåverkan. Många varnar för ytterligare zoonoser ju sämre det blir. Men visst, jag håller med till viss del - under första året så kunde man förvånat se att det faktiskt var möjligt att folk flög mindre, vilket ju hade varit helt fantastiskt om det höll i sig etc.
Ja precis och till exempel ett litet beslut om att sluta subventionera flyget och rent av istället subventionera tågen lite till skulle ju kunna göra en oerhörd skillnad.

Om man sedan i allmänhet bara flög en gång vartannat år istället för tre gånger varje år och det kombinerades med miljövänligare flygbränsle.

Om folk kunde cykla när det var 5 km och under och köra bil om det var längre och det kombinerades med elbilar.

Vem hade kunnat tro att SJ kunde börja med nattåg och tåg till Europa igen :) när man läser om hur tågen gick "förr" hur effektiva de var, hur de kunde skifta vagnar hit och dit utan att man bytte, bara på 70-talet men inte längre kan. Eller att man kunde ta båten till England från Göteborg för bara några år sedan, men inte längre kan.

Sedan precis det @skogaliten sa, att bygga upp och ta upp gammal kunskap och utnyttja den, det räcker inte hela vägen såklart, men en liten bit.

Det är himla lustigt exakt hur lite ätbart som går att odla i en pallkrage och hur mycket gödsel som går åt, hur tydligt det syns i REKO-ringen att det är vår... (svältens tid) kvällspressen verkar helt omedveten om det ibland :rofl:

Men grejen är ju den att ingen privatperson har tillräckligt mycket kunskaper för att kunna göra en modell över hur det skulle kunna fungera utan det är ju samhällen som måste göra det och samhällen fungerar bäst när man lägger skatter och subventioner, förbud och straff och morötter och det är politiker som styr samhällen och politiker som har tillgång till forskare, utredningar lösningar, resurser, som kan skapa utrymme för människor som kommer med lösningar. Sedan ändrar sig samhället självt utifrån utrymmet det ges. Att bygga en utopi från toppen ned har jag fått en känsla tenderar innebära en del stening utanför portarna och tvång och det har ändå historiskt sett blivit uselt för miljön.
 
Senast ändrad:
Egentligen är det lite svårt att prata om covid-19 och exempelvis apkoppor utan att dra paralleller till klimatpåverkan. Många varnar för ytterligare zoonoser ju sämre det blir. Men visst, jag håller med till viss del - under första året så kunde man förvånat se att det faktiskt var möjligt att folk flög mindre, vilket ju hade varit helt fantastiskt om det höll i sig etc.
Och jo precis! Politikerna verkar rusa runt och i panik effektivt och duktigt! släcka de bränder som klimatpåverkan, som de inte riktigt tror på skapar. De väntar hellre på att effektivt och handlingskraftigt släcka nästa katastrof, skogsbrandssommar eller nästa Zoonos med gigantiska resurser hellre än att lägga ett öre på att försöka lösa grundproblemet. Kommunerna i Skåne har planer, pengar, idéer för att lösa problemet när vattnet översvämmar deras städer, men inga planer, pengar, idéer för att minska koldioxidutsläppen de gör som orsakar översvämningen.

Men det är ju onekligen sant, om de börjar lösa grundproblemet nu blir det ju inte omedelbart bättre och skogsbranden kommer ändå, om än kanske inte Zoonosen.

Jag tror det är det andra problemet. Om en människa kan lösa ett problem genom att ta bort en kloss, eller lägga till tre så lägger vi hellre till tre, våra hjärnor verkar ha svårt att ta bort, minska, sluta.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är nyfiken på att höra om eran märkligaste dejt ni har varit på :) Jag har varit på några som milt sagt inte riktigt blev som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 326
Senast: Sasse
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 716
Senast: MissFideli
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Lavine
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp