Hejsan! Vill ha åsikter!

T

talåj

Har tagit upp detta innan och gör det igen!

Vi har tre hästar Russ/Newforest, Russ/Newforest och en vanlig Shetland. tycker ni att man kan ha de ute utan vindskydd i hagen? Hela dygnet...
Hästarna mår jättebra av detta, det ser ut så i alla fall! Och vi tar in de om det är kallt/blåser.

STRUNTA INTE I ATT SVARA! JAG VILL HÖRA DIN FINA ÅSIKT! :D
 
Det är LAG på att ha ligghall om hästarna går ute 12 h eller mer under den tid då betestillväxt inte sker.

Så det är bara att bygga en ligghall eller ställa dem på stall nattetid.

Personligen så vet jag att finns det bara TÄT SKOG (granskog, och tät sådan) så mår hästarna prima såtillvida att de är skyddade mot väder och vind om de vill, men de har likväl ingen torr plats att ligga på.

Så nej, jag tycker INTE det är okej. Och det är som sagt olagligt med.
 
Om inte jag kommer ihåg fel så finns det lagar att följa om man har ute hästen mer än ett visst antal timmar per dygn. Bland annat skall det finnas en ligghall. Denna information hittade jag bland annat:

"Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur. En ytterligare förutsättning att de yttre förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för djurslaget och rasen. Hästar som hålls ute året om ska ha tillgång till ligghall, hydda eller motsvarande, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats. För utegångsdjur som behöver särskild vård ska finnas ett närbeläget utrymme som kan värmas upp."

Här kan du läsa mer: Länk

Min åsikt är att du bör följa dessa bestämmelser för din hästs bästa.
 
Jag TYCKER att det ska finnas ett bra vindskydd av något slag, och helst en ligghall att gå in i - inte minst på sommaren för att slippa insekter.

Och jag tycker du ska följa lagarna för lösdrift för din egen skull...

Men jag TROR att de skulle klara sig ute dygnet runt utan ett byggt vindskydd, om det finns ett naturligt vindskydd som tät skog, och fri tillgång till mat.
 
Man måste ha vindskydd enligt lag. Så bygg ett treväggskjul där de kan fly undran dåligt väder. Våra hästar har riktig ligghall, med "plastremsor" som stänger ute insekter o väta. Enda gången våra hästar använder hallen är mitt på sommarn när insekterna är som värst. Annars står de helst uppe i skogen. Nu på vintern så spelar det ingen roll om det är -20grader o snöoväder, de är iaf ute. Men det kan inte bli sämre om man har ett skydd för dom, så att de har valmöjligheten. Jag tycker det är bra att hästarna får vara ute som de vill, det är mer naturligt och ger nöjda hästar. Ett skjul är inte dyrt eller särskilt besvärligt att bygga o det ger dig möjligheten att ha hästarna ute utan att staten kan komma o ta dig för brott mot djurskyddslagen.
 
på sommaren gör det inget om det inte finns något vindskydd men på vinter är det faktiskt lag på det.. ;)
 
vet inte hur det är med lagar osv. som andra skrivit här, men personligen tycker jag att de borde ha något slags av vindskydd/ligghall...
 
Att ha hästaarna ute är enligt min åsikt väldigt nytigt. Vi har våra hästar på lösdrift. Våra hästar går med fri tillgång på hö och har ett vindsyd som de faktiskt använder. Det är ofta vi kommer ut på morgonen och väcker hästarn som liger i vindsydet och såver. Jag har förståt att våra hästar är ganska unika som såver i sitt sydd. Och igentligen tycker jag inte att det skall va lag på vindsydd till hästar. Efter som hästar är djur som renar,älgar, rådjur, harar och fåglar och de behöver man inte vindsydd till. Men nu bryter jag inte mot lagen jag har sydd till mina hästar. Om du vill så kan du pm mig så kan jag berätta hur man byger ett väldigt bra vindsydd som håller alla måtten för 2000 kr.
 
Nej jag tycker inte man kan ha dem ute dygnet runt utan vindskydd.
Dessutom får man inte det enligt lag.

Jag skulle också vilja ha TILLGÅNG till box i ett varmt stall, om ngn av hästarna skulle bli sjuk och inte kunna gå i hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 160
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 732
Senast: hollypolly
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp