hundvalpen

Trådstartare
2DA208BB-C6D3-4C04-9D03-008DEBDB9124.jpeg
Jag har en snabb fråga! Jag kollar och har kollat mycket på serien Vikings och har bland annat sett att dom rider med ”fårskinn” över sadlarna. Jag undrar om man kan ha ett vanligt schabrak under sadeln och en fårskinnsfäll över sadeln.? För det ser bekvämt ut. Men om det går att rida så, sitter man stadigt då? Eller glider fällen runt i sadeln då? Som på bilden. Sen skulle jag också vilja göra såna här ”rein covers” som också syns på bilden. ”Tyg runt tyglarna”. För det känns bekvämt och jag tycker att det är fint. Tack på förhand!
 
Visa bifogad fil 80452Jag har en snabb fråga! Jag kollar och har kollat mycket på serien Vikings och har bland annat sett att dom rider med ”fårskinn” över sadlarna. Jag undrar om man kan ha ett vanligt schabrak under sadeln och en fårskinnsfäll över sadeln.? För det ser bekvämt ut. Men om det går att rida så, sitter man stadigt då? Eller glider fällen runt i sadeln då? Som på bilden. Sen skulle jag också vilja göra såna här ”rein covers” som också syns på bilden. ”Tyg runt tyglarna”. För det känns bekvämt och jag tycker att det är fint. Tack på förhand!

Klart du kan, hur mycket det glider skulle jag säga beror på sadeln, men kanske jobbigt om du ska ut och typ klättra eller stå i lätt sits. Finns även speciella som är sydda just för sadel, "rumpvärmare" både i äkta fårskinn och andra material jätteskönt en kall vinterdag! Sådana skulle jag nog titta på i första hand.
 
Att ha den över sådär är ett billigt sätt att använda moderna sadlar utan att det syns.

Vill du rida i fårskinn så finns det dels överdrag till moderna sadlar, och så finns det sadlar som är enbart padding och fårskinn (då ska man inte ha stigbyglar/åtminstone inte stå i stigbyglarna). Grandeur gör fantastiska fårskinnssadlar.

Om du är nyfiken på "alternativa sadlar" i allmänhet så är Taur.se en bra dreggelsida.
 
Att ha den över sådär är ett billigt sätt att använda moderna sadlar utan att det syns.

Vill du rida i fårskinn så finns det dels överdrag till moderna sadlar, och så finns det sadlar som är enbart padding och fårskinn (då ska man inte ha stigbyglar/åtminstone inte stå i stigbyglarna). Grandeur gör fantastiska fårskinnssadlar.

Om du är nyfiken på "alternativa sadlar" i allmänhet så är Taur.se en bra dreggelsida.
Nej jag vill endast ha för att det är bekvämt och snyggt. Tycker själv att överdragen är svinfula. Och det är ingen sadel jag är ute efter. Jag har sadel. Undrade bara om man kunde lägga en fäll direkt på sadeln inget annat :)
 
Klart du kan, hur mycket det glider skulle jag säga beror på sadeln, men kanske jobbigt om du ska ut och typ klättra eller stå i lätt sits. Finns även speciella som är sydda just för sadel, "rumpvärmare" både i äkta fårskinn och andra material jätteskönt en kall vinterdag! Sådana skulle jag nog titta på i första hand.
Tycker sådana skydd eller överdrag är jättefula om jag får säga det själv. Men fackförbund tipset!
 
Klart du kan, hur mycket det glider skulle jag säga beror på sadeln, men kanske jobbigt om du ska ut och typ klättra eller stå i lätt sits. Finns även speciella som är sydda just för sadel, "rumpvärmare" både i äkta fårskinn och andra material jätteskönt en kall vinterdag! Sådana skulle jag nog titta på i första hand.
Finns också risk att hästen kommer på att det är skitläskigt med vissa typer av skinn :grin: Min gammelhäst, stabil ridhäst sen 18 år, är inte alls förtjust över att ha ett större renskinn under sadeln eftersom det är ett hästätande monster, kan bara tänka mig vad som skulle säga om man försökte ha det över sadeln så hon såg det ännu mer. Fårskinn har dock inte varit några problem hittills.

Men det är väl bara att prova och eventuellt modifiera med lite snören för att fästa det om det verkar behövas.
 
Man kan ju alltid prova, känns det som den glider runt är det ju inte så svårt att fästa ett elastiskt band längst fram som man drar längs hålrummet under sadeln och ha kardborrefäste baktill så det inte syns men fällen håller sig på mitten.
 
Finns också risk att hästen kommer på att det är skitläskigt med vissa typer av skinn :grin: Min gammelhäst, stabil ridhäst sen 18 år, är inte alls förtjust över att ha ett större renskinn under sadeln eftersom det är ett hästätande monster, kan bara tänka mig vad som skulle säga om man försökte ha det över sadeln så hon såg det ännu mer. Fårskinn har dock inte varit några problem hittills.

Men det är väl bara att prova och eventuellt modifiera med lite snören för att fästa det om det verkar behövas.
Min häst är inte så rädd av sig. Hon har haft presseningar på ryggen bland annat. Men jag får väl testa och se!
 
Finns också risk att hästen kommer på att det är skitläskigt med vissa typer av skinn :grin: Min gammelhäst, stabil ridhäst sen 18 år, är inte alls förtjust över att ha ett större renskinn under sadeln eftersom det är ett hästätande monster, kan bara tänka mig vad som skulle säga om man försökte ha det över sadeln så hon såg det ännu mer. Fårskinn har dock inte varit några problem hittills.

Men det är väl bara att prova och eventuellt modifiera med lite snören för att fästa det om det verkar behövas.
Vet dock inte om jag ska ha en fårskinn- eller renskinnsfäll endast över och ett schabrak under sadeln, eller om jag ska ha under sadeln också. Vad tror du? Min häst är en expert på att plåga upp magen och gjorden är i precis storlek och har för tillfället inte råd att köpa en ny gjord. Vet inte om en fäll får plats under?
 
Det hade jag inte tänkt nej. Kanske blir lite svårt att sätta en gjord över sadeln?
Har sett folk göra så jag tror inte det är ett problem i sig. (sadeln under såg vanlig ut men kanske inte var det)

Typ såhär (svårt hitta foto på det. Men man har ju vanliga gjorden såklart och sedan bara en till över alltihop) finns till och med sadlar som har utrymme för den extra gjorden över sadeln.

1638256573096.jpeg
 
Vet dock inte om jag ska ha en fårskinn- eller renskinnsfäll endast över och ett schabrak under sadeln, eller om jag ska ha under sadeln också. Vad tror du? Min häst är en expert på att plåga upp magen och gjorden är i precis storlek och har för tillfället inte råd att köpa en ny gjord. Vet inte om en fäll får plats under?
Om sadeln passar hästen med ett vanligt schabrak under, ska du inte ha fårskinn under, det blir som att ha ett par tjocka raggsockor i ett par gympaskor som passar med tunna sportsockor.
Dessutom kommer du hamna väldigt långt från hästen om du har fårskinn både under och över sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 874
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 291
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 243
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp