hel eller krossad havre?

Uppenbarligen är du endast ute efter att sätta dit mig på de ställen där jag formulerat mig dåligt så jag tänker avbryta denna värdelösa debatt nu och än en gång hävda;

"men detta är ju givetvis endast min egen ödmjuka åsikt"

/=)
 
Nej, jag är inte ute efter att "sätta dit dig", utan försöker reda ut hur du tänker och varför. Med ditt resonemang försvinner alltså hälften av näringen i havren om hästen får den hel. Det borde i så fall även gälla människors mat. Om jag krossar kakorna innan jag äter dem, blir det mindre kalorier då?

Det enda som MÖJLIGTVIS kan hända är att hästen tar upp näringen SNABBARE. Men en häst som kräver så pass mycket energi bara för att smälta maten lär ha stora problem med sin matsmältning.

Jag försöker bara få dig att förstå att du förstått fel någonstans, och det absolut inte finns dokumenterat det du påstår någonstans. Inte ens din "källa" håller med dig. Varför är du så envis när du inte kan komma med fakta?

Om det du säger stämmer är det ju rent korkat av alla som har flera hästar att inte ge krosshavre. Tänk så ekonomiskt att ridskolehästarna bara behöver 2 kg havre i kross istället för 4 kg hel havre!!

En sak till. Energin som nämns (t.ex 10 MJ) är OMSÄTTNINGSBAR energi. Återigen, skulle det du säger stämma skulle den omsättningsbara energin för krossad havre vara högre och nämnas både högt och lågt av agronomer, fodertillverkare osv.
 
Ok! jag gör ett sista inlägg men mest för att du tydligen har hakat upp dig på mej av nån anledning så jag börjar;
Nej, jag är inte ute efter att "sätta dit dig", utan försöker reda ut hur du tänker och varför. Med ditt resonemang försvinner alltså hälften av näringen i havren om hästen får den hel. Det borde i så fall även gälla människors mat. Om jag krossar kakorna innan jag äter dem, blir det mindre kalorier då?

Nej men det var en dålig liknelse, du får ju typ jämföra med att äta banan med skal på eller nåt. Sen är det väl så att du verkar se saker endera i svart eller vitt och jag ligger väl i en gråzon kanske jag menar tanken var väl att det inte skulle bli en avhandling om matens väg genom hästens inre ihär i tråden utan en mer kortfattad sammanfattning där man kunde få en fingervisning om hur jag lärt mej. (vi kommer ju lite in på matsmältning och skita ut havren hel IGEN)


Jag försöker bara få dig att förstå att du förstått fel någonstans, och det absolut inte finns dokumenterat det du påstår någonstans. Inte ens din "källa" håller med dig. Varför är du så envis när du inte kan komma med fakta?

Hur vet du var jag har fått min info i studiecirklarna ifrån??!! Och hur vet du att min källa inte håller med mig du vet ju inte vem min källa är eller hur?!! Du vet ju inte NÄR jag gick på Bollerup om det är den källan du syftar på och inte heller vem/vilka som undervisade där då ELLER HUR!!


Om det du säger stämmer är det ju rent korkat av alla som har flera hästar att inte ge krosshavre. Tänk så ekonomiskt att ridskolehästarna bara behöver 2 kg havre i kross istället för 4 kg hel havre!!

Jag kan bara hänvisa till mitt första inlägg - Så här är det har jag fått lära mig! Kross behåller näringen i ca 3 dagar så ska man anväända det får man ha nästan ha egen krossare eller nära till bonden eftersom man måste hämta 2ggr/vecka. Åtgången blir den samma

egentligen har du väl svaren på nästan alla dina frågor om mitt resonemang i mitt första inlägg (jag kan dock hålla med om -och det har jag tidgare medgett - att det är lite svamligt) och än en gång poängtera mitt motto nedan...
 
Så här är det har jag fått lära mig! Kross behåller näringen i ca 3 dagar så ska man anväända det får man ha nästan ha egen krossare eller nära till bonden eftersom man måste hämta 2ggr/vecka

Återigen: DU HAR FÅTT LÄRA DIG FEL!!! Näringen försvinner ingenstans. Det som händer är att den HYGIENISKA kvaliteten försämras snabbt när skalet "öppnas". Om det nu var länge sen du gick dina kurser tycker jag du ska uppdatera dig. Och om du hänvisar enbart till Bollerup och inte uppger vem där du fått uppgifterna av, så kan jag ju bara tala med den som finns där nu, eller hur. Och kanske det borde ringa nån klocka om de inte lär ut så NU.

Jag har "hakat" upp mig på dig för att du benhårt håller fast vid gamla missförstånd och tyckanden som inte har någon förankring i verkligheten, och dessutom SPRIDER detta istället för att försöka ta reda på den kunskap som finns att tillgå idag.

Åtgången blir den samma
Här säger du ju emot dig själv igen! Om man ska ge samma mängd i VOLYM så blir det ju inte alls samma åtgång, utan bara hälften. Eller betalar du bonden i volym?
 
Ja, vi säger väl att du har rätt då om nu det får dej att släppa taget, I slutändan fodrar jag ju mina hästar som jag vill och efter vilka principer jag vill, och preciiics som jag skrivit hela tiden SÅ HÄR ÄR DET HAR JAG FÅTT LÄRA MEJ jag skriver inte att det är den enda tänkbara teorin (eller ska du omvända mig från sosse till moderat eller tvärtom också?? =)) och fortsatt har jag också hela tiden påpekat "se nedan" och där står "men detta är ju givetvis endast min egen ödmjuka åsikt" och även om det inte renodlat handlar om åsikter i denna debatt så ger det väl en fingervisning om att var och en givetvis tycker som den vill och att JAG INTE FÖRSÖKER omvända någon till något den personen inte tycker verkar rimligt!! =)

F Ö kan du se i det allra första inlägget i denna tråd att havren är inköpt i kg men portioneras i liter så man kan ju anpassa sig lite också eller hur (du vet gråzonen =))!
 
Jag FÖRSÖKER faktiskt förstå hur du tänker!! Men jag undrar om du ens själv förstår vad du egentligen menar.
 
Jag ger alla mina hästar krossad havre, har egen kross och tänk på att allt inte väger lika mycke som du skrev i ett tidigare inlägg jag vägde upp en liter krossad havre hemma och det var 0,7 kg så det beror lite granna på hur mycke man krossar eller om man knäcker skalet så , tänk lite själv på ibland hur du skriver eftersom du ibland kan vara lite väl snabb på att kritisera andra människor här inne på hur de skriver alla kanske inte är lika bra på att formulera sig som du. Inte så att jag säger att du har fel men det är inte kul att läsa alla påhopp :smirk:. Sen är det faktiskt så att vissa ridskole hästar hade mått bättre av att få äta krossad havre eftersom en del slänger i sig maten jobbar själv på ridskola och mockar och ibland kommer mer än hälften av havren ut hel och inte bara skalen då. Att jag ger mina krossad beror på att jag tycker att unghästarna kan behöva det eftersom de bytar täner osv osv :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
630
Senast: Nordthor
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
605
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 150
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp