hel eller krossad havre?

B

blondi3958

Vad skall jag välja?
Krossad havre håller väll sig inte så fräch hur länge som hellst eller?
30kg lär räcka ett antal månader åt min häst.Han kommer att få ca. ½ liter.
 
om han ska få en halvliter så antar jag att du menar en halvliter hel havre? ½ L krossad är ju ingenting.
f.ö. så tycker jag att hel havre känns fräschare :)
 
Hel havre. Till friska vuxna hästar finns det ingen anledning att ge kross.
 
Så hel havre blir det.
Tänkte bara efter som krossad havre kanske ger mer än hel.
Vissa havre korn kommer ju ut hela.
 
Så här är det har jag fått lära mig! Kross behåller näringen i ca 3 dagar så ska man anväända det får man ha nästan ha egen krossare eller nära till bonden eftersom man måste hämta 2ggr/vecka. Åtgången blir den samma volymmässigt eftersom en skopa hel havre väger visserligen mer men samma skopa kross ger samma näringsintag eftersom hästen tillgodogör sig den "skalade" havren bättre. Alltså -man kan ge hästen lika många skopor men inte lika många kilon för att det ska "ge" lika mycket. Ang havre som kommer ut hel visst har du rätt i att kross bryts ner bättre i hästens mage men handlar det inte om mer än 5-10% som kommer ut hel kan det vara försummbart eller värt att ge hästen nån näve extra för den som har svårt att hålla ständigt fräsh krosshavre!!
 
Vem har du lärt dig det av???

Hästen TUGGAR väl havren, alltså krossar den själv, alltså tar den upp havren lika bra och man ger samma I VIKT, absolut inte volym (om man inte har kross utan skal, men då får man problem att lista ut hur stor del som skalet utgjorde). Kolla de "hela" kornen som kommer ut, de allra flesta är bara tomma skal. Räkna hur många korn havre du har på 1 kg och räkna hur många som kommer ut... det är inte många gram precis.

NÄRINGEN försvinner inte någonstans när man krossar. Däremot har man "öppnat förpackningen" och den hygieniska kvaliteten sjunker fort, alltså havren blir dålig, precis som mjölk och smör blir.
 
Bollerups lantbruksinstitut i Skåne samt ett antal Foderlära studiecirklar. Dessutom är det väl ganska logiskt att det det går åt mer energi för hästkroppen/magen att bryta ner skalet innan den kommer åt näringskärnan än när den finns frilagd bara att tas upp i kroppen direkt Den logiken behövs ingen foder kurs för eller hur!! =) Detta gör ju att eftersom det inte går åt lika mycket energi för att komma åt näringen behöver man ju heller inte tillföra lika mycket... Så en relativ jämförelse brukar vara att ge samma giva i volymmängd räknat vid tex byte från det ena till det andra, sen kan man ju justera med lite mer eller mindre om man så önskar men det förutsätter ju givet vis att vi talar om artt man använder samma havre. Men nu halkar vi ju in på en helt annan fråga!!
 
Jag har också fått lära mig att hästen tar upp näringen bättre från krossad än hel havre, även om hästen "krossar" själv så blir det inte samma sak. Vad gäller hållbarhet, så finns näringsvärdet kvar i ca två veckor efter krossningen, därefter sjunker näringshalten. Men sen om det jag har fått lära mig är rätt, det är ju en annan sak... :smirk:
karin
 
Men snälla nån. Tänk LOGISKT. 1 kg havre innehåller ca 10 MJ och är ungefär 2,4 liter. 2,4 liter krosshavre blir ca ½ kg, alltså 5 MJ. Påstår du då att 5 MJ plötsligt räcker om hästen behöver 10 MJ?

Hästen TUGGAR havren. Ditt resonemang om att hästen måste bryta ner skalet först bygger ju på att hästen sväljer havren hel. Krossad havre innehåller också skal som hästen fortfarande ska bryta ner = samma energi.
 
Bollerups lantbruksinstitut i Skåne
Du behöver nog gå en ny kurs. Jag har nyss pratat med den som är foderlärare på Bollerup (HB) och hon lär ut att man använder KILO och inte volym. Jag frågade specifikt om havre och det var ingen skillnad, utan kilo användes.

En snabbkoll med de agronomer jag kunde få tag på på kort varsel, och de säger exakt samma sak.
 
Självklart fodrar jag också mina hästar i kg och inte i volym det jag ville göra klart och kanske var otydlig med var att man kan ge samma giva hel eller kross för även om det är en massa tomma skal med i krosset så tar hästen åt sig näringen bättre så man behöver inte öka givan i förhållande till hel havre.
Blev det tydligare nu =)
 
Alltså -man kan ge hästen lika många skopor men inte lika många kilon för att det ska "ge" lika mycket.
Självklart fodrar jag också mina hästar i kg och inte i volym det jag ville göra klart och kanske var otydlig med var att man kan ge samma giva hel eller kross för även om det är en massa tomma skal med i krosset så tar hästen åt sig näringen bättre så man behöver inte öka givan i förhållande till hel havre.

Du säger liksom emot dig själv...
 
Jag ser vad du menar... Fingrarna gick fortare än jag hann med =) det är svårt att förklara det man tänker i skrift så det blir tydligt och klart för någon annan ibland.
Men jag hävdar ändå min åsikt om att man kan ge samma giva havre hel eller kross eftersom näringsupptaget blir bättre av kross. MEN jag säger inte att det ena eller andra är att föredra där får man väga för och nackdelar själv.
Mina hästar äter hel havre!!
och om min åsikt stör dig fortfarande hänvisar jag till nedan =)
 
Jag anser att alla hästar som tillgodogör sig hel havre, ska få det i stället för krossad.
Jag har alltid lärt mig att det är nyttigt för hästens tänder att själv få "krossa" havren.

Men om hästen av ngn anledning tex har dåliga tänder, eller börjar bli gammal och inte kan tillgodogöra sig helhavre, bör man ju då ge krossad eller stöpt havre.

Min nu 21-åriga häst äter fortfarande helhavre, som han tillgodogör sig fullt ut av.

Dessutom kan man ju lagra hel havre så mkt längre än krossad.
 
Men tror du på fullt allvar att hälften av energin i havren går åt extra för att smälta hel havre jämfört med krossad?
 
Havre behöver ej krossas. Fodertester är gjorda och visar att det inte finns någon fördel att krossa havre. De ända som behöver krossad havre kan vara äldre hästar. Havren om den är krossad blir ganska fort "härsken"
 
Om man har en häst som blir het av havre så kan det hjälpa att krossa den, för då försviner vissa fettsyror..

Man kan oxå tänka sig att havren blir "dammigare" av att krossas.
 
Bra att du skrev "kan" hjälpa. På vissa hjälper det inte ändå tyvärr.
 
Det är ju faktiskt så att det inte finns några klara regler,, när det gäller hästar el hur.. även fast vissa hävdar motsatsen :smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 075
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 821
Senast: Enya
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 091
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp