hela sulor utan styltor?

dreampower

Trådstartare
Då hästen haft flera hovbölder senaste månaderna har hon fått hela sulor runt om och när hon skoddes förra veckan vågade jag inte byta till snösulor pga detta. Nu har Sven kommit med snön och hon får förstås styltor - är det någon som har något bra tips hur jag undviker dem till nästa skoning? Finns så många fiffiga människor här :)

Ska beställa ett par Polarpads, men tänkte ifall det finns något husmorsknep :D
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Fast hon har redan hela sulor - vad blir skillnaden om man även stoppar dit glasslock? Eller fäster inte snön lika bra på dem?
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Silikonspray på sulan. Passa så att det inte kommer överallt annars bara. Snorhalt!
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Har samma problem. Provade förra vintern med att ha både hel sula och snösulor, funkade kanon! Kommer att ha det i år oxå.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

kan någon förklara detta glasslockande för mej?
glömde :o säja till skoaren sist att jag vill ha gummin till hästen..
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Har samma problem. Provade förra vintern med att ha både hel sula och snösulor, funkade kanon! Kommer att ha det i år oxå.

Så har jag också, varje vinter. Att köra bara med hel sula är ju som att vara självmordsbenägen när det gäller min häst. Klabbar värre än helt utan. Men med snösula i så funkar det super!
 
Sv: hela sulor utan styltor?

kan någon förklara detta glasslockande för mej?
glömde :o säja till skoaren sist att jag vill ha gummin till hästen..

Man klipper till en sula och klipper ur för strålen. Jag brukar rita av hoven på ett papper först så att storleken stämmer, sulan ska vara så pass stor så den hamnar under skon nån millimeter så den hålls på plats. Trycket utåt ska hålla den på plats.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Har samma problem. Provade förra vintern med att ha både hel sula och snösulor, funkade kanon! Kommer att ha det i år oxå.

Har jag kört tre vintrar nu, funkar super. (Har dessutom ringskor fram, så hel sula + ringsko = gjutform för styltor. Men en snösula över så blir det super)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

tack!, går det med typ jogurtburkslock eller är de för tunna? ( de där ämbaren )
 
Sv: hela sulor utan styltor?

KL.

Jag gillar inte alls vad jag läser i denna tråden och blir helt nervös:nailbiting:. Hovis monterade hela sulor på min eftersom snösulorna hen saluför (= de som fanns tillgängliga när jag skulle få hästen skodd) enligt hen inte passade i överrullningsskorna. Jag funderade lite över lösningen med hela sulor men har ingen tidigare erfarenhet av hela sulor vintertid, har bara haft snösulor eller utan.

Vet någon om det finns snösulor som passar skor av typen Natural balance?
 
Sv: hela sulor utan styltor?

KL.

Jag gillar inte alls vad jag läser i denna tråden och blir helt nervös:nailbiting:. Hovis monterade hela sulor på min eftersom snösulorna hen saluför (= de som fanns tillgängliga när jag skulle få hästen skodd) enligt hen inte passade i överrullningsskorna. Jag funderade lite över lösningen med hela sulor men har ingen tidigare erfarenhet av hela sulor vintertid, har bara haft snösulor eller utan.

Vet någon om det finns snösulor som passar skor av typen Natural balance?

Varför skulle inte vanliga huf grips passa? För att det blir tryck i t ex tån? (Jag har inte stenkoll på NB-skor). Annars så huf grips är ju mjuka och böjliga och formar sig till alla skor. Däremot kan just tryck av slangen ställa till det.

De absolut bästa sulorna jag provat, som dock inte fungerade på andra vis till min häst, är pro pad. Googla pro pad sula. Men den passar inte alla hästar.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

För att formen på skorna inte överensstämmer med sulans och "listen" då hamnar fel (för nära strålen) om jag fattat saken rätt. Sulorna är ju anpassade efter vanliga "runda" framskor och NB är tvära i tån.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

För att formen på skorna inte överensstämmer med sulans och "listen" då hamnar fel (för nära strålen) om jag fattat saken rätt. Sulorna är ju anpassade efter vanliga "runda" framskor och NB är tvära i tån.

Har du provat, alltså provat lägga i huf grips och lägga på? Nu vet jag ju inte exakt hur NB blir, men jag har inte haft problem på den med backad tå och tvär tå jag hade huf grips på.

Annars som sagt - kör dubbla sulor =)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Meglio
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp