Helgipsat ben

ifuh

Trådstartare
Hej!

Pga levnadsglad konvalescenthäst och att matte kom i vägen för hovarna så ligger man nu med helgipsat ben, från ljumske till ankel. Min fråga är om läkaren brukar säga antalet veckor av gips redan från början eller om man gör återbesök bara för att kolla läkningen och gipsar om?

Har aldrig varit gipsad innan och vill gärna slippa detta helvete och åka till min häst...

Om det har någon betydelse så är inte benet av utan har fått typ lösa benbitar precis nedanför knäet ( det jag vet) och jag är kallad på återbesök efter 2 veckor med gips.
Tacksam för era tips o tankar
 
Hej!

Pga levnadsglad konvalescenthäst och att matte kom i vägen för hovarna så ligger man nu med helgipsat ben, från ljumske till ankel. Min fråga är om läkaren brukar säga antalet veckor av gips redan från början eller om man gör återbesök bara för att kolla läkningen och gipsar om?

Har aldrig varit gipsad innan och vill gärna slippa detta helvete och åka till min häst...

Om det har någon betydelse så är inte benet av utan har fått typ lösa benbitar precis nedanför knäet ( det jag vet) och jag är kallad på återbesök efter 2 veckor med gips.
Tacksam för era tips o tankar

Jag har inte haft mer än halva benet gipsat så jag vet inte om situationen är densamma för dig, men för mig var återbesöket undersökning, omgipsning, information om läkningstid. Första besöket (akuten) var mer "lappa ihop", andra var mindre stressat och mer informativt. Sen när gipset togs bort så var det ju sjukgymnastikutvärdering och uppföljningar.

(Jag hade ett brutet ben och det blev dessutom gipsat i fel vinkel, vilket resulterade i nio dagars rejäl smärta innan benet gipsades om.)
 
Fick du ingen info alls om gipstid?
När jag varit gipsad var det gipsstövel i tre veckor bara, då inget som var av utan bara sprickor och småskador.
En ful fraktur i en handled (med operation) krävde tre månader (!!!), varav 7 veckor var hela jäkla armen. Så det kan verkligen variera.
Men jag har alltid fått den infon i samband med gipset.
 
Jag fick information direkt om hur lång gipstid som var brukligt vid min typ av skada (benbrott). 3 månader var väntat men jag fick gå i 4 månader, förmodligen för att brottet aldrig opererades men det hade varit ett gränsfall (benpipor lite omlott). De första 6(?) veckorna hade jag gips från ljumsken ner till tårna.
 
Jag fick 8 veckor med helt gips eller var det 12 veckor? På återbesöken gipsades det om då benet blev mindre svullet. Super när jag fick plats gips. Mycket lättare än vanligt gips. Sen gick jag med skadade benet som när man går vanligt utan att belasta hade kryckor mins ej hur länge. Sen fick jag börja belasta mer om mer men med kryckor. Jag hade en fraktur i knät på tibia.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
AJ, det hugger till lite i mig av att höra er skadehistorik, måste gjort ont!! Tack så mycket för era svar, verkar som det är lite olika bud om vad som gäller, säkert beroende på skada men återstår att se vad som gäller för mig... Jag önskar ju att de här två veckorna ska räcka eftersom benet inte är helt av men man vet ju aldrig!

Kan ju passa på att fråga er med erfarenhet, hur länge dröjde det innan smärtan gav sig för er, det värsta?
Önskar också tips på hur man klarar det vardagliga livet ☺ Att ta sig till badrummet och duscha o sköta sina behov är ju världens kraftansträngning.... och vågar man stå i duschen med soppåse om benet? Just nu balanserar jag på badkarskanten med benet utanför vilande på toalettstolen och blir helt slut Gillar inte att vara såhär passiv heller!! Ska aldrig mer underskatta värdet av att klara av de vardagliga sakerna smärtfritt för resten av mitt liv, det är
en sak som är säker
 
För mig tog det cirka 2-3 veckor innan den värsta smärtan lagt sig och jag inte behövde knapra smärtstillande. Jag fick en hel del hjälp av en sjukgymnast redan på sjukhuset som ordnade så att jag fick hjälpmedel för att klara vardagen. Hon fixade bl.a. en pall jag kunde sitta på i duschen. Benet paketerade jag i en plastpåse och så kunde jag sitta på pallen när jag duschade. Jag fick också en förhöjd toasits, en gripklo som jag kunde använda för att sträcka mig efter saker.

Vid den tiden hade jag också cirka 20 kaniner (födde upp ullkaniner) så hon ordnade även en rollator till mig så att jag klarade av att sköta kaninerna lättare eftersom det är svårt att bära saker när man går på kryckor. Gåstolen jag fick först fungerade inte så bra.

Det blev ju en hel del passivitet under den här tiden. Varje dags projekt var att ta sig till brevlådan och att mata kaninerna. Jag hade ingen TV heller och hade inte heller hunnit skaffa någon dator. (Det här var cirka 15 år sedan.) Men jag började brodera och lärde mig att trampa spinnrocken med "fel" fot :) . Men visst, lusten att klättra på väggarna kom ändå.
 
Man hittar metoder för det mesta :)
Med gipsat ben satt jag helst på pall i duschen, så hade man bättre koll på benet. Soppåsar och tejp i all ära, men det blir inte tätt. Då hade jag under en tid även kateter med tillhörande mysig slang att hålla koll på :angel:

Med gipsad arm hade jag en krok på duschdörren att hålla i för att orka hålla upp armen.
 
Önskar också tips på hur man klarar det vardagliga livet ☺ Att ta sig till badrummet och duscha o sköta sina behov är ju världens kraftansträngning.... och vågar man stå i duschen med soppåse om benet? Just nu balanserar jag på badkarskanten med benet utanför vilande på toalettstolen och blir helt slut Gillar inte att vara såhär passiv heller!! Ska aldrig mer underskatta värdet av att klara av de vardagliga sakerna smärtfritt för resten av mitt liv, det är
en sak som är säker
Du skulle behöva en badkarsbräda som du kan sitta på. Det är olika hur det funkar i landet men här kan man antingen låna en från vårdcentralen eller så gör arbetsterapeut från kommunen hembesök och monterar en.
 
Sopsäck av tjockare varianten och några varv med el tape funkar fint när man skall in i duschen. Var noga att det sluter tätt. Det läcker lätt in vatten. Men man blir rätt hår fri där tapen suttit... Hade en pall till ute möblerna i duschen. Det funka ok. Gipsade benet stack jag ut på en stol på utsidan duschen.

Det tog cirka 2 veckor efter min knä operation innan det bliv ok smärta. Tog Alvedon första veckan. Jag är inte smärt fri ännu och det lär jag inte bli tror jag. Men det är nog beroende på vad skadan sitter. Min var i knä leden och mitt brosk är så gott som obefintligt. Men akupunktur är guld för mig :) Men det är nog snart 18-20 år sedan eller något sådant. Oj vad tiden går fort ...

Mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 721
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: Jen80
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som är duktig på knän och kanske vet vad som är fel på mitt...?! Jag har en fundering kring mitt knä där jag kan...
Svar
3
· Visningar
489
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp