Helig Bürma?

S

Spider84

Tjejen som bor på gården där jag har min häst har en så underbar katt och när jag frågade vad det var för ras så fick jag svaret: Helig Bürma. (stavas det så?)
Denna katten har varit innekatt hela sitt liv fram tills att de flyttade så hon är lite osmart ute. Viker inte för bilar m.m så hon kanske inte ger en så där jätte bra bidl av den kattrasen. :confused:
I vilket fall är hon mycket tillgiven och så himla underbar i pälsen (gräddfärgad men mörkbrunt ansikte, tassar och svans).

Nu är det inte så att jag vill ha katt just nu, men i framtiden (när jag inte bor i lägenhet) så vill jag det och denna kattras står högt på listan!

Är det någon som vet något om rasen? Hemsida?
Vad kostar de att köpa, hurdana är de, passar de som gårdskatt (inne och utekatt), behöver pälsen myxket omvårdnad för att slippa knutar m.m, inte för att jag har något emot vården, men det kan vara bra att veta?
Okej det blev många konstigt ihop dragna frågor, men jag hoppas att det går bra ändå.
 
Det måste vara en helig Birma du menar..
Jag har själv en hona och 3 små kattungar.Birman är en väldigt lättskött ras som går att ha både inne och ute.
Hade 2 Birmor när vi flyttade till landet och det var inga problem att släppa ut dem 12 och 7 år gamla som alltid hade varit innekatter.Pälsen är lättskött,kamma någon gång ibland och bada om man så vill.
Det är jättetrevliga personligheter,enda negativa jag kan säga är att de är lite egotrippade,mina flyttar sig inte gärna när jag kommer med bilen,har de satt sig där så bestämmer de själva när det är dax att gå.Annars är de jättetrevliga,keliga och snälla.
Jag tror att de ligger på 5-6000 för en renrasig,ofta kan man köpa en billigare om det är något defekt i färg,det går ju inte att ställa ut dem om de inte är bra tecknade.
Personligen föredrar jag den brunmaskade men de finns i många olika maskfärger./Ulli
 
Jag har vänner som har perser såväl som birma och jag törs nog påstå att det är mer jobb med pälsvården på en perser än på den semilånghåriga birman. Visst finns det individer som är både lättare och jobbigare inom bägge raserna men det generella är nog att persern kräver mer.
 
Tja, jag har ett ex som hade perser och kände även en annan som hade birma. Var ingen större skillnad på de katterna pälsmässigt. :smirk:
 
I så fall var det ett unikt exemplar.
Birman behöver inte alls samma pälsvård som en Perser.
(Har fött upp ett par stycken).
Det är en väldig skillnad om katterna är rastypiska. :banana:
 
Jag håller med Ulli, det måste vara Helig Birma (om den har vitt på tassarna) däremot tror jag att de är något billigare, kanske 3-5000 för en kattunge.
 
Oj då vad fel det kan bli när man bara hör ordet och inte ser det nedskrivet: självklart är det en Birma jag menar.

Jag var inne och kollade på: www.birma.nu och tittade runt en del bland bilderna. Den katten som jag nämnde är mycket finare tecknad (enligt mig då). De flesta på bilderna hade bara lite färg i ansiktet. Hon som jag sett är hela ansiktet och lite bakom brunt och mycket på tassarna och hela svansen = jätte fint.

Det kanske är svårt att hitta katter med så mycket färg?
 
Maskade katter blir mörkare och mörkare med åldern, så förmodligen såg du mest bilder på unga katter, eller så var katten du träffade gammal. Men självklart finns det individuella variationer också, en del blir mörkare än andra. Idealet är en riktit mörk mask, men att kroppsfärgen förblir gräddvit, dvs man ha vill ha kontraster.

Sen så kanske de katter du kikade på inte hade samma maskfärg heller. De brunmaskade blir mörkast i masken, eftersom deras grundfärg är svart. En chokladmaskad birma tex blir ju förstås inte lika mörk, utan chokladfärgad i masken.
 
Såg på "Släkten är värst" igår och fick se en katt som var väldigt lik Birman, men som de kallade för "Himalaya" (rasen alltså). Är det en nära släkting till Birman?

Hur är det med de katterna?
Tyckte Birman såg trevligare ut både till utseendet och uppförandet, men det är ju inte mycket man kan se på en film om en ras... :crazy:
 
Katten var en colorpoint perser, kallas ofta för himalayan i usa, eftersom färgen maskad heter så på engelska.
Det är egentligen ingen egen ras, utan bara en färg på perser, men den avlas vad jag vet nästan för sig själv, alltå man parar inte helfärgade perser med colorpoint perser.

En colorpoint perser har samma temperament och skötselkrav som övriga perser
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 230
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 167
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 910
Senast: Lona
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 260
Senast: hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp