Heliga vattenhinkar? (långt)

bigganl

Trådstartare
Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här.

I söndags gick jag till mina hästar i beteshagen. Mitt bete ligger vid ett annat stall. Ägaren till detta är en väldigt trevlig man som jag har väldigt bra kontakt med. Han hyr ut sina boxar och har ingen egen häst. Hade hunden med mig och eftersom det var väldigt varmt ville jag ge honom vatten. Min hink, som fanns där dagen innan, fanns inte kvar. Min tanke var att någon kanske lånat hinken och bara glömt ställa den tillbaka. Jag gick in i stallet för att leta efter hinken. Såg att det fanns bilar där, men såg inga människor. Jag letade efter hinken, men fann den inte. Däremot fann jag ett antal andra hinkar som stod längst in i det utrymme där jag sätter på vattnet. Jag tänkte att jag lånar en av dessa. Gick ut och gav hunden vatten samtidigt som jag gick igenom hästarna.
Efter en stund när jag var klar tvättade jag ur hinken jag lånat och gick för att lämna den tillbaka. Utanför stallet står en kvinna jag inte tidigare träffat. Jag vänder mig emot henne och säger hej. Hon tittar på mig med is i blicken och frågar om det där är min hink. (med ett tonfall som sände giftpilar). Jag förklarar då att det inte är min, att jag lånat den för att min är borta, men att jag ska ta med en ny hink till nästa gång. När jag kommit till att hinken inte är min vänder hon bara ryggen åt mig. Jag blev rätt förvånad, men fortsatte ändå svara. Trodde väl att hon kanske ville lyssna även om hon inte visade det. Hon hade ju trots allt frågat och borde vara intresserad av svaret) När jag var klar svarade hon inte. Reagerade inte alls utan fortsatte bara tvätta ett bett med ryggen mot mig. Jag insåg att hon inte alls var intresserad av mitt svar. Jag ställde tillbaka den rengjorda hinken på samma ställe, hälsade på de andra två som då var i stallet och sen gick jag hem igen.

När jag dagen efter var och drack kaffe hon mannen som äger stallet berättade han att de som hyr hade varit upp till honom och frågat vad jag var för en konstig människa som går in och bara tar en hink. Stallägaren hade då bara sagt att jag lånat den och ställt den tillbaka så han tyckte inte det var något att göra en affär över, men hästägaren tyckte jag hade betett mig väldigt illa.

När jag fick höra detta blev jag ännu mer förvånad för jag fattar ärligt talat inte vad som varit så hemskt i detta. Jag skrev en lapp i morse, men en förklaring där jag också bad om ursäkt om jag gjort någon upprörd. jag åkte till hagen, tittade till hästarna och lämnade den innan jag åkte till jobbet. Jag tänkte att eftersom hon som frågade mig häromdagen inte ville lyssna så kanske ingen av de andra heller vet varför jag lånat denna hink. När jag kom dit var en av hästägarna där. Jag hälsade och sa att jag bara ville lägga lappen där. Han kom emot mig och halvskrek "vad är du för en person som bara kommer här och är arrogant och otrevlig?" ......... Gissa om jag blev förvånad?
Jag försökte säga att jag ville att alla skulle läsa lappen så de fick en förklaring. Han började omgående prata i munnen på mig. Jag försökte upprepade gånger prata, men han pratade bara själv då. Tror inte han hörde nästan något av vad jag sa faktiskt. Han upprepade att jag är arrogant och otrevlig och att jag inte hälsat sist. Jag försökte säga att jag visst hade hälsat, men jag tror inte han hörde det heller eftersom han började prata själv igen. När jag gick till bilen så ropade han att om jag varit i stall tidigare så borde jag veta att hinkar är det sista man lånar ut. En hästägare lånar aldrig ut sin hink. Jag svarade att jag faktiskt aldrig varit med om det förut. Jag avslutade med att säga att jag bara ville be om ursäkt och att jag inte alls ville göra någon upprörd. Sen åkte jag till jobbet rätt ledsen. Det här kändes inte alls bra.
Visst kan man ha hinkar till speciella ändamål som man inte vill låna ut, men då brukar de inte stå många i en stapel i en smutsig skrubb. En sådan hink vill jag ha separat i så fall.

Jag vill inte ha något bråk. Stallägaren är jättebra och betet likaså. Det är också bra att det finns ett stall på plats om något skulle inträffa. (Men får jag inte ens låna en hink utan att det blir katastrofstämning så kommer inte mina hästar att få gå innanför stalldörrarna, det förstår jag ju nu.) Jag vill hellre ha ett bra samarbete/bra kommunikation med dem. De har hästar där, jag har hästar där (på sommaren). Det vore ju bäst för alla om vi kom bra överens tycker jag.
Stallägaren har jag pratat med och han tycker inte jag ska bry mig så mycket om dem. "han är totalt utan humor så bry dig inte om det du"

Jag är frågande till hela grejen. Hur kan ett lån av en hink ställa till ett såndant rabalder? Vad får ni för tankar om detta? Borde jag agerat annorlunda? Hur skulle ni själva gjort?
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Hej
Jag säger som stallägaren att bry dig inte om sådana människor, för de mår så dåligt i sig själv att de vill att alla andra ska göra det också.

Knäppgökar finns det gott om

En hink är inget att bråka om, framför allt om den som lånar gör rent efter sig.
Styrkekram till dig. :banana:
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Håller helt med Pali! Tycker inte du gjorde nåt fel alls, stall brukar ju ha gott om "offentliga" vattenhinkar, och har du din häst där borde det vara självklart att låna en hink till nåt så enkelt som att ge en hund lite vatten. "Normala" människor borde inte reagera sådär, kan inte vara nåt roligt stall att stå i... ;)
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Ja jag har hästarna där i en beteshage, men jag använder ju inte stallet. Det är hagen jag har och så tar jag vattnet från stallet. De verkar tycka att jag är en inkräktare på nåt vis. Kanske vill de bara vara ifred och inte ha alls med andra att göra? jag vet inte, men det är den känslan jag får av det hela.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Eh... det är fel i huvudet på de där människorna. Ignorera!

Ingen vettig människa får spel för att man lånar en vattenhink.
Framförallt inte om hinken står staplad med en massa andra hinkar i en skitig skrubb.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag har varit med om väldigt liknande situationer och egentligen finns väl bara ett ord: Hästmänniskor... :grin:

En gång hade jag och min syster kvällsfodringen på ridskolan, alla hästarna hade sitt hö i boxarna - utom en som hade en höpåse stående i ett annat utrymme, alltså inte i stalldelen. Jag missade helt enkelt att den hästen inte hade något hö i boxen, eftersom jag var helt inställd på att alla hade det, och gav kvällsfoder som vanligt, släckte och låste.
Blev väckt på morgonen av hästens ägare som ringde och skällde ut mig efter noter om hur dum i huvudet jag var som låtit hennes stackars häst svälta. :grin: Hästen i fråga hade rundbal i hagen och kunde alltså äta hur mycket han ville hela dagen, så att han råkade bli utan kvällshö EN natt dog han definitivt inte av. Jag bad om ursäkt trippla gånger, men hon pratade ändå inte med mig på en månad framöver, och hämnades dessutom genom att "glömma" att ge min häst foder varje kväll hon hade fodringarna. :grin:

Så du ser, att låna en hink utan lov kan vara förenat med dödsstraff! :devil: Jag förstår ändå ditt dilemma... Det är ju helt otroligt att man inte ska få låna en hink typ en kvart utan att någon går i taket för det. Och att sedan bli utskälld av någon helt annan som kanske inte ens såg situationen är egentligen skrattretande, men verkligen jättejobbigt för den utsatte, dvs dig. Jag tycker nog ändå som stallägaren, bry dig inte. Han vet ju vad det är för typer och han känner dig och har uppenbarligen en bättre relation till dig än de andra. Såklart att du ska kunna ha dina hästar kvar utan att skämmas, det är de andra som ska skämmas... Men somliga har tyvärr inget samvete. :grin:
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

:O

Slåt tillbaka med att någon minsann STULIT ( :O ) din hink! gör ett j*vla liv om det :devil:
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Oj vilka otrevliga människor :eek:

Vad är grejen egentligen? Att du lånade en hink eller att du överhuvudtaget gick in i stallet?

Försök skaka av dig den otrevliga situationen och tacka din lyckliga stjärna att du inte står i deras stall övriga året.

Sänder en kram till dig. Förstår att du blev ledsen.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag kan vara kinkig med mina hinkar och hunden. Men det är mest för jag har en skäggig hund som äter bland annat hästbajs. Dvs slafsar han i hästarnas hinkar är risken att hästarna sen vägrar dricka.

Men inte ens jag kan på minsta vis förstå reaktionen som beskrivs - du gjorde ju ren hinken efter dig?? Hade du låtit din hund dricka ur en fylld hink i en box och sen bara knallat iväg, då kunde jag förstått irritationen (men INTE reaktionen, så beter man sig inte). Men nu - nä, knepiga människor och släpp det, det är de som är knepiga och 'fel' - INTE du.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag har varit i stall många gånger tidigare och vet inte varför hinkar är det sista man lånar ut. Om någon hade vatten i en av mina foderhinkar skulle jag bli irriterad, men de står å andra sidan inte i en skrubb.

Det låter som att du träffat på personer som inte har alla hästar hemma och som inte verkar ha något viktigare att bry sig om än en hink!
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

:O

Slåt tillbaka med att någon minsann STULIT ( :O ) din hink! gör ett j*vla liv om det :devil:

Det hade jag gjort som "payback" ...

Sagt nåt typ "ja om alla lät bli ANDRAS hinkar skulle detta aldrig hänt :devil:"

Fast snacka om storm i ett vattenglas..
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

När jag läste rubriken så trodde jag att det var en metafor för något helt annat, när jag sedan läste tråden som såg jag ut såhär ---> :eek:

Jag hade nog inte ens kunnat hålla mig för skratt tyvärr utan bara - mitt i ett asgarv - ifrågasatt om de var seriösa och vad sjutton problemet egentligen var?

I min värld så var det där ett typiskt ickeproblem och de på seriöst allvar menar att du betett dig så fruktansvärt illa så kan de nog inte ha det så lätt i livet i övrigt. :crazy:
Nej men jag förstår att du blev ledsen, alltid jobbigt när man får skäll liksom. Men du har inte gjort något fel så som jag kan se det! :) Håller med stallägaren där, men tycker samtidigt att HAN borde ta sig ett snack med dem..
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Å herre gud! Att folk orkar! :eek:
Hade du varit helt främmande i stallet hade jag nog höjt på ögonbrynet, inte för att du tog hinken utan att du va runt i stallet. Men den reaktionen du fick är ju helt bisarr! Undra vad de är rädda för, smittorisk?
Jag lånar ofta hinkar som står vid det gemensamma vattenkranen. Tycker att om man vill ha hinkarna för sig själv får de stå någon annanstans eller märkas upp ordentligt.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Säger bara en sak: HÄSTFOLK :rofl:

Haha jag håller med, eller ett visst hästfolk ;)

KL

En del är bara såna..blir helt tokiga av att man lånar en pryl. För mig känns det inte konstigt alls om någon lånar grejer av mig..det känns liksom helt naturligt att råka glömma saker någon gång som man behöver och att behöva åka hem om man har en bit att åka för att man inte får låna känns bara fjantigt..
Det viktigaste tycker jag är att man lämnar tillbaka sakerna på rätt plats i rätt skick.

Har inga problem alls i stallet med att folk lånar en skopa foder i nödfall eller går in i mina skåp och lånar småprylar. Jag litar bara på att sakerna återställs som de var och hittills har det aldrig varit något problem..Har saker gått sönder har jag haft dem ersätta snabbt.

Tycker det känns bra mycket trevligare att hjälpas åt och lita på varandra. Man får så¨mycket tillbaka dessutom när man själv behöver..

Förstår att du tagit illa upp speciellt när man blir skälld på för en skitsak och något som du inte kunnat veta om..Det är ju mer normalt att man kan låna en hink i 3 sek som står framme i stallet. Hade jag varit hyresvärd att jag tagit ett snack med dem och sagt till dem att det finns trevligare sätt att säga till om något på och framförallt nyinflyttade har man överseende mot eftersom att det alla gör olika från stall till stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Oj vilka otrevliga människor :eek:

Vad är grejen egentligen? Att du lånade en hink eller att du överhuvudtaget gick in i stallet?

Försök skaka av dig den otrevliga situationen och tacka din lyckliga stjärna att du inte står i deras stall övriga året.

Sänder en kram till dig. Förstår att du blev ledsen.
Ja den frågan ställer jag mig: var det verköigen lånet av hinken de reagerade på eller det faktum att jag gick on i stallet? Det känns som jag gjort intrång. Han sa i morse bland annat att det var bedrövligt att jag inte hade presenterat mig när jag var där i söndags. Jag tyckte inte det behövdes då jag pratat med karln flera gånger, senast ett par dagar innan. Allt känns väldigt underligt.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Heder åt dig som behöll fattningen och fortsatte att vara trevlig! Precis så som man ska göra.
Du har ju lika stor rätt att vara där som övriga hästägare, om jag förstått det rätt? Att du "kan låna" stall mm efter överrenskommelse med stallägaren. Då är det väl honom dom får ta det med, du gjorde ju inget konstigt alls - helt normalt stallvett tycker jag.

Själv hade jag nog inte kunnat hålla humöret på bra nivå är jag rädd... om jag hade blivit så där otrevligt bemött, jösses - bara vända ryggen till under pågående svar!!! :mad: Vad är det för fel på vissa??
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Å herre gud! Att folk orkar! :eek:
Hade du varit helt främmande i stallet hade jag nog höjt på ögonbrynet, inte för att du tog hinken utan att du va runt i stallet. Men den reaktionen du fick är ju helt bisarr! Undra vad de är rädda för, smittorisk?
Jag lånar ofta hinkar som står vid det gemensamma vattenkranen. Tycker att om man vill ha hinkarna för sig själv får de stå någon annanstans eller märkas upp ordentligt.

På ett sätt är jag främmande i stallet, för de båda kvinnorna hade jag inte träffat innan. Jag är ju bara inne i stallet när jag nehöver sätta på eller stänga av vattnet eller hämta eltråd och liknande. Hagen ligger på mark som tillhör min höbonde och stallägaren föreslog att jag skulle ha hästarna där. Ham tycker om att det går hästar där. De han hyr ut till vill mog vara själva där och kanske "glömmer" att stallet faktislt inte är deras?
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Tja, jag tycker att din upplevelse med vattenhinken speglar samhället i stort. Jag sa just det idag till min sambo efter att jag öst ur mig allehanda icke nämnbara ord över en tysk som nästan körde över min häst. Det har blivit en tuffare attityd i samhället. "Jag" går först och bara "jag". Och inte bryr jag mig om någon annan. De är statister. Typ.

När det gäller vattenhinken så måste den där personen vaknat på fel sida. Eller så är hon inte vassaste kniven i lådan... Något är ju helt klart galet! Man blir inte arg över en hink... Som övriga sagt, du skötte dig superbra som höll dig lugn. Jag hade kanske inte kunnat det eller så hade jag blivit helt förlamad av förvåning. Återigen - hästfolk! :p Ska lägga denna historia i lådan med "fantastiska" hästhistorier"! :rofl:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 004
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
918
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp