Bukefalos 28 år!

Helinackordering eller kollektivstall?

H

Horsemate

Vad är egentligen bäst? Att stå i kollektivstall och göra större delen av jobbet själv som ex utsläpp insläpp osv eller att allt ingår och att det kostar lite mer? Vad tycker ni?

Själv står jag i kollektivstall med alla bekvämligheter såsom ridhus, ridbana, rasthagar, bete, skrittmaskin, solarium, ridvägar, fint stall med uppvärmd sadelkammare, torkrum för täcken, uppvärmt spolrum för hästarna, foder rum mm. Ägaren till stallet ordnar med strö och hösilage och det ingår i priset som är ca 3500 kr per månad beroende på hösilage mängd, vill man ha mer foder eller strö går det att köpa till. Nu till själva frågan, jag tycker priset i detta stall är ok med tanke på att det ligger endast ca 2 mil fr sthlm med mycket bra kommunikationer, vad tycker ni?
Vi har ungefär 1-2 pass per vecka och person. Morgon och kvällsfodring ingår i priset såsom bete sommartid.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Det låter OK om man har råd vill säga, MÄÄÄÄN så där mycket lyx är inte alla intresserade av och då är det dyrt. Det är inte dyrt egentligen för så mycket oavsett var det ligger i landet. Låter svamligt men det går inte att säga om det är dyrt eller inte, det finns alltid folk som kan betala.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Om man bara har 1-2 hästar så är nog det bästa att hyra box med fullskätsel då man vet innan vad det är för tider och rutiner.

Om man har fler en 5 hästar så är det bästa att ta hand om ALLT själv och betydligt billigare.

Kolletivstall vet jag bara två där det funkar och då är dom bara 2 och 3 ägare till flera hästar och dom har hyrt stallet i hopp redan från början och har samma syn på hästhållning.
Men i dom flästa kolletiv stall blir det bråk om hur hästar skall hanteras mm.

Kram från en som inte skulle utsätta mej för ett kollektivstall och reskera att bli ovän med folk som man nu är goda vänner med.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Jag har min häst strax utanför Wien, Österrike.
Det är ett utestall med full skötsel och jag betalar €200 (~2200 SEK) per månad.
För mig är det helt klar det bästa alternativet, eftersom jag ofta är sjuk och inte skulle kunna ta mina pass i ett kollektivstall.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Hej

Ingår det foder i det priset också då? Vilket foder ingår?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Paradis skrev:
Om man bara har 1-2 hästar så är nog det bästa att hyra box med fullskätsel då man vet innan vad det är för tider och rutiner.

Om man har fler en 5 hästar så är det bästa att ta hand om ALLT själv och betydligt billigare.

Kolletivstall vet jag bara två där det funkar och då är dom bara 2 och 3 ägare till flera hästar och dom har hyrt stallet i hopp redan från början och har samma syn på hästhållning.
Men i dom flästa kolletiv stall blir det bråk om hur hästar skall hanteras mm.

Kram från en som inte skulle utsätta mej för ett kollektivstall och reskera att bli ovän med folk som man nu är goda vänner med.

Hej

Ja, jag vet att det kan vara mycket problem med att få alla människor att samarbeta i ett kollekivstall men det stall jag står i har en ägare som är mycket engagerad och har egna hästar i samma stall, hon är den som organiserar allt och får alla att samarbeta så därav fungerar allt utmärkt men jag kan tänka mig att det är problem med ordningen och att det är mycket snack i många andra kollektivstall, det gäller att det är EN person som bestämmer och att den personen vet vad den sysslar med och har bra värderingar, då fungerar allt som det ska.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Det är ju naturligtvis inte möjligt att säga att det ena eller det andra är bäst. Det beror helt på hur mycket pengar eller tid man har och vilka stall det finns att välja på. Jag har stått i kollektivstall med 23 häatar (och 22 hästägare) som fungerade alldeles lysande. Jag har också stått inackorderad och det var ju mkt skönt att slippa fodringarna :d

Slutligen tycker jag att ditt stall verkar prisvärt med tanke på vad som ingår.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Ja, jag tycker det verkar vara ett bra pris för vad som ingår även om ni delar på en del
pass, det är ju viktigt med de kommunala medlen för många (inkl jag själv) som inte har bil.
Jag tycker i och för sig att det är bra om utsläpp skulle ingår i priset liksom lunchfodring
för det ligger på svåra tider om man jobbar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Har man mycket fritid och inte tycker det är obehagligt att ta in andras hästar så tycker jag att kollektivstall är givet! Om allt fungerar bra d.v.s., risken för tjafs ökar ju när det är fler som "tar hand" om stallet/hästarna.
Har man pengarna är väl annars helinackordering ett skönt alternativ.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

jag vill gärna göra mycket av jobbet själv. visst morgonutfodring & utsläpp på vardagar kan ju vara lite skönt att få hjälp med, då man kanske inte vill stressa ut till stallet innan jobbet. men annars har vi olika system i vårat kollektivstall såsom vi har vart nionde helg, då med morgonutfodring, utsläpp, middagsutfodring, insläpp, kvällsutfodring mm, sedan är du 'ledig' åtta helger. sedan har man ett pass i veckan & då antingen ett insläpp eller en middagsutfodring. detta tycker jag är perfekt för mej. då jag gärna gör endel av jobbet själv, men det är guld värt att ha andra i stallet som tar endel också. sedan sköter man ju sin egen häst med mockning osv.

angånende helinackodering så vill jag gärna som sagt göra endel av jobbet själv & jag hade antaligen inte heller haft råd att ha det. nä, kollektivstall är perfekt för mej, lagom billigt/dyrt. ;) så om vilket som är bäst så beror det nog på hur mycket man är villig att göra själv & hur mycket man är beredd att lägga i hyra.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Såg någon annons i en stor hästtidning igår och där var det ung. samma bekvämligheter som Du har där Din häst står idag och jag har för mig att priset var 3700:-/mån, så jag tror att det är ett rimligt pris.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Jag tycker det låter väldigt bra och billigt för att liggaså nära Stockholm och med alla de bekvämligheterna. Vad heter stalet? :)
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Hade jag bara haft en eller två hästar så hade jag gärna valt att stå på helinackordering, för att hinna få mer tid till att ägna hästen. Jag stod på helinacordering när jag bara hade en häst.
 
Sv: Helinackordering eller kollektivstall?

Hej. Jag har det precis så som jag vill ha det.

Dvs jag köper all mat samt strö själv. Då kan ingen "gnälla" över att jag använder för mycket strö till min lilla "gris" :)

När det gäller maten så kan jag aldrig klaga på kvalitèn eller mängden foder eftersom det är jag själv som fixar det. :bow:

Jag betalar hyra för box och vinter + sommarhagar. Dessutom ingår en hel del utsläpp, resten turas vi om med. (Några få utsläpp samt insläpp)

Jag är helt nöjd med detta men det beror på att jag har haft turen att hitta ett stall där vi verkligen kommer överrens till 100 %. Ingen "lägger sig i" i onödan men vi hjälps åt när det behövs! :bump:
Jag kan känna att det är min häst.

Vill inte ha helinackordering. Första stallet vi stod i var nästan det. Dvs allting ingick utom mockning. Men tyvärr funkade det inte i det stallet. Pålle fick inte så mycket mat som det var bestämt och det var mycket svårt att ändra foderstaten. Jag ville ge mindre kraftfoder och mer hö men då blev jag ifrågasatt och "dum"-förklarad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 534
Senast: fio
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp