Helinackordering

L

Love_Maya

Hej!
Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite hjälp med att veta hur mycket man ska ta för en helinackordering. Jag och min pojkvän har hyrt ett hus på en gård. På gården finns då alltså ett stall som vi fick hyra för en tusenlapp i månaden och då ingår 4 boxar, el, vatten (sommartid endast eftersom det fryser på vintern), elstängsel och hagar/beten. Jag har då en egen häst och sen kommer det bli 2-3 inhyrda i stallet.

Har räknat lite på vad jag kan ta för en helinackordering. Om man blir totalt 3 i stallet får man ju dela den tusenlappen som jag och min pojkvän betalar för stallet på 3 och om det blir 4 i stallet delar man ju den på 4. Så det blir alltså 250-330 kr i månaden beroende på om vi blir 3 eller 4 i stallet. Sen vill ju de som ska hyra in sig ha helinackordering: alltså fri tillgång på hö/hösilage, spån, täckesbyte morgon och kväll, in- och utsläpp alla dagar, tillgång till den belysta paddocken som vi håller på att göra i ordning, mockning alla dagar, påfyllning av vatten i hagar och i stallet alla dagar (fryser som sagt på vintern så jag kommer få konka på vattnet från huset som ligger ca 100-200 meter ifrån stallet) och jag hjälper även till när hovslagare/veterinär kommer ut.

Vi kommer att ta hem spån från ett sågverk och jag har räknat med att det kommer kosta ca 115-150 kr/häst och månad (vintermånaderna). Hästarna kommer att få fri tillgång på hösilage från oktober månad till och med maj månad (alltså 7 månader) och i september och maj månad får de hö (om det behövs). Resten av månaderna är det gräs som gäller. Hösilage får vi för ca 1-1,25 kr/kg av en bonde och ts är 65 %. Har räknat med att en stor häst äter kanske 15 kg/dag i genomsnitt och en islandshäst kanske 8-10 kg/dag i genomsnitt (Eller vad tror ni att de äter/behöver äta? Vet att det beror på hur mycket motion de får, men det är ju inte mina hästar så är inte så lätt att svara på det. Behöver man ta bort en islandshäst från den fria tillgången ibland för att den inte ska äta mer än vad den behöver? Tänker på fång- och kolikrisk samt så den inte blir för tjock). Enligt mina beräkningar blir det alltså ca 500 kr/månad för stor häst och 270-340 kr/månad för islandshäst.

Sammanlagt blir kostnaderna alltså 250-330 kr/häst och månad för själva stallplatsen, 115-150 kr/häst och månad för spån och 500 kr/stor häst och månad alternativt 270-340 kr/islandshäst och månad för hösilage (räknar med islandshäst eftersom det blir 1-2 sådana inhyrda). Så priset ligger väl då alltså på cirka 880-960 kr för stor häst och 700-780 kr för en islandshäst (beroende på om vi blir 3 eller 4 i stallet). Så frågan är hur mycket man ska ta för allt arbete man lägger ner på vintern (täckesbytning 2 ggr/dag, mockning, in- och utsläpp, utfodring, hjälpa till med veterinär/hovslagare, påfyllning av vatten, laga staket och så vidare). Vad tycker ni är rimligt för mig att ta för en helinackordering?

Blev liiite långt :angel: Får hoppas att någon orkar att läsa ;)
 
Sv: Helinackordering

Hej!

Hade jag varit du hade jag räknat ut hur lång tid de olika sakerna tar mej och sen satt en "timpenning" på det. Hur många timmar blir du i stallet med inackorderingarna * vad du nu tycker att det är värt.

/Lavinia
 
Sv: Helinackordering

Hej!
Ja, jag har faktiskt räknat lite på det. Och räknar att jag lägger ner 1-2 timmar per inackorderingshäst och dag, men sen blir det ju lite mer de dagarna hovslagaren är ute och så vidare. Så om jag lägger ner 2 timmar per häst och dag så blir ju det 60 timmar på en månad. Men vet inte alls vad jag borde ta ut i timlön :S
 
Sv: Helinackordering

Hej!
Ja, jag har faktiskt räknat lite på det. Och räknar att jag lägger ner 1-2 timmar per inackorderingshäst och dag, men sen blir det ju lite mer de dagarna hovslagaren är ute och så vidare. Så om jag lägger ner 2 timmar per häst och dag så blir ju det 60 timmar på en månad. Men vet inte alls vad jag borde ta ut i timlön :S

Det är svårt att få tillräckligt betalt för uthyrning av stallplatser som det är, så att få in en vettig timlön om du ska lägga 60 timmar per månad och häst blir nog extremt svårt. Tror du verkligen att du lägger så mycket tid? Två timmar per häst blir åtta timmar på en dag om ni har fyra hästar i stallet, och då är ingen ridning eller annan aktivering inräknad...

Jag fixar "allt" åt mina tre hästar på en timma om jag inte ska rida (mockar, mäter upp foder, fyller på vatten, tar in och visiterar osv) + lite extra tid för utsläpp och nattning då. Sedan blir det såklart mer om du ska vara behjälplig vid hovslagar- och veterinärbesök.
 
Sv: Helinackordering

Vad gör du med hästarna? 2 timmar per häst låter väldigt mycket om det nu inte ingår 15 skydd på, täckesbyte och långa transportsträckor.


Vid fri tillgång kan det lätt gå åt det dubbla du räknat på. Och ja många hästar blir hälsovådligt feta.
 
Sv: Helinackordering

2 timmar kanske var lite att ta i, men jag får ju som sagt konka vatten från huset på vintern så det tar ju sin lilla tid. Sen ska de hästarna som ska hyras in (eller inte min systers häst då eftersom den ska gå med min på fri tillgång) ha utfodring morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll + att jag ska mäta upp det fodret varje gång. Sen är det då in och utsläpp, mockning och täckesbyten 2 ggr om dagen plus veterinär och hovslagare. Vet inte hur lång tid det kan ta? Känns som om det tar längre tid än en timma om dagen?
 
Sv: Helinackordering

Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar, men jag tror inte att jag kan lägga mindre tid än en timma på en häst (det är bara två hästar som jag tar betalt för tjänsterna eftersom den ena är min och den andra är min systers). Jag är väldigt petig när jag mockar, vatten ska som sagt konkas från huset 200 meter bort, in och utsläpp, utfodring och uppmätning av hösilage 4 ggr per dag, täckesbyten morgon och kväll samt hovslagare och veterinär när de kommer upp. Ägaren kommer endast upp till stallet ca 3 dagar i veckan så jag har ju rätt så mycket ansvar över hästen.

Okej, men mina hästar (fullblod och varmblod) har alltid hållit sig runt 15 kg (svårfödda både två). När det är kallt några kilo mer och när det är varmt några kilo mindre. Sen pratade jag med ägaren till islandshästen och sa att det nog är bättre att utfodra honom 3-4 ggr per dag istället eftersom han annars kan äta mer än vad han behöver och det är varken bra för hästen eller min ekonomi så han ska istället utfodras 4 ggr om dagen. Kan de verkligen äta 30 kg hösilage per dag? Har aldrig haft någon häst som har ätit mer än vad den behöver när den har gått på fri tillgång och aldrig någon som blivit tjock av det, men då har jag alltid haft mindre matglada hästar så ;) Kunde nästan tänka mig att ett litet matvrak till ponny skulle kunna äta mycket mer än vad som är rimligt.
 
Sv: Helinackordering

Har hästarna fri tillgång räcker det att fodra max 1 gång om dagen (eller 2 om de ska in i boxen). Det enklaste är att ställa ut en hösilagebal i hagen och bara städa upp kring den dagligen.

En del hästar bosätter sig vid maten och äter konstant, de kommer upp i stora mängder.

Ska islandshästen gå ensam då? Och tid är också pengar, det blir fasligt bundet att se till hästarna 4 gånger om dagen 7 dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Helinackordering

Kör inte på fri tillgång, de kan bli mer än anat. När min häst plus dess 2 kompisar fick fritt åt ca 26 (!) kg var/dygn.. Det var inte ens på vintern..
 
Sv: Helinackordering

När min hade fri tillgång på halm kunde hon äta över 15 kg halm per dag och hon är den D-ponny. Så nog
kan de äta 30 kg silage om de bara vill!
 
Sv: Helinackordering

Som med andra affärsidéer är det väl till att räkna baklänges. Vad går det att sälja för (marknadspris i området) och går det ihop för mig med den prissättningen.

En rimlig jämförelselön kan väl vara den som en stallskötare enligt avtal bör ha, d v s runt 110 kr/timme (eller är jag helt fel ute nu?). Sedan tillkommer semesterersättning och sociala avgifter på den kostnaden.

Räkna också in hur inkomsten ska deklareras och skattas, hur mycket blir det kvar efter skatt?
 
Sv: Helinackordering

Jo mitt fullblod och min systers travare ska gå på fri tillgång för annars kan de inte alls hålla hullet. De är inte såna som står och äter hela dagarna då de inte är så mattokiga precis så de brukar hålla sig runt 15 kg om dagen som tur är. Jag är medveten om att de inte behöver fodras mer än på kvällen och när det nu behövs köras in en ny bal i hagen, men jag tar ju inte betalt för arbetet av min systers häst så min häst och hennes häst behöver jag inte tänka på att räkna ut något pris för stallhyran.

Det är bara de 1 eller 2 hästarna som ska vara inhyrda som jag behöver räkna ut själva priset för tjänsterna. Och ja, ägaren ville hellre att vi skulle dela av hagen och låta hennes häst gå själv fast precis bredvid de andra då. Så om inte den andra tjejen bestämmer sig för att hyra in sig eller någon annan vill det så kommer den gå själv, men den andra tjejen var jätteintresserad så tror att den kommer få en kompis den med :)

Jag hade tänkt ta 200 kr över för tjänsterna, men det kanske är lite för lite pengar för det arbetet? Jag går i för sig hemma hela dagarna och kommer spendera all min tid i stallet, men mina hästar behöver ju som sagt inte utfodras mer än på kvällen egentligen. Vet inte alls vad jag ska säga för pris..
 
Sv: Helinackordering

200 kr i månaden? För ett arbete som du räknar tar 30-60 timmar? Eller jag kanske fattar fel.

Sedan är det ju svårt att ta betalt för att du är väldigt petig när du mockar och mäter upp foder 4 gånger om dagen, ska det gå att få någon ekonomi i det hela får du nog försöka rationalisera lite.
 
Sv: Helinackordering

Kollade på ett stall som tog ca 900 för samma arbete som jag gör fast då ingick även anläggningskort i ridhus, paddock med mera. Vi kommer ju endast ha tillgång till en belyst paddock som kommer vara klar tills i höst så 400-500 borde man väl kunna ta? Det är ju skitsvårt att räkna ut och sen verkar det inte som de som ska hyra in sig tycker att arbetet är värt något utan de vill endast betala för det som kostar mig pengar..
 
Sv: Helinackordering

Jag hade nog kunnat tänka mig att betala runt 2-2500 kr för de tjänsterna som du beskriver utöver stallplats och foder. Men jag tror att du får försöka se över rutinerna lite, annars är risken stor att det blir väldigt slitsamt för dig att ta hand om andras hästar.

Jag fodrar också fyra gånger om dagen, men jag packar sex höpåsar om dagen till tre hästar (frukost, lunch middag + tre kvällsmatspåsar). Frukost och lunch (lunchgrind) läggs ut i hagen på morgonen, sedan lägger jag in middagshö i hagen när jag kommer hem från jobbet (vid dåligt väder kan jag ta in dem istället). Vi har uppvärmd vattenkopp i hagen så jag kollar bara att den fungerar och gör rent den lite då och då. I boxarna har jag dock hinkar än så länge. Vid intag får de mineraler och ev kraftfoder, alltså bara en gång om dagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Helinackordering

Kollade på ett stall som tog ca 900 för samma arbete som jag gör fast då ingick även anläggningskort i ridhus, paddock med mera. Vi kommer ju endast ha tillgång till en belyst paddock som kommer vara klar tills i höst så 400-500 borde man väl kunna ta? Det är ju skitsvårt att räkna ut och sen verkar det inte som de som ska hyra in sig tycker att arbetet är värt något utan de vill endast betala för det som kostar mig pengar..

Det ÄR ofta hopplöst svårt att få betalt för sitt arbete när det gäller hästar och inackorderingar. Tycker du själv att det är värt att göra allt det jobbet för några hundralappar i månaden? Jag tycker det verkar som att du räknat ganska lågt när det gäller de andra kostnaderna så risken är stor att du till och med går back på att hyra ut.
 
Sv: Helinackordering

Jag vet ju inte hur lång tid det kommer att ta att byta täcken morgon och kväll, mäta upp foder och utfodra 4 gånger om dagen, ta in och ut hästen, fylla på vatten i box + hage (kommer som sagt få konka vattnet till boxen ca 100-200 meter), mocka (man får räkna på vad en "normal" mockning tar och inte min överpedantiska mockning) och sen även hjälpa till när hovslagare och veterinär kommer. Vad kan man räkna i tid per dag?
Jo jag tänkte ta 200 kr i månaden först men jag är nog för snäll, fast de som ska hyra in sig sa att de högst ville betala 900 för ALLT (arbetet, grovfoder, strö, vatten, elstängsel, paddock, hagar) :S Och det fungerar ju inte..
 
Sv: Helinackordering

Jo precis, man gör ju det så smidigt som möjligt för sig. Det värsta är ju att det bara är en häst just nu som ska ha utfodring 4 gånger om dagen, men man kan ju mäta upp hela dagsgivan och lägga i en höpåse och sen ge ca 1/4 vid varje utfodring. Så uppmätningen av fodret behöver man ju inte räkna mycket i tid på. Kraftfoder får de också bara på kvällen så det är väl bara att mäta upp, blötlägga betfor (några timmar innan alltså) och ge. Så det tar ju inte mycket tid det heller. Men är det någon som vet på ett hum vad det kan ta i tid?
 
Sv: Helinackordering

Jag vet inte vad du ska räkna på i tid men en halvtimma per dag kanske? Hovslagare och veterinär borde väl inte bli mer än någon timma i månaden i snitt. Blir det mer avancerade veterinärbesök måste väl ändå hästägaren vilja vara där själv?

Måste ni byta täcken morgon och kväll?

Tror det blir svårt att hitta en bra nivå om de börjar på 900 för allt. Även om summan blir högre till slut får du som sagt fundera igenom noga om de småpengarna du ev får över är värt slitet för dig. Jag hade inte tagit ett så stort ansvar för någon annans häst för 500 kr heller, då hade jag hellre haft stallet för mig själv :)
 
Sv: Helinackordering

Jag tycker nog det bästa för dig hade varit att själv bestämma vilka rutiner som fungerar för dig och dina hästar (tex utfodring sker 1 gång per dag), så får inhyrningarna redan från början anpassa sig efter det eller välja ett annat stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp