Helklippt häst - hur tjockt täcke?

Vitavi

Trådstartare
Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift.
behöver helklippta täcke när det är 10 plus på dagen? Hur tjockt? Var går gränsen för temperatur?😅
Har införskaffat ett 50 gram och ett 100 gram och planen är väl 100 gram på natten när det är några få plusgrader. Men undrar om de kan gå utan på dagen eller ska den ha 50 gram då?😂
 
Det beror helt på individen.
Mina helklippta går utan täcke från 7-21 om vädret är bra och det inte blåser för mycket. Är det nederbörd eller lite vind fryser shetlandsponnyn som en räv och behöver mer än 300 gr. Kallblodet klarar sig långt på ett 150 gr.
 
Det får du nog testa dig fram till. Är det hyfsat vindstilla och soligt borde den kunna gå utan täcke. Men blåser det och är mulet hade jag nog lagt på 50 gram och sedan hållit koll under dagen på hur det funkar, om hästen känns lagom, för varm eller verkar frysa.
 
Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift.
behöver helklippta täcke när det är 10 plus på dagen? Hur tjockt? Var går gränsen för temperatur?😅
Har införskaffat ett 50 gram och ett 100 gram och planen är väl 100 gram på natten när det är några få plusgrader. Men undrar om de kan gå utan på dagen eller ska den ha 50 gram då?😂
Svårt att säga rakt av, beror på individen, hur mkt päls som har hunnit växa ut, hur mkt det blåser, om det är sol eller ej osv. Det bästa är att testa sig fram och se vad som passar just den hästen.

Min häst har hittills inte gått en enda dag helt utan täcke trots att vi haft några varma dagar, men hon är fortfarande väldigt tunnpälsad över rygg och rumpa och det har varit rätt blåsigt generellt. Jag har klätt av henne någon eller några timmar som mest när jag varit i stallet och kunnat ha koll. Hon går med allt från 50 gram till 250 gram nu när vädret är rätt ostabilt och det kan växla från vårsol till snöstorm..

Ser dock ut som att det kommer varma dagar nu framåt så kanske får hon gå lite utan täcke. Men då ska det i hennes fall vara varmt, sol, inte så mkt vind och så kollar jag på ”känns som” i väderappen så att det inte är typ 12 grader men ”känns som 5”..
 
Det är väldigt individuellt hur frusna hästarna är, men jag tycker att 100 på natten och 50 på dagen borde funka bra om hästen är "mellanfrusen". Det kan vara så att hästen är nöjd med att vara naken om det är soligt och vindstilla, men det kan också vara så att den vill ha mer på sig. Du får testa dig fram:) Jag går också på "känns som" i väderappen, tycker det säger mer om hur tjocka täcken man behöver än vilken temperatur det faktiskt ska vara.
 
Kan du fråga förra ägaren?

vi har sol och +10 hemma. Det blir väldigt varmt då och jag har svårt att se vilka hästar som behöver täcke ifall det inte blåser. Är det däremot +10 och regn sitter inte 100g fel för vissa hästar.

täcke är svårt och väldigt individuellt. Känn, testa och prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 102
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp