helskoning eller halvskoning?

saannaniilsson

Trådstartare
har funderat på att köpa nya ridbyxor, (maya delorez) men vet inte om jag ska köpa helskoning eller halvskoning.

vad har ni och vad tycker ni är bäst? vill gärna ha bra grepp i sadeln så kanske jag ska ha helskoning? fast har hört av vissa att det blir för mke grepp och att de kan knappt ställa sig upp i sadeln😅

skriv gärna för och nackdelar för både helskoning och halskoning! :)
 
Exakt hur greppigt det blir beror på vilken sorts sadel man har, vad den är gjord av och vilka medel man använder på den när man putsar. Samma byxor kan upplevas olika beroende på vilken sadel man rider i.

Jag föredrar helskoning men jag vet många som föredrar knän eller inget alls. Det har nog mest med vana att göra.
 
Fastna i sadeln såpass att det inte går att resa sig upp har jag aldrig gjort. Föredrar helskodda och då med silikon. Jag vill kunna ändra min sits utan känslan av att sitta fast och det tycker jag inte går med clarinoskoning (fakeskinnskoning) i min sadel av hjortskinn. Jag vill dock inte ha sådan skoning som täcker hela rumpan och ner utan sådan som är skodd där det faktiskt behövs. Ska se om jag hittar exempel.
 
Har bara helskoning. Tycker MD har lite väl klistrigt silikon men det funkar. Man kan röra sig utan problem men tycker det låter lite när man tex rider lätt (något slags sugproppsljud).
 
Det är en vanesak och en smaksak. 😊 har alltid helskodda ridbyxor men ibland rider jag i vanliga träningstights. Jätteobehagligt först men sen försvinner känslan. Nu rider jag bara i skogen och bara i vanliga tights så när jag tar på mig ridbyxor igen är det obehagligt med silikon 🤪

Men när jag rider ”ordentligt” så föredrar jag helt klart skodda ridbyxor 😃
 
Jag föredrar helskoning. Knäskoning har jag aldrig riktigt förstått heller och när jag kom tillbaka till hästvärlden efter uppehållet så trodde jag i min enfald att knäskoning skulle ha försvunnit eftersom vi som sagt inte rider med något uttalat knäslut längre som man gjorde förr. Rumpan och typ halvvägs ned på låren räcker gott tycker jag.
 
Jag har några par helskodda MD och trivs jättebra med dem. När de är helt nya kanske lite väl "klistriga", men när de är lite använda och tvättade ett par gånger är de perfekta!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver snart inhandla nya ridstövlar då mina håller på att ge upp. Men jag vet inte vad jag ska ha för några. Dom ska vara mjuka...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 560
Senast: mars
·
Utrustning Jag är ute efter ett par ridbyxor som faktiskt håller. Älskar Maya Delorez Function tights men för mig slits sömmen på insidan av benen...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp