Helskoning eller halvskoning?

Edla

Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa nya ridbyxor och undrar vad som är bäst - helskoning eller halvskoning? De ska användas till allt möjligt och funka som hopp, dressyr och uterittsbyxor

Vad tycker ni?

Hej!
Jag ska köpa nya ridbyxor och undrar vad som är bäst - helskoning eller halvskoning? De ska användas till allt möjligt och funka som hopp, dressyr och uterittsbyxor

Vad tycker ni?
Jag skulle också svara att det beror på smak och vilket material som används i byxorna. Jag har gått över mer och mer till oskodda då jag inte gillar att sitta fast i sadeln (en känsla jag får av helskodda) samt att jag inte förstår vitsen med halvskodda. Men hittar jag helskodda utan silikon så kan de fungera.

Hej!

Vad tycker ni?
Jag brukar föredra halvskodda till hoppning och helskodda till dressyr, samt uteritt om hästen är av hoppig typ. Mildare skoning funkar också helskodda i hoppning, men med de mer moderna silikonskoningarna tycker jag att de klibbar fast sig i sadeln även när jag vill byta till lätt sits.

Det är en smaksak och en vanesak! Jag har bara helskodda, men så köpte jag knäskodda tights och red med igår. Tänkte skönt på sommaren kanske. Nääää det kändes så märkligt😅 efter en stund tänkte jag inte på det. Har ridit ut mycket i vanliga träningstights förut, men inte ridit ordentligt.
Idag har jag nya silicon helskodda och nu kändes det ju skumt att sugas fast i sadeln istället 😜

Jag har både hel- & halvskodda. När man är van vid helskodda blir det väldigt ”halkigt” med halvskodda, så kag föredrar helskodda 😄

Jag har alltid helskodda men aldrig silikon då det fullständigt förstör min sadel.

Barbacka kan jag rida i mysbyxor, alla gångarter.

Helskodda med silikon er bra. Halvskodda har skoning på knærne, og man skal jo ikke klemme med knærne så tenker at det vil jeg ikke betale for.
Har aldri opplevd at silikon ødelegger noen sadel. Har ridd i mange sadler med kalveskinn, aldri noe problem, men jeg smører salen etter hvert bruk.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 722
Senast: Silje
·
Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
620
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 412
Senast: sweep
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 597
Senast: DarkInNight
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter