Helt borta

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gång i veckan har jag en friskvårdstimme på jobbet och då är jag med på en yogalektion. Det är rätt logiskt eftersom jag jobbar på ett yogacenter :p .

Idag hade vi ett pass från de nya fortsättningspaketen som är efterföljare till startpaketen i Mediyoga. Efteråt gjorde vi en andningsmeditation och den gav en riktigt intressant upplevelse.

Först skulle man andas in fyra sniffar genom näsan och inom sig säga mantrat sa - ta - na - ma, en stavelse för varje sniff in. Sedan skulle man släppa ut all luft i ett svep och tänka/säga mantrat wahe guru. Jag blev rätt borta i skallen får jag säga och meditationen avslutades med att vi skulle andas långa djupa andetag. När man gör dessa, och har andats ut, så ska man vänta på att kroppen själv säger till när det är dags att andas in igen. Jag tog ett långt djupt andetag och satt sedan som i trans. När läraren åter sa åt oss att andas in och andas ut så insåg jag att jag faktiskt inte hade andats på länge och kände inget behov av det heller.

Efteråt frågade jag läraren hur lång tid vi satt så och det var en minut. Det finns ju en annan meditation som heter just "One minute breath" men det har inte känts möjligt att andas så långsamt. Två andetag per minut är däremot inget större problem att klara, även utan övning, men det var en mycket intressant upplevelse att vara så nervarvad att andningsfrekvensen gick ner så rejält.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick plötslig skrivklåda. Det kan vara en engångshändelse, men det vet jag inte. Igår vaknade jag med ångest. Jag hade ett rejält...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 069
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp