P

Principessa

Jo...nu har jag varit på kurs...och tycker att det här med akademisk ridning verkar vara en grej som passar mig och min femåriga arabvalack som handen i handsken!
Glad i hågen och tänkte att:Nu ska jag hem och sätta igång på direkten...sagt och gjort...kom hem...rusade till stallet och tog ut hästen...och huvudet var totalt jävla tomt.... :smirk:
Jag kom inte ihåg ett "smack"!Total blackout!
Jag började med att trevande testa böja lite på halsen...min häst sa:Ahhhh!vad fan gör du!Är du helt dum i huvudet eller!Inte kan du bara komma hit och tro att du ska böja min hals inte!
:o :D

Så...hmmm.känns som jag behöver lite hjälp med att komma igång nu...har ni lite tips?
jag har en kvinna som är yngefär ett år före mig som jag tänkte fråga om hon har lust att komma förbi senare i veckan...men det kliar så fruktansvärt i fingarana redan nu! :D

har varit in på massor av hemsidor nu och på Katrin Wallbergs sida stod det det här om bettet:
"Det här gör att tränsbett fungerar väldigt bra på hästar som har en tendens att vilja gå för lågt med sitt huvud. Tränsbettet blir däremot ett mindre lämpligt bett på en häst som har tendenser till att korta av sin överlinje och gå för högt med huvudet, eftersom det förstärker dessa problem."

Det sistnämnda stämmer väldigt bra på minn häst...men va?Vad ska jag göra liksom?
jag fattar nada och känner mig som en korkad byfåne...

Hjälp mig! :smirk: :D :bump:
 
Jag tycker att du ska ta lektioner för en instruktör. Jag tycker också att du ska utbilda hästen på tränsbett eller bettlöst innan du lägger på en stång. Det går alldeles utmärkt även om hästen brukar gå högt med huvudet.

Medan du väntar på att få tag på en instruktör tycker jag att det bästa du kan göra är att jobba med din sits. Rekommenderar att du läser Sally Swifts böcker på bibblan och testar lite av tipsen där.
 
Hmmm...satt och tänkte på det jagf med...kör vidare med mitt tredelade...han trivs inte alls bettlöst, har testat sidepull men tänker göra ett eget kapson nu,får se vad han säger om det.

Han är spänd som en fiolsträng nio fall av tio...men igår...när jag red barbacka slappnade han äntligen av,frustade...pruttade...grejjade som sjutton...böt sida (böjning beroende på sittben,sökte sig framåt nedåt)
Har ingen aning om jag gör rätt men försöker apa efter så gott det går kursen i grundträning som jag gick på...Min kuse verkade i alla fall trivas.

Jag har redan läst allt Sally Swift har skrivit och jobbat JÄÄÄÄÄÄTTE mycket medmin sits de senaste året vilket givit resultat :rofl:

Ikväll ska jag ringa minh mentor! Hoppas han har tid att komma hem och sätta igång oss!
Vid månadslutet så kommer vi kunna låna ett ridhus där alla som kommer igång ska rida och hjälpa varandra :D


Fasiken,...det härrä så kul! :rofl: :D :rofl:
 
Jag provade också direkt på min häst efter min första kurs. Han svarade jättebra och böjer sig och söker sig framåt. Men nu känner jag mig osäker på om han försöker lura mig ....och bara böja på halsen och ändå gå rakt :confused: T.ex. så är vänster bog som en stor magnet till väggen om jag försöker mig på öppna i höger varv. Om jag däremot provar på medellinjen så går det genast bättre....så visst blir man osäker ibland. Jag provade att rida på kapsonen också men det tycker jag är jättesvårt. Så jag har också kvar ett tredelat bett, det fungerar bra tycker jag.

Aker
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: valley
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Oknytt
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 533
Senast: unoannis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp