Bukefalos 28 år!

Helt okej skaljacka.

MCP

Trådstartare
Som rubriken säger så söker jag en helt okej skaljacka.

Jag skulle självklart vilja ha en superdupermegabra skaljacka, men då dessa ofta kostar superdupermegamycket pengar, (pengar jag inte har) så får jag nöja mig med mindre. Den är inte tänkt att användas i situationer där den kan vara avgörande för ens överlevnad, utan snarare sånt där det mest blir lite obekvämt att bli blöt.

Så, vatten- och vindtät bör den vara, någon sorts andningsförmåga och gärna lätt/ofodrad.

Så ge era tips på mest KPK (kvalité per krona) :D
 
Då lägger jag min röst på Pinewood. Isaberg, som allround eller deras hundförarjacka för sjuttioelva fickor. Lätta, hundförarjackan börjar närma sig 10 års ålder, tagit väl hand om den och den står emot en rejäl skur. Ligger i mellanprisklass.
 
Som rubriken säger så söker jag en helt okej skaljacka.

Jag skulle självklart vilja ha en superdupermegabra skaljacka, men då dessa ofta kostar superdupermegamycket pengar, (pengar jag inte har) så får jag nöja mig med mindre. Den är inte tänkt att användas i situationer där den kan vara avgörande för ens överlevnad, utan snarare sånt där det mest blir lite obekvämt att bli blöt.

Så, vatten- och vindtät bör den vara, någon sorts andningsförmåga och gärna lätt/ofodrad.

Så ge era tips på mest KPK (kvalité per krona) :D
Jag är sugen på Uhips trenchkappa/jacka :) (alltså jag är sugen på kappan som regnplagg) Men har inte testat den. Den kostar i alla fall inte 6000 som vissa jag sett

(tex Arcteryx som är jättebra, och jag har en, som jag använder som skidjacka, regnjacka, vadsomhelstjacka, skaljacka från en rea, för 20 år sedan, och den håller mycket bra än idag. Men...) :crazy:

och jag gillar Uhips vintergrejor.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
@Badger

Jag har en ridkjol från uhip, som jag är nöjd med, så ska kolla in deras jackor också.

Tänkte säga att jag tar nog gärna emot tips på dyrare märken också om de är bra (är inte intresserad av att bara betala en massa för märket), för man kan ju hitta på rea, eller begagnat.
 
Som rubriken säger så söker jag en helt okej skaljacka.

Jag skulle självklart vilja ha en superdupermegabra skaljacka, men då dessa ofta kostar superdupermegamycket pengar, (pengar jag inte har) så får jag nöja mig med mindre. Den är inte tänkt att användas i situationer där den kan vara avgörande för ens överlevnad, utan snarare sånt där det mest blir lite obekvämt att bli blöt.

Så, vatten- och vindtät bör den vara, någon sorts andningsförmåga och gärna lätt/ofodrad.

Så ge era tips på mest KPK (kvalité per krona) :D
Jag säger också Engelsson, jag har hittat riktigt bra grejer där till bra pris! Om du bor i Mälardalen så kan även ett besök på ITAB vara ett bra tips, tyvärr verkar de ha svårt att få ordning på webbshopen med service, men på plats fungerar det utmärkt att prova olika varianter. Jag är helt förälskad i min jaktjacka därifrån och skulle önska mig en likadan men enfärgad för att inte bli helt uttittad när man rör sig bland folk. :D
 
Jag säger också Engelsson, jag har hittat riktigt bra grejer där till bra pris! Om du bor i Mälardalen så kan även ett besök på ITAB vara ett bra tips, tyvärr verkar de ha svårt att få ordning på webbshopen med service, men på plats fungerar det utmärkt att prova olika varianter. Jag är helt förälskad i min jaktjacka därifrån och skulle önska mig en likadan men enfärgad för att inte bli helt uttittad när man rör sig bland folk. :D

Tyvärr bor jag inte ens i sverige, så jag måste kolla om det går att beställa till finland :D
 
Är det någon som har någon koll på hur stormbergs och revolution races jackor är?
 
Jag har skaljacka från Acode som heter Acode 1430. De är dyra till ordinariepris men finns till väldigt bra pris om du googlar runt. Vattentäta, andas bra och har dessutom dragkedja under ärmarna som gör ventilationen än bättre. Många bra fickor har den med.
 
Är det någon som har någon koll på hur stormbergs och revolution races jackor är?
Jag hittar inte den jackan men överlag är jag missnöjd med deras kvalité. Jag tycker att kläder ska hålla sig mer än en säsong och det har inget från dem gjort.
 
Jag förespråkar ju ofta arbetskläder för hästliv, av flera skäl, och även här. Min senaste skaljacka är en Fristads goretexjacka, listpris runt 1800 och köpt på Granngården Ullared (som genomgående har grymt bra priser, kanske bäst i landet, på Fristads) för 600-700 ungefär. Den jackan använde jag ofta i stall och vid ridning i vintras, kunde inte önska något bättre.

Den är rätt lik jackan som @TinyWiny nämner, Acode (Fristads "konsumentmärke") 1430, som ligger runt 1800 listpris men Granngården Ullared säljer för 295(!).
 
Bergans! Låter som du mer behöver en regnjacka än en superteknisk skaljacka? Kolla på Super Lett eller Letto. Jag har Super Lett, den förra höll 6-7 år innan den började läcka, och då var den välanvänd. Ventilationsdragkedjor finns givetvis på båda.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag hittar inte den jackan men överlag är jag missnöjd med deras kvalité. Jag tycker att kläder ska hålla sig mer än en säsong och det har inget från dem gjort.

Jag var kanske lite otydligt, två olika märken, stormberg och revolution race.

Vilket märke har du prova som du var missnöjd med?
Jag tycker också att saker ska hålla mer än en säsong.
 
Jag har en Didriksons-jacka som jag är nöjd med. Kommer inte ihåg vilken modell det är men den kostade runt 800 kr på
XXL. Efter två år har en söm i ena fickan lossnat men det har nog mer med att göra att jag haft den när jag byggt hagar och haft fickorna fullproppade med vassa isolatorer än att det är något fel på jackan. Annars ser den fortfarande i princip ny ut och gör sitt jobb.
 
Jag är sugen på Uhips trenchkappa/jacka :) (alltså jag är sugen på kappan som regnplagg) Men har inte testat den. Den kostar i alla fall inte 6000 som vissa jag sett

(tex Arcteryx som är jättebra, och jag har en, som jag använder som skidjacka, regnjacka, vadsomhelstjacka, skaljacka från en rea, för 20 år sedan, och den håller mycket bra än idag. Men...) :crazy:

och jag gillar Uhips vintergrejor.

Fast mig veterligen är Uhips jackor inte tejpade. :cautious:
Arc´ teryx is da shit, men det blir så stora hål i plånboken.
 
Jag var kanske lite otydligt, två olika märken, stormberg och revolution race.

Vilket märke har du prova som du var missnöjd med?
Jag tycker också att saker ska hålla mer än en säsong.
Jag tänker på stormbergs kläder generellt. Jag köpte endel där på blackfridayrean förra året. Inget av plaggen är särskilt fina längre. Noppiga, trasiga dragkedjor, stroppar som gått av osv. Hade jag inte köpt det på rean så hade jag reklamerat men nu var det bra priser och då deras kundtjänst är så otrevlig så släpper jag det istället för att tjafsa med dem. Men, synd är det, för bara några år sedan var kvalitén en helt annan.
 
Jag gillar både Revolution Race och Engelssons. Har en jacka ifrån Engelssons som snart är tre år och den är verkligen bäst. Har ångest över att den ska gå sönder, så funderar på att köpa en ny likadan att ha i garderoben om den nuvarande skulle dö.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 908
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 542
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp