Helt oviktigt

K

Kat

Helt oviktig diskussion, men...
varför envisas så många föräldrar (läs:mammor) och blivande mammor att kalla barnet för 'bebis'?
I singular?!
Ex "när bebis vill ha mat", "när bebis kommer", "när bebis inte vill sova".

Vem har kommit på att det ska vara sött? Jag tycker mest det låter jättefånigt.
 
Sv: Helt oviktigt

Jag vet faktiskt inte men jag vet att de gör samma sak på engelska, både i böcker och program som jag sett.

When baby sleeps mm. istället för when the baby sleeps som jag tycker låter bättre. För det är ju inte bara bebis, det är ju bebisen i bestämd form det handlar om för det mesta, inte vilken som helst!
 
Sv: Helt oviktigt

*rys*

Själv får jag nästan kväljningar av att höra både "bebis" och "bäbis", oavsett om de dessutom ska gulla till grammatiken eller inte.
 
Sv: Helt oviktigt

För att det är gulligt såklart :)

Jobbigt att en del får kväljningar av att höra ordet bäbis liksom...
 
Sv: Helt oviktigt

Snuttifiering och förminskande ändelser är ju någonting som används både i svenska och andra språk, så nog kan grammatiken göra att ett ord/en formulering anses "gulligare".
 
Sv: Helt oviktigt

Jo, det är ju sant. Men borde det inte rimligen bli MINDRE snuttigt om man tar bort den bestämda formen på svenska, om man jämför med andra ord?

Jag har generellt svårt för suttefiering av ord, tror jag.
 
Sv: Helt oviktigt

Jag kan för mitt liv inte komma på någon annan snuttifieringsändelse på svenska än -is just nu: mellis, dagis, lekis, Röris - och så bebis! Kanske därför det uppfattas som gulligare än bebisEN? *spånar mest*
 
Sv: Helt oviktigt

Jag har inte ens tänkt på det men jag säger så :o
Jag säger 'när bebis kommer' istället för 'när Kalle kommer', eftersom 'bebis' inte har något namn än. Typ. Så bebis HETER bebis i min tanke. Jag har inte ens tänkt på att jag kanske ska säga när bebisEN kommer...
:o
 
Sv: Helt oviktigt

Jag har aldrig sagt så, jag tycker det låter riktigt illa och fel.

För mig är det "bebisen".

Snäppet värre är de som envisas med att skriva "bäbis", eller "bäsis" eller "bäse" *urr och spysmily*
 
Sv: Helt oviktigt

Snäppet värre är de som envisas med att skriva "bäbis", eller "bäsis" eller "bäse" *urr och spysmily*

OT: min älskling har en katt som heter 'Bäbis' (med 'ä'). Fast det är katthemmets förskyllan, inte hens.
 
Sv: Helt oviktigt

Men då kan man ju knappast skylla på att det är ett stvfel om den heter då.

Min väninna hade en t-shirt som det stod "BÄBIS" på, jag avskydde den :crazy:
 
Sv: Helt oviktigt

Inte för att jag har liten, men mina vänner kör på varianten "bäbben" vilket jag nu ställer mig frågande till er kloka allvetande ( ;) ) om det är OK att säga? :)

/ Elizette som nog är För snuttifiering, dock ska vi nog vänta några år till innan vi fastställer något :)
 
Sv: Helt oviktigt

Det beror nog på varifrån man kommer. Jag säger verkligen inte bäbis. I min mun heter det bebis med e. /skåning
 
Sv: Helt oviktigt

För annars ska man skriva h*n och är det så mycket roligare? Oftast vet man inte vad det är för kön innan bebis är född. Därför skriver jag så. Jag vägrar att kalla ett barn för "den".

Hen/hän förkommer på finska, men det är väl inte riktigt vedertaget inom svenskan?

Men intresseklubben antecknar...
 
Sv: Helt oviktigt

'Hen', 'bebisen' eller 'barnet' fungerar väl?

(Det är bara en tidsfråga innan 'hen' tas upp, det är jag säker på. Det dyker upp mer och mer.)
 
Sv: Helt oviktigt

Jag måste ju säga att de där t-shirtarna är så töntiga att det liknar ingen sort. Min jobbarkompis som väntade tvillingar hade dessutom kladdat dit x2.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 429
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 828
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 008
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 327
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp