Helt villrådig....

Sar

Trådstartare
Min 3-åring skadade sig ordentligt i hagen just före 3-årstest. Hade tappat en sko och var ovillig att röra sig i högre gångart än skritt. Rådet från vet. 1 som kom dit var en 10 dagars finadynekur, dra skorna samt släppa honom på bete under sommaren.
Hästen blev bättre eftersom men när han väl kunde börja böja sig på volt vid longeringskoll så ville han släpa vä bak.

Hästen har för övrigt lasrats (med god verkan), solat i solarium etc. med jämna mellanrum.

Vet. nr 2 som kom i augusti konstaterade knäledsinflammation samt gav två muskelsprutor (vid virveln samt i muskeln som går från virvel till bakben).
Vetrinären tyckte sig också känna ett förstorat ligament i bakknät.
Hästen hade då börjat skrittats i skogen för hand.

Vet 1 kom på återbesök ca en månad efter detta (då hade släpningen vid longering upphört men hästen rörde sig fortfarande inte riktigt bra även om framåtbjudningen var tillbaka) och gav rådet dra bakskorna samt att rida 4 ggr/vecka i manege korta pass).

Detta råd lät så vansinnigt att jag beställde tid på klinik för att få tillgång till ultraljud etc.

Hästen har inga som helst böjprovsreaktioner men rör sig fortfarande (5 mån efter skadan) inte bra på volt (syns inget på rakt spår) Har provat sitta upp men då släpar vä bak.

Han är bedövad i lederna, rektalkollad samt ultraljudad för gaffelbensfästen etc. men de hittar ingenting genom "uteslutningsmetoden".

Klinikvetrinären kunde konstatera att det antagligen sitter högt upp/långt in (vilket bekräftar min egen uppfattning) och han ska stå på en antiinflammatorisk kur i 14 dagar nu till en början.

Vad jag förstår är nästa steg antagligen en scintbehandling (vilket för mig innebär minst 60 mils resa med hästen) eller ev. en "provbehandling" med cortison vid SI-leden.

Jag skulle därför gärna vilja veta andras erfarenheter ang. behandling av SI-led samt hur dessa problem manifesterat sig!



Helt enkelt för att veta om det är värt att prova eller om jag ska boka tid på transport nu direkt.....

Hästen rör sig för övrigt inte direkt "dåligt", har kontinueligt blivit bättre och har aldrig varit distinkt halt men jag känner inte helt igen hans rörelsemönster.
 
Sv: Helt villrådig....

Är SI leden kollad via rektalt ultraljud ?
Min erfarenhet av injektionsbehandling av SI leden är att det ger gott resultat dock inte bestående om problemet är att den behöver manipuleras också. Hingsten hade problem med sin SI led efter vurpa (tog lång tid innan vi hittade problemet). I första skedet fick han enbart injektion och han blev superfräch några månader nu tävlade han ju på lite nivå i hoppning så det tog inte så många månader förrän vi såg att han började uppvisa tecken på problem igen. Behandlades återigen enbart med injektion vilket återigen gav bra resultat dock inte bestående, tredjegången manipulerades han samtidigt som han blev behandlad efter att man sett på ultraljudet att leden inte inte låg korrekt utan det var större avstånd på ena sidan än den andra. Efter att han både manipulerades och fick injektion på samma gång fick vi äntligen rätt på det och han har inte fått tillbaka det igen.

Ser man till dina förutsättningar så är det ju värt att prova att få SI leden sprutad (även omkringliggande muskelvävnad) för att se om det ger en förbättring. Reagerar han på triggerpunkterna för SI leden ? (Har vet testat av honom på detta ? ) Har han ingen reaktion på dessa så sitter det ju troligast inte där brukar vara väldigt tydlig reaktion och inte mkt att ta fel på.
 
Sv: Helt villrådig....

Är SI leden kollad via rektalt ultraljud ?
Min erfarenhet av injektionsbehandling av SI leden är att det ger gott resultat dock inte bestående om problemet är att den behöver manipuleras också. Hingsten hade problem med sin SI led efter vurpa (tog lång tid innan vi hittade problemet). I första skedet fick han enbart injektion och han blev superfräch några månader nu tävlade han ju på lite nivå i hoppning så det tog inte så många månader förrän vi såg att han började uppvisa tecken på problem igen. Behandlades återigen enbart med injektion vilket återigen gav bra resultat dock inte bestående, tredjegången manipulerades han samtidigt som han blev behandlad efter att man sett på ultraljudet att leden inte inte låg korrekt utan det var större avstånd på ena sidan än den andra. Efter att han både manipulerades och fick injektion på samma gång fick vi äntligen rätt på det och han har inte fått tillbaka det igen.

Ser man till dina förutsättningar så är det ju värt att prova att få SI leden sprutad (även omkringliggande muskelvävnad) för att se om det ger en förbättring. Reagerar han på triggerpunkterna för SI leden ? (Har vet testat av honom på detta ? ) Har han ingen reaktion på dessa så sitter det ju troligast inte där brukar vara väldigt tydlig reaktion och inte mkt att ta fel på.

De kollade inte rektalt ultraljud utan kände bara med händerna. Inga triggerpunkter kollades heller.
Vad bra att jag fick information om detta, då ska jag be att de gör de nästa gång. Vilka är triggerpunkterna? Är det ngt man kan kolla själv eller be sin equiterapeut?

Jag tror vetrinären (som jag upplevde som både bra och kunnig) kände sig rätt villrådig till slut efter att ha ägnat en hel dag till att "utesluta" extremitetsskador och inte blivit speciellt mkt klokare.

Och ja, med tankte på förutsättningarna så är jag villig att prova det mesta innan jag åker ner på scint.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 455
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp